2 361 302 läst ·
32 467 svar
2361k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Kommer inte ihåg vart jag läste det. Det är ju dock inte ovanligt att man måste ta två doser för att vara skyddad av ett vaccin.Ulltand skrev:
Det kan ha varit för det kinesiska vaccinet man pratade om flera doser.
Ja tydligen så är vi ej välkomna i resten av eu så de är nog inget att hoppas på.BirgitS skrev:
Går bra för löfven nu!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 184 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 184 inlägg
Står så i pressmeddelandet från AstraZeneca också:BirgitS skrev:
https://mfn.se/cis/a/astrazeneca/as...ord-universitys-vaccine-at-no-profit-169d6ae1
Det står också:
Dina 2 sista meningar, strutsbeteende/strutsmetoden, har blivit extra påtaglig nu när den har dödliga effekter.tompax skrev:
Jag rapporterar frekvent till mina överordnade. Allt skall alltid ses över snarast möjligt, brukar det låta. Det låter alltid bra, men det händer absolut ingenting.
Anledningen till att jag förklara det är att öppna ögonen på folk och få de att förstå att det inte är så fint som det ser ut på ytan.
Men det här händer inte bara inom vården, det händer inom alla andra branscher med. Titta på restaurangbranschen. Fin restaurang i anslutning till lobbyn på ett finare hotell, vad händer när fatet med kallskuret åker ner på golvet. Ja det plockas rätt upp, tillbaka på brickan, och serveras ut till kund.
(Edit: Jag vill tillägga, eftersom det snart förmodligen haglar svar om att "det inte alltid går till så på alla restauranger", att detta så klart förmodligen inte är mer regel än undantag.
Sådant här sker säkerligen inte i samtliga fall, på samtliga restauranger. Däremot menar jag, att det förekommer, och det förekommer oftare än man tror och vill tro)
Nej, sådant är absolut inget man vill höra. Men så är det i alla fall. Det vore naivt att tro att endast de få incidenter som blir uppdagade, som faktiskt sker. Mörkertalet är enormt och det är bara av ren otur som många åker fast, oavsett vad det gäller, oavsett vilken bransch.
Av någon anledning så verkar denna information skapa en del upprördhet. Det hade varit bra att veta varför? Det känns som att man är mer irriterad på budbäraren, än på budet i fråga! Vilket ju är ganska märkligt.
Tyvärr dödar viruset inte enbart gruppen ”strutsar”, eller hur man ska uttrycka det när vårdtagare och vem som helst kan dö av andras oförmåga att klara av verkligheten.
Eller dö av slapp och okunnig uppstyrning, eller av privata vårdanordnares girighet.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 184 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 184 inlägg
Jag tror inte att vaccindoserna kommer att gå till ett land i taget, det kan ju inte betraktas som rättvist som det stod i pressmeddelandet, utan fördelas ut t.ex. efter befolkningsstorlek eller var det finns mest smittspridning just då (länder med mycket liten smittspridning kan ju anses klara sig utan vaccin till att börja med).B b8q skrev:
Men vem vågar utsätta sig för ett kinavaccin och vilka länder tar risken och köper in detpacman42 skrev:
Kineserna har visat med all tydlighet vad de går för, tycker jag.
Jag vet ingen som köper någonting uppenbart kinesiskt längre. Inte ens volvofantaster.
Fast dom har inga regler som förbjuder svenskar?
"Frankrike
Planerar att öppna för turister från andra EU-länder den 15 juni. Krav på karantän kommer endast att vara kvar för medborgare från länder som kräver att fransmän ska sitta i karantän, i dag till exempel Spanien och Storbritannien."
Nybergzzz skrev ju 'resten av eu', så jag skulle vilja se en källa som säger att samtliga länder har regler som förbjuder just svenskar att resa in.
"Frankrike
Planerar att öppna för turister från andra EU-länder den 15 juni. Krav på karantän kommer endast att vara kvar för medborgare från länder som kräver att fransmän ska sitta i karantän, i dag till exempel Spanien och Storbritannien."
Nybergzzz skrev ju 'resten av eu', så jag skulle vilja se en källa som säger att samtliga länder har regler som förbjuder just svenskar att resa in.
Nu har man uppdaterat siffrorna här:
https://www.economist.com/graphic-detail/2020/04/16/tracking-covid-19-excess-deaths-across-countries
Fortfarande verkar Sverige vara bäst i klassen på att rapportera och många länder har mörkertal motsvarande totala antalet rapporterade covid-döda.
https://www.economist.com/graphic-detail/2020/04/16/tracking-covid-19-excess-deaths-across-countries
Fortfarande verkar Sverige vara bäst i klassen på att rapportera och många länder har mörkertal motsvarande totala antalet rapporterade covid-döda.