Status
Inte öppen för fler kommentarer.
pacman42 pacman42 skrev:
Jag förstår fortfarande inte hur de tänker. Vad specifikt är det de försöker undvika? Att turister blir smittade av Stockholmare och Göteborgare? Att turisterna inte smittar vårdpersonal i kollektivtrafiken?
pacman42 pacman42 skrev:
Jag förstår fortfarande inte hur de tänker. Vad specifikt är det de försöker undvika? Att turister blir smittade av Stockholmare och Göteborgare? Att turisterna inte smittar vårdpersonal i kollektivtrafiken? Eller så är det så enkelt att nu när skolorna stängt att man vill öka den sociala distanseringen i kollektivtrafiken till den nivå man egentligen ville uppnå tidigare, men som inte riktigt var möjlig?
Ja, det blir lite otydligt när dom publicerar rekommendationerna i samma kontext som sommarens semestrar, men jag tror att det ska tolkas precis som det står, dvs åk så lite kollektivt som möjligt oavsett anledning. Samtidigt vill dom väl inte säga att alla ska sluta pendla kollektivt till jobbet för då skulle man orsaka kaos i trafiken?
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ja, det blir lite otydligt när dom publicerar rekommendationerna i samma kontext som sommarens semestrar, men jag tror att det ska tolkas precis som det står, dvs åk så lite kollektivt som möjligt oavsett anledning. Samtidigt vill dom väl inte säga att alla ska sluta pendla kollektivt till jobbet för då skulle man orsaka kaos i trafiken?
Jag tror att en del av luddigheten beror på att inte alla kan undvika kollektivtrafiken för att inte alla har tillräckligt nära så att de kan ta cykeln eller gå. Alla har inte bil.

Men luddigt är bara förnamnet...
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Ja, som du var inne på har man säkert velat minska kollektivåkandet tidigare, men det har inte funkat så länge skolorna varit igång. Nu kan man göra det utan att orsaka kaos och genom att vara lagom luddiga så slår det inte igenom på en gång.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag tror att en del av luddigheten beror på att inte alla kan undvika kollektivtrafiken för att inte alla har tillräckligt nära så att de kan ta cykeln eller gå. Alla har inte bil.

Men luddigt är bara förnamnet...
Tolkar det som att turister ska undvika kollektivtrafiken, att turista är ju in helt nödvändigt, iaf inte i storstad om det kräver att åka kollektivt. Den som måste åka kollektivt till arbetet eller skola fortsätter göra det. Den som kan gå, cykla eller köra bil gör det.
 
P Pin skrev:
Tolkar det som att turister ska undvika kollektivtrafiken, att turista är ju in helt nödvändigt, iaf inte i storstad om det kräver att åka kollektivt. Den som måste åka kollektivt till arbetet eller skola fortsätter göra det. Den som kan gå, cykla eller köra bil gör det.
Då hade de kunnat säga det, men det gör de inte. Det är nog snarare så att alla som kan skall undvika kollektivtrafik - punkt. Men då hade man kunnat säga det också, luddigt som sagt var.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Snart på FHM konferens!

Skärmdump av nyhetsartikel med rubriken "Klamydia minskar under corona".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
pacman42 pacman42 skrev:
Då hade de kunnat säga det, men det gör de inte. Det är nog snarare så att alla som kan skall undvika kollektivtrafik - punkt. Men då hade man kunnat säga det också, luddigt som sagt var.
Solklart, inget luddigt alls. Undvik kollektivtrafik och res på andra sätt, om det är svårt res med bokad platsreservation.

Många tolkar in att föreskriften bara gäller semester etc. Det gäller ALLA resor, korta som långa, likväl till arbete som semesterresa. Räkna med att det kommer ny info under eller efter sommaren för att täcka in hur vi ska bete oss i höst=höstens resor.
 
  • Gilla
Lilak och 1 till
  • Laddar…
tttomten tttomten skrev:
Solklart, inget luddigt alls. Undvik kollektivtrafik och res på andra sätt, om det är svårt res med bokad platsreservation.

Många tolkar in att föreskriften bara gäller semester etc. Det gäller ALLA resor, korta som långa, likväl till arbete som semesterresa. Räkna med att det kommer ny info under eller efter sommaren för att täcka in hur vi ska bete oss i höst=höstens resor.
Att vi ens har diskussionen visar nog på att det är luddigt. Hade detta kommit vid ett separat tillfälle så hade jag hållit med dig rakt av, men nu gjorde det inte det och därav otydligheten.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
tttomten tttomten skrev:
Solklart, inget luddigt alls. Undvik kollektivtrafik och res på andra sätt, om det är svårt res med bokad platsreservation.

