Status
Inte öppen för fler kommentarer.
P
pacman42 pacman42 skrev:
Iofs, men man hade behövt skriva in dessa i avtalen från början utifrån att en pandemi kan komma. Leverantörerna gör inte mer än vad avtalet förpliktar dem till.
Från MSB:
- "Generellt gäller ansvarsprincipen"

"Idag har vårdgivarna, ofta regioner men även privata och kommunala, ansvar för att försörjningen av läkemedel och sjukvårdsmateriel till sjukhus och andra vårdenheter fungerar."

"Några statliga myndigheter har vissa beredskapslager. Folkhälsomyndigheten ansvarar för beredskapslagring av smittskyddsläkemedel för influensapandemier och smittsamma sjukdomar, som antivirala läkemedel och antibiotika. Socialstyrelsen förvaltar ett beredskapslager av läkemedel och sjukvårdsmateriel, till exempel sängar, reservelverk och ventilatorer. "

Jag läste någonstans att FHM och Socialstyrelsen tolkade detta som att de ska förvalta lager men inte bygga upp dem. Så om ingen byggt upp lager finns inget att förvalta.

Men man har man (såklart) tillsatt (ännu) en utredning kring detta:
https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/kommittedirektiv/2018/08/dir.-201877/

"Uppdraget ska redovisas senast den 31 december 2020."

Jag är ingen jurist men...sen har vi Hälso och Sjukvårdslagen:
-"Regionen ska även planera sin hälso- och sjukvård så att en katastrofmedicinsk beredskap upprätthålls. Lag (2019:973)."
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Gammelnörden och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Men detta är väl mer exempel på inkompetens? Sen tenderar organisationer ha svårt att erkänna sina felaktiga beslut och då börjar medarbetarna att mörka.
Ja, och detta var dessutom ett beslut som inte transportstyrelsen hade befogenhet att fatta själv, utan det är i så fall en annan myndighet som godkänner ett sådant avsteg.
 
D
optimum optimum skrev:
Men då ska representant för regeringen inte stå på presskonferens och ljuga.
Där sades i början på denna katastrof att Sveriges beredskap är bra.

Detta borde ta mig katten vara straffbart.
Beredskap mot en pandemi var skit, motsvarande skit som då Per Albin Hanson också ljög om att Vår beredskap är god då tysken stod utanför dörren. Lösningen blev då att släppa in tysken att få transportera trupper genom landet och på motsvarande sätt som nu att släppa in smittan i landet.

Hur kan du försvara en sådan lögn med att det är kommunernas fel?
Tycker det är en devalvering av ord, lögn är ganska starkt i mina öron. Jag antar att om du hade fått klartecken på beredskapsplaner så litar du på det och lämnar besked efter detta, lögn sparar jag till ett bättre tillfälle. Däremot förekommer det nog något ställe i kedjan där det ska användas.

Sen har väl sjukvården skalat upp på ett bra sätt, men det blev ansträngt med viss materiel, att använda detta för att såga hela organisationen tycker jag blir barnsligt och starkt förenklat.
 
  • Gilla
johel572 och 4 till
  • Laddar…
tusenett skrev:
Från MSB:
- "Generellt gäller ansvarsprincipen"

"Idag har vårdgivarna, ofta regioner men även privata och kommunala, ansvar för att försörjningen av läkemedel och sjukvårdsmateriel till sjukhus och andra vårdenheter fungerar."

"Några statliga myndigheter har vissa beredskapslager. Folkhälsomyndigheten ansvarar för beredskapslagring av smittskyddsläkemedel för influensapandemier och smittsamma sjukdomar, som antivirala läkemedel och antibiotika. Socialstyrelsen förvaltar ett beredskapslager av läkemedel och sjukvårdsmateriel, till exempel sängar, reservelverk och ventilatorer. "

Jag läste någonstans att FHM och Socialstyrelsen tolkade detta som att de ska förvalta lager men inte bygga upp dem. Så om ingen byggt upp lager finns inget att förvalta.

Men man har man (såklart) tillsatt (ännu) en utredning kring detta:
[länk]

"Uppdraget ska redovisas senast den 31 december 2020."

Jag är ingen jurist men...sen har vi Hälso och Sjukvårdslagen:
-"Regionen ska även planera sin hälso- och sjukvård så att en katastrofmedicinsk beredskap upprätthålls. Lag (2019:973)."
Det sista gäller dock inte privata vårdgivare och kommuner.

Man kan inte dela ut ansvar för olika delar av pandeminberedskapen, den måste samordnas centralt. Ingen ser efter helheten annars.
 
  • Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
optimum
D Daniel 109 skrev:
Har jag försvarat någon politikers lögn?
Jag har dålig koll på exakt vad de sagt och i vilket sammanhang. Men jag vet ju att du inte sällan feltolkar information.
Jag feltolkar ibland saker och får bra hjälp med att justera sådant. Bra det är så vi blir bättre.

I slutet av februari sade socialstyrelsen att beredskapen mot coronan var god
Något som flera ifrågasatte bland annat artikel i läkartidningen.
Jag hörde detta på ett nyhetsinslag och tyckte det var anmärkningsvärt att säga på så sätt.
Bättre hade varit något liknande "Vår beredskap är begränsad men vi jobbar på att förbättra den och tillsammans ska vi ta oss igenom detta"
Inte ljuga om att beredskapen var bra.

