Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS BirgitS skrev:
Har han hyllat Spanien (ung. 600 om man bara räknar avlidna på sjukhus) och Belgien (ung. 850) också?
Nej han har bara hyllat England mig veterligen. De var ju inne på samma spår som honom innan dom insåg vart det barkade. Tyvärr för sent för att få ut det man helst vill ur en lock down.

Hörde Björn Olsen som gjorde en jämförelse till 1918 och spanska sjukan. Även då var det de som körde lock down vinnare. Både i antalet döda och ekonomi.

E erkka skrev:
Tror du att vi skulle ha fler eller färre fortkörare om vi tog bort bötesstraff på fortkörning?
Vet inte hur andra resonerar men mig spelar det ingen roll. Det enda jag är försiktig med är att inte bli av med körkortet. Annars kör jag nästan alltid över hastighetsgränserna på motorväg och landsväg. Jag såg alldeles nyss att hastigheten ska sänkas till 80 i dalarna på väg 66. Nu är det 90 och för ett antal år sedan var det 110. Nu blir nog alla fortkörare.
Och nej, jag har aldrig fått böter eller varit inblandad i någon olyckshändelse.
Hade någon sorts utegångsförbud införts hade jag definitivt ignorerat det även om det funnits böter. Jag hade gått långt ut i skogen, och hade fjätdningsmannen mött mig där med bötesblocket hade det varit värt det.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Nu på Aktuellt.

VD för Visitas. 80.000 jobb och 9.000 företag riskeras då vi inte får in utlänska besökare till sommaren. Dessutom är han rädd för att Sverigebilden skadats så illa att det kan ta lång tid att reparera.

Professor Calmfors (den här i tråden hädade) verkar få rätt.

Undrar om FHM har med det i hälsokalkylen i att inte göra lock down?

• Ledsen
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
E
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tror att en majoritet av fortkörarna struntar i nuvarande bötesbelopp eftersom sannolikheten för upptäckt är så låg. Alltså skulle det inte bli nämnvärt mycket mer fortkörare om bötesbeloppet togs bort eftersom typ 90 % av bilisterna kör för fort redan.

Så folks laglydighet beror både på vad straffet är och risken för upptäckt. Sen finns det ju de som inte bryr sig om någondera, folk har ihjäl varandra fast risken för att åka fast är hyfsat stor och det blir ett långt fängelsestraff.

De som bryr sig om att följa lagarna är sådana som också följer rekommendationer och tar åt sig av förnuftsskäl.

Sen tycker jag att polisen borde ha annat viktigare att jobba med än gå runt på pubar och bötfälla folk. Dessutom måste de ju klara av det och ändå hålla avstånd, lär inte bli många de hinner bötfälla innan i stort sett alla har försvunnit iväg till en annan pub.
det tror inte jag, dessutom kör du 30km/h för fort blir du av med körkortet.

Men ok, du svarade inte på min fråga, men eftersom du anser att 90% kör för fort idag trots risk för påföljder, kan jag då tala om att tar vi bort alla påföljder så lär 100% köra för fort.

dvs, reglerna förhindrar iaf 10% från att köra för fort.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
P Pin skrev:
Hade någon sorts utegångsförbud införts hade jag definitivt ignorerat det även om det funnits böter. Jag hade gått långt ut i skogen, och hade fjätdningsmannen mött mig där med bötesblocket hade det varit värt det.
Rimligen har man inte utegångsförbud i skogen. Men i tätort är det mer verksamt om smittspridningen sticker iväg.

• Haha
  • Gilla
erkka och 1 till
  • Laddar…
Är det någon som känner igen uttalandet att "de ligger efter oss" ?

Var det Tegnell eller Giesecke?

Vart har föresten Giesecke tagit vägen? Tidigare sågs han ju i media nästan dagligen.

MultiMan
När det avslöjades att Giesecke var avlönad av FHM så försvann nog intresset för den tidigare "oberoende" experten.

• Gilla
  • Haha
Dilato och 6 till
  • Laddar…
E
Ulltand Ulltand skrev:
Vart har föresten Giesecke tagit vägen? Tidigare sågs han ju i media nästan dagligen.
Får nog inte fakturera mer :crysmile:

• Gilla
  • Haha
Dilato och 7 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Rimligen har man inte utegångsförbud i skogen. Men i tätort är det mer verksamt om smittspridningen sticker iväg.
Fleta länder fick du inte ens gå ut på din egen tomt, än mindre ta dig ut i skogen.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Är det någon som känner igen uttalandet att "de ligger efter oss" ?

Var det Tegnell eller Giesecke?

Även hans fru fakturerar staten då hennes företag har hand om rehabiliteringen och inblandad i Älvsjö sjukhuset.

Även deras son är politisk korrekt.
Var många som skrattade åt mina källor innan de blev känt i gammelmedia.

• Gilla
GargamelSE och 2 till
  • Laddar…
N Nybergzzz skrev:
Även hans fru fakturerar staten då hennes företag har hand om rehabiliteringen och inblandad i Älvsjö sjukhuset.

Även deras son är politisk korrekt.
Var många som skrattade åt mina källor innan de blev känt i gammelmedia.
Se det positivt. Han är rådgivare även åt WHO men de har lyckligtvis inte lyssnat på råden.

• Haha
  • Gilla
erkka och 1 till
  • Laddar…
Sverige avancerar.

Statistiklista över olika länder med antal avlidna och avlidna per 100 000 invånare.

Redigerat:
  • Ledsen
Hyltran från Veglemyren och 2 till
  • Laddar…
G Granström2 skrev:
Synd att det alltid ska vara så många foliehattar i farten på forumen i Byggahus.
Visst är det fascinerande!
Titta bara på de som gjort de senaste inläggen här.
Ihärdiga rackare som gör sitt bästa för att svartmåla sitt eget land utan att på något sätt - trots all visdom de tillsammans tycker sig ha - komma med några konstruktiva förslag på vad vi borde göra annorlunda nu. Förutom total lockdown då förstås.
Precis som du så tror jag att ett flertal av de senaste skribenterna i tråden har allt annat än Sveriges väl och ve som främsta prioritet.
Förbryllande är det.

Redigerat:
  • Gilla
RoAd och 9 till
  • Laddar…
Staffans2000
Vi närmar oss förstaplatsen med stormsteg! När andra länder fegt kurar i stugorna, kämpar de svenske tappert vidare på krogar, skolor och varuhus -mot nya segrar. Med hjälp av stockholmarnas kommande heroiska insats på gotland i sommar, klättrar vi oförtrutet vidare. Per aspere ad astra.
Om det håller i sig, är vi inte bara bäst i att vara sämst i Pisaundersökningen. Vi är också bäst på att vara sämst med att skydda vår befolkning.

Staffan

• Ledsen
  • Gilla
Ulltand och 3 till
  • Laddar…
Man kan inte låta bli att fundera över om Sverige handlat annorlunda om det varit så att viruset främst dödat barn?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.