Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
B b8q skrev:
Man kan inte låta bli att fundera över om Sverige handlat annorlunda om det varit så att viruset främst dödat barn?
Det är klart att man hade gjort, tongångarna var ju annorlunda när svininfluensan kom. Då behövdes det inte pratas om att skydda del äldsta utan det var ju barnen som behövde skyddas genom att vaccineras.

Skolstängningar finns ju med som en möjlighet i FHM:s pandemiplan för de fall det behövs för att skydda barnen.

D jonas_t skrev:
Jag är besviken på svenskar i allmänhet och varit det länge. "Mycket vill ha mer" har varit ledordet länge nu.
"När gässen får se gåsleverfabrikanten så kacklar de välkommen"

Elin Wägner 1882 - 1949

• Gilla
Hellacopter och 4 till
  • Laddar…
optimum
pacman42 pacman42 skrev:
Nytt utbrott av COVID-19 i Peking:
[länk]
7 nya fall och man ska testa 10.000

• Gilla
erkka och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Sockerhög Sockerhög skrev:
Och eftersom USA har en så stark valuta kan de bara "hitta på" pengar utan att det behöver finnas budgeterat så de blir förmodligen först med att lägga beslag på allt vaccin.
Det går tydligen inte idag att lägga beställningar på vaccin som utvecklas i USA där pengar från myndigheter betalar en del utan de företagen lär vara förbjudna att exportera vaccin innan USA:s behov är fyllt.
Sanofi’s chief angered the French government earlier this month when he said vaccine doses produced in the United States could go to U.S. patients first, given the country had supported the research financially.
https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-astrazeneca-idUSKBN22X0J9

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Man har över 50 fall, många utan symtom.

Kom ihåg att man i Kina bara klassar de med lunginflammationen som SJUKA I Covid-19. Därav bara 7 sjuka.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Mikael_L
optimum optimum skrev:
Borde man testa fler?
Kanske stänga alla gränser?

Mikael_L Mikael_L skrev:
Borde man testa fler?
Man har ju redan stängt av stadsdelarna där smittan hittats.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Mikael_L
pacman42 pacman42 skrev:
Man har ju redan stängt av stadsdelarna där smittan hittats.
Räcker det?
Har man 100% koll?

Nej! Dags för hårda tag nu. Undantagstillstånd, ut med militären, stäng alla flygplatser och hamnar. Lock-down.
Svetsa igen dörrar, bötfäll grymt de som vistas utomhus första gången, skjut dem vid andra överträdelsen.
Annars kommer det gå lika illa som för Sverige, här skulle vi gjort allt det där redan när vi hittat 4st fall, sen blev det försent.
Stänger dom inte ner Kina nu, bums, kommer det gå lika illa som här!

Kina är ju en rå diktatur, de har ju lyckligtvis verktygslådan redo för att hantera sånt här.

Dags att stänga i Kina igen nu !

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Hellacopter och 8 till
  • Laddar…
P
D jonas_t skrev:
Äldrevården och vården i stort har haft problem bra mycket längre än så.
Jag håller med dig i sak, jag hade gärna sett att man satsat mer på vården, som länge försämrats, snarare än att jag får ett par hundralappar extra i månaden.
Men det har majoriteten i Sverige inte hållit med om. Är det regeringens fel att de gör som medborgarna vill?

Jag är besviken på svenskar i allmänhet och varit det länge. "Mycket vill ha mer" har varit ledordet länge nu.
Man kanske inte ens hade behövt höja skatten. Man skulle nog komma ganska långt med att fördela existerande skatteintäkter på ett annat (bättre) sätt, effektivisera de ineffektiva offentliga institutionerna rejält och tillåta mer privat vård via t.ex. försäkringar. Det tror jag många medborgare vill och det skulle kunna göras utan att det kostar några hundralappar i månaden.

• Gilla
Disktrasan och 2 till
  • Laddar…
D
optimum optimum skrev:
Mmm, tänk om kinserna inte talar sanning i någon av siffrorna, men det skulle de väl aldrig, ljuga alltså!

optimum
Mikael_L Mikael_L skrev:
Borde man testa fler?
Det är deras uppgift att göra som de anser vara bäst för dem.
Vi borde sluta gnälla om hur andra borde göra och se till att få ordning på Sverige själva.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
optimum
D djac skrev:
Mmm, tänk om kinserna inte talar sanning i någon av siffrorna, men det skulle de väl aldrig, ljuga alltså!
Vi kommer nog aldrig få hela sanningen från dem. Misstanken är ju att de började med smittan redan i augusti förra året i Wuhan.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Redigerat:
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.