Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Politik i sakfrågor är en sak, politik rörande makrofrågor (så som invandring) för att finansiera vården gör sig bäst i andra trådar eller andra forum.

Jag (och jag är rätt säker på att det gäller många andra) är mer intresserade av Covid-19 och mer direkt kopplade frågeställningar så som:
- munskydd eller inte?
- hur smittar eländet?
- hur minskar vi mest effektivt smittan?
- hur skyddar man bäst de äldre?
- hur minskar vi bäst dödlighet?
- osv

Baserat på egen erfarenhet så finns det många saker som jag tror man kan göra bättre.

Jag fick förresten till svar från Västtrafik att det var skolelevernas ansvar (dvs mitt ansvar på morgonen och rektorns ansvar på aftonen) om det blev för trångt på bussen (precis som jag förväntade mig).

Nu blir det då en fråga till rektorn...

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
T Tabors39 skrev:
Visst är det fascinerande!
Titta bara på de som gjort de senaste inläggen här.
Ihärdiga rackare som gör sitt bästa för att svartmåla sitt eget land utan att på något sätt - trots all visdom de tillsammans tycker sig ha - komma med några konstruktiva förslag på vad vi borde göra annorlunda nu. Förutom total lockdown då förstås.
Precis som du så tror jag att ett flertal av de senaste skribenterna i tråden har allt annat än Sveriges väl och ve som främsta prioritet.
Förbryllande är det.
Vad tror du att ”vi” har som första prioritering?

Om du vill ha förslag på fler åtgärder som fungerar för att bekämpa covid19 (Förutom full lockdown och det som Tegnell säger att man ska göra.) föreslår jag följande.

Att man använder någon form av munskydd på offentliga platser.

Att man slutar håna folk som faktiskt använder munskydd på offentliga platser.

Och att man stannar i sin bostad hela semestern.

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
sunnis
BirgitS BirgitS skrev:
Katastrofal situation i New Delhi efter att landet har öppnat upp efter 2 månader (för att minska svälten) :cry:
[länk]

[länk]
Ingen som helst kontroll över vare sig hur många som är sjuka i eller hur många som avlider av Covid-19.

Lite mer kontroll över läget i Bombay och den delstat den staden ligger i och där har man nu mer än 100 000 bekräftade fall.
Fast hur kan det stämma? Situationen i Sverige är ca 80gånger värre. Är Indiens hygien och folkbokföring verkligen så dålig?

sunnis sunnis skrev:
Fast hur kan det stämma? Situationen i Sverige är ca 80gånger värre. Är Indiens hygien och folkbokföring verkligen så dålig?
Indien har inte mycket koll. Det finns folk som är en del av det offentliga Indien och så finns det fattiga som inte ens finns i statistiken...

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
Är Indiens hygien och folkbokföring verkligen så dålig?
Ja. Om du läser artiklarna så ligger det alltså lik i väntrummen.

Det är uppenbart att man i det läget lagt ner allt vad uppföljning och statistik heter.

E
J Jocke Best skrev:
I Sverige har vi väl varit kända just för att inte blanda in politiken i hanteringen av Corona. Med rätt så gott resultat. De som gjort tvärtom går det ju antingen jättebra för, tex Vitryssland, eller jättedåligt, orkar inte skriva alla dom länderna...Så visst går det. Rätt skönt att slippa debattera med dom som vill störta staten utan att svara med politik.
I Sverige har vi en regering bestående av politiker som regerar landet. Inte hittas det på lagar av myndigheter?

BirgitS
sunnis sunnis skrev:
Nu har ju Sverige en avtagande situation med Indien har en kraftig uppgång.
Men Indien har en sjukvård som inte ens i normala fall räcker till alla som i Sverige skulle klassas som klara fall för en läkare. I Delhi storstadsområde med 28 miljoner innevånare och en befolkningstäthet på 20 000 inv/km2 i själva centralorten finns det stora slumområden där familjer bor i små skjul utan tillgång till rinnande vatten annat än i en gemensam kran kanske 1 km bort. Enligt Wikipedia bor nästan hälften av innevånarna där i slumområden.

Så vitt jag förstår det så sker folkbokföringen genom folkräkningar (bokstavligen) då och då, där den senaste gjordes för 9 år sen enligt Wikpedia.

