2 359 921 läst ·
32 467 svar
2360k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
En del patienter som vårdats på sjukhus för svårare covid har fått hjärnskador av sjukdomen.
https://news.cision.com/se/sahlgren...cken-pa-hjarnskada-vid-svar-covid-19,c3137059
https://news.cision.com/se/sahlgren...cken-pa-hjarnskada-vid-svar-covid-19,c3137059
Från MSB:pacman42 skrev:
- "Generellt gäller ansvarsprincipen"
"Idag har vårdgivarna, ofta regioner men även privata och kommunala, ansvar för att försörjningen av läkemedel och sjukvårdsmateriel till sjukhus och andra vårdenheter fungerar."
"Några statliga myndigheter har vissa beredskapslager. Folkhälsomyndigheten ansvarar för beredskapslagring av smittskyddsläkemedel för influensapandemier och smittsamma sjukdomar, som antivirala läkemedel och antibiotika. Socialstyrelsen förvaltar ett beredskapslager av läkemedel och sjukvårdsmateriel, till exempel sängar, reservelverk och ventilatorer. "
Jag läste någonstans att FHM och Socialstyrelsen tolkade detta som att de ska förvalta lager men inte bygga upp dem. Så om ingen byggt upp lager finns inget att förvalta.
Men man har man (såklart) tillsatt (ännu) en utredning kring detta:
https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/kommittedirektiv/2018/08/dir.-201877/
"Uppdraget ska redovisas senast den 31 december 2020."
Jag är ingen jurist men...sen har vi Hälso och Sjukvårdslagen:
-"Regionen ska även planera sin hälso- och sjukvård så att en katastrofmedicinsk beredskap upprätthålls. Lag (2019:973)."
Redigerat av moderator:
Ja, och detta var dessutom ett beslut som inte transportstyrelsen hade befogenhet att fatta själv, utan det är i så fall en annan myndighet som godkänner ett sådant avsteg.Claes Sörmland skrev:
Tycker det är en devalvering av ord, lögn är ganska starkt i mina öron. Jag antar att om du hade fått klartecken på beredskapsplaner så litar du på det och lämnar besked efter detta, lögn sparar jag till ett bättre tillfälle. Däremot förekommer det nog något ställe i kedjan där det ska användas.optimum skrev:
Men då ska representant för regeringen inte stå på presskonferens och ljuga.
Där sades i början på denna katastrof att Sveriges beredskap är bra.
Detta borde ta mig katten vara straffbart.
Beredskap mot en pandemi var skit, motsvarande skit som då Per Albin Hanson också ljög om att Vår beredskap är god då tysken stod utanför dörren. Lösningen blev då att släppa in tysken att få transportera trupper genom landet och på motsvarande sätt som nu att släppa in smittan i landet.
Hur kan du försvara en sådan lögn med att det är kommunernas fel?
Sen har väl sjukvården skalat upp på ett bra sätt, men det blev ansträngt med viss materiel, att använda detta för att såga hela organisationen tycker jag blir barnsligt och starkt förenklat.
Det sista gäller dock inte privata vårdgivare och kommuner.tusenett skrev:Från MSB:
- "Generellt gäller ansvarsprincipen"
"Idag har vårdgivarna, ofta regioner men även privata och kommunala, ansvar för att försörjningen av läkemedel och sjukvårdsmateriel till sjukhus och andra vårdenheter fungerar."
"Några statliga myndigheter har vissa beredskapslager. Folkhälsomyndigheten ansvarar för beredskapslagring av smittskyddsläkemedel för influensapandemier och smittsamma sjukdomar, som antivirala läkemedel och antibiotika. Socialstyrelsen förvaltar ett beredskapslager av läkemedel och sjukvårdsmateriel, till exempel sängar, reservelverk och ventilatorer. "
Jag läste någonstans att FHM och Socialstyrelsen tolkade detta som att de ska förvalta lager men inte bygga upp dem. Så om ingen byggt upp lager finns inget att förvalta.
Men man har man (såklart) tillsatt (ännu) en utredning kring detta:
[länk]
"Uppdraget ska redovisas senast den 31 december 2020."
Jag är ingen jurist men...sen har vi Hälso och Sjukvårdslagen:
-"Regionen ska även planera sin hälso- och sjukvård så att en katastrofmedicinsk beredskap upprätthålls. Lag (2019:973)."
Man kan inte dela ut ansvar för olika delar av pandeminberedskapen, den måste samordnas centralt. Ingen ser efter helheten annars.
Jag feltolkar ibland saker och får bra hjälp med att justera sådant. Bra det är så vi blir bättre.D Daniel 109 skrev:
I slutet av februari sade socialstyrelsen att beredskapen mot coronan var god
Något som flera ifrågasatte bland annat artikel i läkartidningen.
Jag hörde detta på ett nyhetsinslag och tyckte det var anmärkningsvärt att säga på så sätt.
Bättre hade varit något liknande "Vår beredskap är begränsad men vi jobbar på att förbättra den och tillsammans ska vi ta oss igenom detta"
Inte ljuga om att beredskapen var bra.
Men detta fattade de flesta svenskar eftersom vi visste hur neddragningar och besparingar inom sjukvården var.
Just då höll hustrun på med utreda besparingar i sin del av verksamheten då det handlade om att ta bort personal och minska antalet vårdplatser. Motsvarande skedde då över hela landet. Detta är inte borta nu men har sats paus för.
"Det var under en presskonferens i går måndag som socialminister Lena Hallengren (S) uppgav att beredskapen mot covid-19 är god, vilket Läkartidningen rapporterat."
https://lakartidningen.se/aktuellt/...ap-mot-covid-19-ar-god-ifragasatts-av-lakare/
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7413751
Därför är mitt förtroende för Lena Hallengren förbrukat. Folk som medvetet ljuger ska bort.
Se mitt nyligen införda faktabaserade inlägg.D djac skrev:Tycker det är en devalvering av ord, lögn är ganska starkt i mina öron. Jag antar att om du hade fått klartecken på beredskapsplaner så litar du på det och lämnar besked efter detta, lögn sparar jag till ett bättre tillfälle. Däremot förekommer det nog något ställe i kedjan där det ska användas.
Sen har väl sjukvården skalat upp på ett bra sätt, men det blev ansträngt med viss materiel, att använda detta för att såga hela organisationen tycker jag blir barnsligt och starkt förenklat.
Jag har givetvis belägg för sådant.
Tycker du vår beredskap var bra?
Jo, det gör det läs inlägget du citerade.pacman42 skrev:
Jag har inget större förtroende för Lena, men jag tror inte att hon avsiktligt ljuger. Hon är kanske inte rätt person för uppgiften.
Anser inte det vara faktabaserat. Jag tror vår beredskap var ojämn, dvs i vissa avseeden stötte vi inte på hinder (bra) men inom andra gjorde vi (dålig).optimum skrev:
Om du köper en ny bil och den har punktering, är hela bilen trasig då?
Det är ingen bil det handlar om utan SARS CoV-2D djac skrev:
Regeringen om coronaviruset: ” Sverige har en bra beredskap”
https://www.aftonbladet.se/tv/a/307594/regeringen-om-coronaviruset--sverige-har-en-bra-beredskap
Det handlar om uppenbara lögner vilket vi nu sett effekten av.
Jag lever inte i en drömvärld, ingen organisation i storlek med den svenska sjukvårdsapparaten, offentlig eller privat, saknar brister. Det vet de som gnäller också, men väljer av olika skäl att spela dumma.optimum skrev:
Däremot ska man använda upptäckter av brister i ett ständigt förbättringsarbete, inom de ramar som ges av dig och mig.
Man ser ökande samhällssmitta i framförallt Gällivare och Kalix,en bidragande orsak tros vara inhyrda externa aktörer vid repstopp i industrier på orterna.
Information om coronaviruset
Region Norrbotten följer noga händelseutvecklingen, har kontakt med ansvariga myndigheter och följer deras rekommendationer när det gäller det nya coronaviruset och sjukdomen covid-19.

Aktuellt läge i Norrbotten
Dagens rapport visar att:
Uppdaterat 18 juni.
https://www.norrbotten.se/Halsa-och...-Norrbotten/Information-om-nya-coronaviruset/
Information om coronaviruset
Region Norrbotten följer noga händelseutvecklingen, har kontakt med ansvariga myndigheter och följer deras rekommendationer när det gäller det nya coronaviruset och sjukdomen covid-19.

Aktuellt läge i Norrbotten
Dagens rapport visar att:
- 66 ytterligare personer har konstaterats ha sjukdomen covid-19, vilket innebär att totalt 866 personer har konstaterat vara smittade i Norrbotten.
- Just nu vårdas 20 personer på sjukhus, 5 av dem får intensivvård.
- Totalt 63 personer med bekräftad covid-19 har avlidit sedan coronautbrottets början.
Uppdaterat 18 juni.
https://www.norrbotten.se/Halsa-och...-Norrbotten/Information-om-nya-coronaviruset/