Många tolkar in att föreskriften bara gäller semester etc. Det gäller ALLA resor, korta som långa, likväl till arbete som semesterresa. Räkna med att det kommer ny info under eller efter sommaren för att täcka in hur vi ska bete oss i höst=höstens resor.
Ska ingen åka kollektivt då eftersom det inte går att boka plats?
 
P Pin skrev:
Ska ingen åka kollektivt då eftersom det inte går att boka plats?
Det bör undvikas (läs precis det som står).
I viss kollektivtrafik går det att boka plats, den bör också undvikas men är bättre än den utan platsreservation.
 
  • Gilla
Lilak och 1 till
  • Laddar…
T
optimum optimum skrev:
Jag kan hälsa från Lars48
Jo vi håller båda till på Flashback också.
Där är högre till tak.
Mindre tokiga inlägg vilket säkert förundrar många.
Jo det forumet har formats rätt hårt under många år.
Där finns också rätt tokiga individer men mod tar hand om dem.
Blir man för livlig där blir man avstängd någon vecka och lär sig följa reglerna.
Effektivt och fungerar bra så kvalitet blir högre.

En hel del intressant finns där och jag lovar att det jag hittar där ska jag givetvis delge er här.
Länken till dagens presskonferens om nya förhållningssätt för hotell och campingar hittade jag där.
Under tiden ni debatterar påhittade saker så finner man fakta där.
Rätt så intressant.

Men även detta forum är intressant, mer ur ett beteendeperspektiv på människor som ägnar fantasirikt mycket tid att läsa massa på nätet istället för att åstadkomma något verkligt.

Avslutningsvis vill jag ge er ett gott råd. Det är sommar i Sverige nu och glöm inte att gå ut och njut av den. Det gör jag varje dag. Men nu är det dags för lite skönhetssömn och imorgon blir det fortsättning på renovering av altan, 1/3 är klar.
Testar att lägga trallen kant i kant. Order från frugan. Hoppas de blir bra, 28x120 med rostfri skruv. och givetvis ingen jäkla syllpapp eller spikreglar,

Sov gott och dröm inte om Lars48 för då blir sömnen inte optimal.
Det beror nog ganska mycket på vad man anser är "tokiga inlägg" och "fakta". Och att det är högre i tak, som Tompax123 skrev tidigare. Inte så högt som han trodde dock, eftersom han blev utkastad efter åtta (!) inlägg :)
 
  • Haha
  • Gilla
RoAd och 3 till
  • Laddar…
tttomten tttomten skrev:
Det bör undvikas (läs precis det som står).
I viss kollektivtrafik går det att boka plats, den bör också undvikas men är bättre än den utan platsreservation.
Jag har undvikit (inte använt) kollektivtrafiken i mer än tre månader. Det är fortfarande rätt många passagerare, är det alltså upp till var och en att avgöra om det är för långt att gå eller för jobbigt att cykla eller om resan är nödvändigt överhuvudtaget? Är "bör" en rekommendation (upp till var och en att ta eget ansvar om man gör avsteg), eller betyder bör egentligen ska (fast det ordet får inte FHM skriva då de inte har det mandatet att helt förbjuda).
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Betalvägg ...
Trist, jag ogillar själv när man länkar till saker bakom vägg och nu gör jag mig skyldig, kan man inte få prov..?

Men jag tror verkligen många här skulle tycka den är intressant, underrubriken är:
"Därför är sökandet efter dina antikroppar inte så enkelt som politikerna vill
Varför blir proffsen i labbet så frustrerade när en politiker lovar allmänna tester om ett par veckor? Vad visar ett test egentligen? Och varför är det så lurigt och svårt med antikroppar? Vi lånade varsin vit rock och följde en låda blodprover in på Klinisk mikrobiologi i Lund."
 
P
G gaidin skrev:
Gammelmedia är ett uttryck som primärt används av populister och deras "svans", det som avses är den gamla typen av media som lägger stor vikt vid källkritik och pressetiska regler.
Källkritik som Aftonbladet som ständigt hittar på nyheter och SvT som brukar föra fram vänsteraktivister som "mannen från gatan".

Nä gammelmedia är en benämning på media som dels brukar komma med gamla nyheter, och dels inte prodcerar något som folk vill betala för utan därför är beroende av skattemedel ex i form av presstöd eller tvångsbeskattning som SvT.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
pacman42 pacman42 skrev:
Ny rapport från Storbritannien:
71% + av de smittade har inte haft några symtom. Man tror dock att det kan vara uppåt 80%.

[länk]

Hmm, undrar varför man i Sverige inte får lika snabbt stopp på smittan...
Har du sett någon sida som förklarar hur de där testerna går till?
För när jag läser de två första sidor som Omni länkar till så dyker det upp fler frågor i mitt huvud än svar, typ har man koll på om de utan symtom får symtom dagarna efter, har man koll på om de utan symtom hade symtom någon gång under de senaste fyra veckorna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.