BirgitS
E erkka skrev:
I Sverige har vi en regering bestående av politiker som regerar landet. Inte hittas det på lagar av myndigheter?
Lagarna stiftas av riksdagen och arbetas fram i riksdagens utskott normalt. Myndigheter lämnar synpunkter under remissrundan.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
J
E erkka skrev:
Du får ta det snacket med nån som bryr sig om politiken kring det. Vi övriga ser inget problem.

sunnis
BirgitS BirgitS skrev:
Nu har ju Sverige en avtagande situation med Indien har en kraftig uppgång.
Men Indien har en sjukvård som inte ens i normala fall räcker till alla som i Sverige skulle klassas som klara fall för en läkare. I Delhi storstadsområde med 28 miljoner innevånare och en befolkningstäthet på 20 000 inv/km2 i själva centralorten finns det stora slumområden där familjer bor i små skjul utan tillgång till rinnande vatten annat än i en gemensam kran kanske 1 km bort. Enligt Wikipedia bor nästan hälften av innevånarna där i slumområden.

Så vitt jag förstår det så sker folkbokföringen genom folkräkningar (bokstavligen) då och då, där den senaste gjordes för 9 år sen enligt Wikpedia.
Jag har nog en ganska bra bild hur det ser ut i Indien utan att faktiskt ha besökt landet. Jag var mer ironisk över vissa har problem med Sverigebilden och det som står på https://www.worldometers.info/. Där är vi snart ett av världens värsta coronahärder och är det redan i vissa hänseenden, men ändå inte, så vad är korrekta jämförelsevariabler mellan länder? Varför sticker Sverige ut ur statistiken? Snart är det så stora skillnader mellan länder även från vårt närområde så det börjar bli svårt att förklara det med de vanliga modellerna - att Sverige gjorde för lite på politisk nivå och nationell nivå.

Så situationen i Indien är alltså värre trots att det är tvärtom på worldometers.info. Undrar vilka fler länder som det förhållandet är sant för.

Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
E
J Jocke Best skrev:
Du får ta det snacket med nån som bryr sig om politiken kring det. Vi övriga ser inget problem.
Med ”vi”, menar du dig själv och Mållgan då antar jag

sunnis sunnis skrev:
Så situationen i Indien är alltså värre trots att det är tvärtom på worldometers.info. Undrar vilka fler länder som det förhållandet är sant för.
Sverige är dåligt på mycket, men statistik är vi nog väldigt duktiga på. Och där ligger nog våra grannländer också väldigt bra till (ligger Tyskland i topp tro?)

Men det är knappast någon idé att jämföra våra antal döda med länder i Sydamerika, Sydeuropa, Afrika, Indien och -stanländerna. I vissa av dessa länder är det ju till och med tveksamt om man kommer veta hur många som dog 2020.

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
En intressant detalj vad gäller Indien är att över hälften av befolkningen är under 25 år. I genomsnitt lever de inte ens så länge (66 år) att de skulle räknas som riskgrupp i Sverige. Det borde vara en fördel i coronabekämpningen. Frågan är hur långt det räcker.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
J
E erkka skrev:
Med ”vi”, menar du dig själv och Mållgan då antar jag
Du har tydligen svårt att följa en skriftlig instruktion från moderator. Släpp det där.

sunnis
Nyfniken Nyfniken skrev:
Sverige är dåligt på mycket, men statistik är vi nog väldigt duktiga på. Och där ligger nog våra grannländer också väldigt bra till (ligger Tyskland i topp tro?)

Men det är knappast någon idé att jämföra våra antal döda med länder i Sydamerika, Sydeuropa, Afrika, Indien och -stanländerna. I vissa av dessa länder är det ju till och med tveksamt om man kommer veta hur många som dog 2020.
Självklart är det så. Bara jämföra Iran med Tyskland, de båda länderna har ganska exakt lika många döda och ganska exakt samma storlek på befolkningen, så rent statistiskt har Iran varit lika framgångsrika som Tyskland som är med Europeiska mått en framgångssaga. Iran så dör 60pers för att man har en begravning för en generel, det är även en nation som skjuter ner egna passagerarflygplan. Säger typ allt,

Belgien är en totalt katastrof i Europa, men faktiskt det landet som sannolikt har den bästa dödsstatistiken då det inte bara inkluderar labratoriebekräftade fall (vilket inte ens vissa länder tar med) utan varje misstänkt varje fall också vilket är en mycket säregen metod jämfört med många andra länder.

• Gilla
johel572 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.