Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
En studie i Storbritannien (ännu bara preliminär) med sekvensering av det nya coronaviruset visar:
De fann att coronaviruset introducerats i landet minst 1 356 gånger och spridits vidare av sina bärare. Omkring den 15 mars, då smittspridningen toppade, kunde 34 procent av fallen härledas från Spanien, 29 procent från Frankrike och 14 procent från Italien. Mindre än 0,1 procent av virusfallen kom från Kina, där covid-19 först upptäcktes.
TT via SVT:s flöde och där finns mer info: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 20.16 igår kväll

• Gilla
Sockerhög och 1 till
  • Laddar…
Jag har rensat i tråden. Här diskuterar vi coronaviruset.

Vill påminna om våra diskussionsregler:

- diskutera sakligt
- var trevlig
- gå inte till personangrepp
- vi diskuterar inte invandring här
- ironi bör undvikas då det lätt kan missuppfattas

/Moderator

• Gilla
  • Älska
Pin och 8 till
  • Laddar…
Läste i GP om att 20-25% av alla testade med milda symtom hade covid 19. Börjar se ut som att allt fler av de smittade för mildare symptom. Kanske därför vi ser minskade IVA-inläggningar o minskad dödlighet.

BirgitS
trähandtag trähandtag skrev:
Läste i GP om att 20-25% av alla testade med milda symtom hade covid 19. Börjar se ut som att allt fler av de smittade för mildare symptom. Kanske därför vi ser minskade IVA-inläggningar o minskad dödlighet.
Förlåt men jag förstår inte riktigt hur du kommer fram till det. Kan du förtydliga?

Staffans2000
Ironi som kan missförstås eller måste förklaras, är ingen ironi. Ironiskt!
Åldrings och sjukvårdens brister är till stora delar penningrelaterade. Hur man än vänder och vrider på det, är det politiska prioriteringar som bestämmer vårdkvalitén.
Sveriges Coronastrategi som diskuteras i denna tråd, är 100% politik.

Den självpåtagne analytikern:

Staffan

• Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Krav på munskydd från 23 läkare och forskare

[länk]

Edit: det intressantaste i denna debattartikel är den ryska undersökningen från Jena som visar på nästintill stoppad smittspridning sedan man infört krav på munskydd.

Edit2: Originalartikeln: [länk]
Nu har ju FHM på egen hand bestämt att munskydd inte gör nytta. Man vet återigen bäst trots att studier visar motsatsen. Sverige gör rätt världen fel. Trots att Björn Olsen med de 22 (eller 26) forskarna tyvärr fick helt rätt om att Sveriges Coronabekämpning skulle bli ett fiasko så vidhåller FHM med religiös övertygelse sin ”strategi”. Och hur gick det med immuniteten ? Tegnell hävdade 20/5 att 25% av Stockholmarna är immuna trots att tester visade annat. Tegnells bortförklaringar var många tex felaktigt urval. Vi kan vara 100 % säkra att FHM hade fel där också-Speciellt som det är tyst kring detta.

• Gilla
erkka
  • Laddar…
D
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Åldrings och sjukvårdens brister är till stora delar penningrelaterade. Hur man än vänder och vrider på det, är det politiska prioriteringar som bestämmer vårdkvalitén.
Sveriges Coronastrategi som diskuteras i denna tråd, är 100% politik.

Staffan
Ja, för en gångs skull håller jag med dig. För att undvika dessa frågor får vi skifta till cellbiologi, ett område som ingen av oss är världsledande experter på. Ganska tydligt åt vilket håll det rensats också...

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
J
Staffans2000 Staffan2000 skrev:

Staffan
Tänk om man hade fått din fullfjädrade hjärna och skarpa intellekt, man är avundsjuk till max!

D
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:

- diskutera sakligt
- var trevlig

/Moderator
Svårt att leva upp till, ingen av oss kan vara sakliga i ordets betydelse eftersom ingen har kunskaper, då blir det subjektivt och uppfattas lätt som otrevlig läsning av de med en annan världsbild. De som inte håller med om sveriges strategi måste få kritisera personer som driver den eller sponsrar denna, sen kan jag tycka att om man är vuxen ska man klara ironi, men det är min personliga åsikt.

Men som Brasse sa, -en ska bort och för mig blir det invandring.

En snabb scrollning ger mig uppfattningen att det rensats ganska ensidigt men det är bara första känslan.

