2 361 302 läst ·
32 467 svar
2361k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Håller med, det är helt värdelöst när de refererar artiklar som inte går att läsa, har för mig att åtminstone fplus brukade ha en text som sa bakom betalvägg, men den har jag inte sett på ett tag nu.Mikael_L skrev:
Mindre barn kanske inte smittar så mycket, men tonåringar gör det definitivt (åtminstone där jag bor), men de har ett väldigt begränsat kontaktnät om de har en lokal skola i området där de bor (som då inte alla kommuner har ordnat det). Särskilt med tanke på att inomhusidrotterna är nedstängda.D djac skrev:
Min fru smittade (minst) ett barn när hon tröstade det på mellanstadiet, detta innan hon fått några symtom.
Jag skulle vilja se en rejäl utredning av hur många barn som verkligen är smittade och som smittar. Baserat på Spanien verkar det som att de blir mer smittade ju äldre de är och att smittan ökar hela vägen upp till medelåldern, vilket antyder att det snarare är mängden sociala kontakter som är drivande. Barn har mycket färre sociala kontakter.
Och när det gäller mina två barn så hade det ena inga symtom alls och det andra väldigt lätta symtom. Det är nog lätt att man missar att de varit sjuka om man inte mäter antikroppar. Koppla då detta med att smittspridning utan hosta/nysningar i praktiken kräver luftutbyte, så har vi en situation där ett vanligt klassrum inte är så illa, särskilt som det är samma elever de sitter bredvid varje dag. Busstransporten till skolan är värre (eftersom de där vi bor inte skalade upp skolbussarna, bussar där barnen ofta får ståplats).
Smittar barn? Ja, om de får förutsättningar för att göra det. Och i vissa kommuner så har man ordnat skolan på ett sätt som gör att de har det, i andra kommuner har man inte gjort det.
Hur ånga sociala kontakter barnen har är helt avgörande och det varierar mycket mellan kommunerna. Vänta lite, känns inte detta igen från äldreboendena?
Skillnaden är bara att ingen pratar om skolan för att eleverna inte dör...
Men bakom vägg där med.D djac skrev:
Det börjar dock med lite dubbla budskap, typ ...
"Sweden’s overall mortality rate is still lower than some other countries that have instituted much stricter lockdowns. But there is less evidence that Sweden has succeeded in flattening the curve of infection."
Det typiskt Svenska sättet att misslyckas på är att vi inte misslyckas med någonting!D djac skrev:
Bara för att resultatet inte blev bra så har vi absolut inte misslyckats, vi har möjligen varit lite naiva eller så är det någon annans fel.
Känner du att detta skiljer sig på något avgörande vis ifrån andra länder, andra ledare?mnils skrev:
Donald Trump, hört om honom?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 184 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 184 inlägg
Du har ju antikroppstesterna, än så länge är det ju väldigt preliminära siffror men det kommer ju komma mer antar jag.pacman42 skrev:
Jag skulle vilja se en rejäl utredning av hur många barn som verkligen är smittade och som smittar. Baserat på Spanien verkar det som att de blir mer smittade ju äldre de är och att smittan ökar hela vägen upp till medelåldern, vilket antyder att det snarare är mängden sociala kontakter som är drivande. Barn har mycket färre sociala kontakter.
Spanien hade ju i princip utegångsförbud så där fick väl inte barn och ungdomar ens gå utanför dörren i två månader så även tonåringars sociala kontakter var bara familjen.
Såg ett nyhetsklipp med Trump;
"Om vi slutade testa skulle vi ha mycket färre fall.."
För en gångs skull har The Donald rätt. Det är absolut sant att får jag mycket pengar så blir jag rik.
"Om vi slutade testa skulle vi ha mycket färre fall.."
För en gångs skull har The Donald rätt. Det är absolut sant att får jag mycket pengar så blir jag rik.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 184 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 184 inlägg
Apropå antikroppstester så undersöker nu Västra Götalandsregionen om de kan följa i Stockholmsregionens fotspår och erbjuda antikroppstester för allmänheten framöver och ett besked förväntas om 1-2 veckor.BirgitS skrev:
FHM kommer att ta fram ett tekniskt underlag med vilka prestandakrav som krävs för antikroppstester på individnivå samt rekommendationer om hur svaret på ett antikroppstest ska tolkas, enligt deras presstjänst.
Ovanstående och mycket mer finns här: https://www.dn.se/nyheter/sverige/v...en-att-genomfora-omfattande-antikroppstester/
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 184 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 184 inlägg
Forskare på Imperial College kommer denna vecka att börja med de första kliniska försöken med ett nytt vaccin på friska vuxna. Detta vaccin består av syntetiska bitar av genetisk kod som är baserad på det nya coronavirusets genom. Det är möjligt att vaccinet inte kommer att förhindra att människor får Covid-19 utan bara se till att de inte blir allvarligt sjuka.
Mer info: https://www.theguardian.com/world/2...ccine-trial-by-imperial-college-london-begins
Mer info: https://www.theguardian.com/world/2...ccine-trial-by-imperial-college-london-begins
Men smittspridningen hade i huvudsak skett innan dess.BirgitS skrev: