2 356 868 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
optimum skrev:
Här intressant länk i ämnet om man vågar så på detta ur andra perspektiv.
Vågar ni se hela ?
"INGEN SÅG DET KOMMA" - Om myndigheters förnekelse och ansvarslöshet
av Henrik Jönsson
[media]
Bry er inte om att hitta fel och brister eller saker för att uppnå er bild av vad som händer.
Se det med objektiva blick.
Rätt så intressant.
Jag påstår inte detta är sanning och det är det inte heller det vi matas med från presskonferenser.
Om ni ser den så exploderar huvudena på många av er
Redigerat:
Nej, det borde stämma. O,5 döda per dygn under 14 dagar blir 7.Mikael_L skrev:
Märkligt att du har hittat källor som anger t.ex.Italien med 0,86 döda/miljon och 7 dagar, och jag har har datakällor som säger 13 döda/miljon och 14 dagar. Och för Frankrike så påstår din källa 0,55 döda/miljon och 7 dagar och min datakälla 7 döda/miljon och 14 dagar.
osv
Någon har fel data.
Källa: [länk]
[bild]
Och 0.9 döda per dygn blir 13 döda under 14 dagar.
Jag tycker dock att siffran i sig är rätt så orelevant för att jämföra ländernas coronastrategi
Är det politikerveckan redan? Vi har några bra kandidater på gång verkar det som. Det skiner genom på flera av försiktighetsfalangen att det är politiken ni egentligen kritiserar. Ni döljer det sämre och sämre. Och jag är verkligen ingen försvarare av de folkvalda i vanliga fall, men som medlemmar måste ni faktiskt respektera att ni en gång godkänt forumets regler vad som får diskuteras.
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Du har ju skrivit att du tycker att Sveriges typ av restriktioner har varit bra men sen gör du inte annat än att klaga på vad det har lett till. Du kan inte både ha kakan kvar och äta den.optimum skrev:
Jag har flera gånger skrivit att jag tyckte det borde ha varit hårdare restriktioner i mars men ändå blir jag anklagad för dyrka Tegnell.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Men frånvaron är oregelbunden och det finns inga pengar för att dygnet runt och 7 dagar i veckan alltid ha 10 % för hög bemanning när alla är friska. Några få chefer kan inte täcka upp för 10 gånger fler som är sjuka/vabbar. Äldreomsorgen är mycket hårt slimmad pga. alla besparingskrav.KnockOnWood skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Samt hålla befolkningen i fattigdom så att det är få som reser utomlands.Mikael_L skrev:
Lite märkligt är att i den där våldsamma ansamlingen av länder med låga tal hittar vi samtliga östligare stater, öster om Tyskland/Österike/Grekland, typ ...
Vad har de gemensamt? Att befolkningen står emot virus särskilt väl, att de har en vårdapparat i toppklass och att de är väldigt framgångsrika i att skydda sin äldre.
Eller att det är stater som vilar på gammal kommunistiska ideal, så att undanhålla sanning är inget problem, för det högre syftets skull ...
Ja och nej, FHM och regeringen borde ju tidigt förstått hur äldrevården skulle drabbas. Man borde infört besöksförbud långt tidigare samt säkerställt att man hade rätt utrustning.Gammelnörden skrev:
Äldre- och sjukvården i Sverige har stresstestats och istället för att ta lärdom av det och förändra till det bättre, för nu ser vi tydligt vad de senaste 30 årens nedskärningar ger för konsekvenser, är det visst viktigare för somliga att ensidigt kritisera FHM...
När man blandar ihop korten på det här viset blir det väldigt problematiskt tycker jag. För genom att göra en snedvriden tolkning av utvärderingen från äldreboenden, som om det är FHM fel, tar det fokus bort från en politisk fråga som inte får den uppmärksamhet den förtjänar. Det behövs ett ekonomiskt paradigmskifte i synen på vad äldre- och sjukvård får kosta och jag tycker att det vore väldigt olyckligt om vi schabblar bort chansen till att tvinga fram en permanent förändring.
Det behövs utbildad och fast anställd personal, det här är så viktigt att det inte får drunkna i populistiska FHM-klagorop.
– Det har haft en stor betydelse i och med att har man undersköterskekompetensen så har man naturligt en bättre kunskap vad gäller basala hygienrutiner och hur man ska hantera smittade personer. Det har gjort att vi har kunnat begränsa smittan när den väl har kommit in på våra äldreboenden så att det inte har blivit någon vidarespridning av den, säger Fredrik Yllman, chef för vård och omsorg i Trosa kommun, till Ekot.
Vald strategi betydde ju att smittan kommer finnas i hög grad ute i samhället och hur tror man att de som jobbat inom äldrevården inte för med sig smittan in?
Så du tycker att det är helt ok. Att en person betald av staten. Dvs. dig, inte först säger: -tänk er noga för. För det jag säger nu, måste förstås i ljuset av att jag tjänar pengar på att så många som möjligt blir sjuka.Mikael_L skrev:
...jaja...
Staffan
Ja, nu ser jag .. hur det kanske var presenterat.harry73 skrev:
Men då blir det ändå något märkligt här, ty min datakälla:
Sverige - 39st/miljon och 14 dagar = 2,78 st / dag.
Men i och för sig, det är såpass nära att det kan röra sig om ojämn rapportering, dvs att det inte kom inte lika många rapporterade fall dag 1-7 som dag 8-14, dvs medelvärdet är beräknat på olika perioder.
Men varför saknas bl.a Storbritannien och Spanien i Kreutzers post?
Kanske för att de har en rate på 2,29/dag resp 1,79/dag.
Alltså ett modifierat stapeldiagram, eller framtaget diagram, med syfte att misskreditera Sverige, inte att visa relevanta objektiva data.
Jag kan åtminstone gå så långt att ge Henrik cred för att han i början av sina monologer är öppen med att han tjänar pengar på detta, dvs som de donationer han tigger om där.Staffan2000 skrev:
I alla fall inget smussel. Jag har absolut ingen anledning att misstänka någon hemlig finansiering, det tror jag inte existerar där.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Vad är det som jag påstår att Gisecke inte har sagt?K Kreutzer skrev:
FHM har förstås tagit in synpunkter från många håll, framför allt från WHO och Kina i det tidiga skedet.
Har du varit med på FHM:s möten så att du vet hur mycket Gisecke har haft att säga till om?
Skulle inte tro det, så du bara gissar.
Är det kul att leta efter just de grafer med just ett visst urval data som visar att Sverige är sämst?
I vanlig ordning utan att länka till källan dessutom.
Det är ju bara manipulativt.