E
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:

- diskutera sakligt
- var trevlig

/Moderator
Då kan du väl stänga denna tråd, för handlar inte allt (eller åtminstone det mesta) om politik?

• Gilla
Husbuset och 1 till
  • Laddar…
J
E erkka skrev:
Då kan du väl stänga denna tråd, för handlar inte allt (eller åtminstone det mesta) om politik?
I Sverige har vi väl varit kända just för att inte blanda in politiken i hanteringen av Corona. Med rätt så gott resultat. De som gjort tvärtom går det ju antingen jättebra för, tex Vitryssland, eller jättedåligt, orkar inte skriva alla dom länderna...Så visst går det. Rätt skönt att slippa debattera med dom som vill störta staten utan att svara med politik.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Fairlane
N Nybergzzz skrev:
Bara att skjuta med gummikulor.problemet är att polisen är rädd för förorten och bilbränder och drf vågar de ej agera som poliser.
Både Finland och Norge har haft Black-Life-Matter demonstrationer med flera tusen deltagare.

Ett exempel: länk

Ett citat ur artikeln:
Polisen stöder Black Lives Matter
Polisen var på plats på manifestationen främst för att skydda demonstranterna, inte för att på något sätt hindra dem eller skydda allmänheten från dem.

Två konstaplar poserar villigt med plakat med slagord som folk ger dem. Många kommer fram och tar bilder och tackar poliserna.

-Jag är överraskad över att så många är här idag, men alltså positivt överraskad, säger äldre konstapel Janne Korhonen som bevakade manifestationen.
Inga starka ledare och gummikulor där inte.

Kanske blandar du ihop det med länder som Turkiet, Russland, Kina och Nordkorea? Där finns och har länge funnits "starka ledare" som sätter stopp för folks fri och rättigheter. Kina nöjde sig ju inte ens med futtiga gummikulor på Himmelska Fridens torg 1989...

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Anledningen till att Finland inte rekommenderar munskydd för allmänheten är denna utredning: https://stm.fi/sv/artikeln/-/asset_...taisissa-linjauksissa-ja-vahan-tutkimustietoa
Enligt litteraturöversikten i utredningen visar forskningsresultaten att användningen av ansiktsskydd har ringa effekt på spridningen av luftvägsinfektioner bland befolkningen. I laboratorieförhållanden har ansiktsskydden visat sig minska spridningen av mikroorganismer via andningsluften åtminstone i någon mån.

I teorin kan ansiktsskyddet i viss mån förebygga att användaren sprider viruset vidare, men det skyddar inte användaren från att bli smittad. Användningen av skydden är förknippad med vissa risker, och om de används ska man använda dem ändamålsenligt och iaktta god hygien. Enligt utredningen har det visat sig att risken för att viruset sprids ökar om skydden används på fel sätt.

BirgitS
Katastrofal situation i New Delhi efter att landet har öppnat upp efter 2 månader (för att minska svälten) :cry:
The bench termed the situation in Delhi "horrendous, horrific and pathetic", and reproached the government for patients being placed alongside stacks of dead bodies in the hospitals.
https://timesofindia.indiatimes.com...ic-sc-slams-aap-govt/articleshow/76337783.cms
Biträdande delstatsminster Manish Sisodia larmade tidigare i veckan om en halv miljon smittfall de närmaste veckorna. Just nu finns 9.000 sjukhussängar tillgängliga, men behovet väntas uppgå till väntas uppgå till 80.000 inom några veckor.
https://www.dn.se/nyheter/varlden/covidvarden-i-new-delhi-fasansfull-och-patetisk/
Ingen som helst kontroll över vare sig hur många som är sjuka i eller hur många som avlider av Covid-19.

Lite mer kontroll över läget i Bombay och den delstat den staden ligger i och där har man nu mer än 100 000 bekräftade fall.

• Ledsen
Nyfniken
  • Laddar…
Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Som sagt det hjälper inte, se vad jag skrev om mängden folk som bötfälldes i Storbritannien på två dagar tidigare idag.
Jag var tydligen otydlig.

Du har inte en aning om vad du påstår! "Som sagt det hjälpte inte". Det vet du ingenting om. Bara fria fantasier. Ren rappakalja faktiskt.

Med hopp om större tyddlighet:

Staffan

P.s.
Själv vet jag inte heller med säkerhet, ifall 10.000 utfärdade böter påverkade engelsmännen. Men åtminstone någon effekt borde det haft och det är ju bättre än inget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.