Men detta fattade de flesta svenskar eftersom vi visste hur neddragningar och besparingar inom sjukvården var.
Just då höll hustrun på med utreda besparingar i sin del av verksamheten då det handlade om att ta bort personal och minska antalet vårdplatser. Motsvarande skedde då över hela landet. Detta är inte borta nu men har sats paus för.

"Det var under en presskonferens i går måndag som socialminister Lena Hallengren (S) uppgav att beredskapen mot covid-19 är god, vilket Läkartidningen rapporterat."

https://lakartidningen.se/aktuellt/...ap-mot-covid-19-ar-god-ifragasatts-av-lakare/
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7413751


Därför är mitt förtroende för Lena Hallengren förbrukat. Folk som medvetet ljuger ska bort.
 
optimum
D djac skrev:
Tycker det är en devalvering av ord, lögn är ganska starkt i mina öron. Jag antar att om du hade fått klartecken på beredskapsplaner så litar du på det och lämnar besked efter detta, lögn sparar jag till ett bättre tillfälle. Däremot förekommer det nog något ställe i kedjan där det ska användas.

Sen har väl sjukvården skalat upp på ett bra sätt, men det blev ansträngt med viss materiel, att använda detta för att såga hela organisationen tycker jag blir barnsligt och starkt förenklat.
Se mitt nyligen införda faktabaserade inlägg.

Jag har givetvis belägg för sådant.
Tycker du vår beredskap var bra?
 
pacman42 pacman42 skrev:
Det sista gäller dock inte privata vårdgivare och kommuner.

Man kan inte dela ut ansvar för olika delar av pandeminberedskapen, den måste samordnas centralt. Ingen ser efter helheten annars.
Jo, det gör det läs inlägget du citerade.

Jag har inget större förtroende för Lena, men jag tror inte att hon avsiktligt ljuger. Hon är kanske inte rätt person för uppgiften.
 
D
optimum optimum skrev:
Se mitt nyligen införda faktabaserade inlägg.

Jag har givetvis belägg för sådant.
Tycker du vår beredskap var bra?
Anser inte det vara faktabaserat. Jag tror vår beredskap var ojämn, dvs i vissa avseeden stötte vi inte på hinder (bra) men inom andra gjorde vi (dålig).

Om du köper en ny bil och den har punktering, är hela bilen trasig då?
 
D djac skrev:
Om du köper en ny bil och den har punktering, är hela bilen trasig då?
Nej, men hela bilen är oanvändbar (useless).
 
  • Gilla
  • Haha
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
D
useless useless skrev:
Nej, men hela bilen är oanvändbar (useless).
DMa mig om du får en sån, jag bjuder 100kr :)

Bra betalt för en oanvändbar bil!
 
optimum
D djac skrev:
Anser inte det vara faktabaserat. Jag tror vår beredskap var ojämn, dvs i vissa avseeden stötte vi inte på hinder (bra) men inom andra gjorde vi (dålig).

Om du köper en ny bil och den har punktering, är hela bilen trasig då?
Det är ingen bil det handlar om utan SARS CoV-2


Regeringen om coronaviruset: ” Sverige har en bra beredskap”

https://www.aftonbladet.se/tv/a/307594/regeringen-om-coronaviruset--sverige-har-en-bra-beredskap

Det handlar om uppenbara lögner vilket vi nu sett effekten av.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
D
optimum optimum skrev:
Det är ingen bil det handlar om utan SARS CoV-2


Regeringen om coronaviruset: ” Sverige har en bra beredskap”

[länk]

Det handlar om uppenbara lögner vilket vi nu sett effekten av.
Jag lever inte i en drömvärld, ingen organisation i storlek med den svenska sjukvårdsapparaten, offentlig eller privat, saknar brister. Det vet de som gnäller också, men väljer av olika skäl att spela dumma.

Däremot ska man använda upptäckter av brister i ett ständigt förbättringsarbete, inom de ramar som ges av dig och mig.
 
  • Gilla
Gammelnörden och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jo, det gör det läs inlägget du citerade.

Jag har inget större förtroende för Lena, men jag tror inte att hon avsiktligt ljuger. Hon är kanske inte rätt person för uppgiften.
Det står ingenting i lagen om att kommuner skall ha beredskap, det står bara att regioner skall ha det.
 
P
Man ser ökande samhällssmitta i framförallt Gällivare och Kalix,en bidragande orsak tros vara inhyrda externa aktörer vid repstopp i industrier på orterna.

Information om coronaviruset

Region Norrbotten följer noga händelseutvecklingen, har kontakt med ansvariga myndigheter och följer deras rekommendationer när det gäller det nya coronaviruset och sjukdomen covid-19.

corona-bild-452px_ingressbild.png
Aktuellt läge i Norrbotten

Dagens rapport visar att:

  • 66 ytterligare personer har konstaterats ha sjukdomen covid-19, vilket innebär att totalt 866 personer har konstaterat vara smittade i Norrbotten.
  • Just nu vårdas 20 personer på sjukhus, 5 av dem får intensivvård.
  • Totalt 63 personer med bekräftad covid-19 har avlidit sedan coronautbrottets början.
Siffrorna vad gäller antal fall avser tiden från klockan 08.00 föregående dag till klockan 08.00 idag.

Uppdaterat 18 juni.

https://www.norrbotten.se/Halsa-och...-Norrbotten/Information-om-nya-coronaviruset/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.