2 359 921 läst ·
32 467 svar
2360k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Som jag var inne på tidigare idag: barnen skall ta sig till skolan med kollektivtrafiken, man har inte ökat kapaciteten på skolskjutsarna för att minska trängseln. Man har rekommenderat folk att inte åka kollektivt. Nu har FHM en tuffare rekommendation, men på vilket sätt då? Man rekommenderar folk att inte åka med trafikslag där man inte kan garantera att det inte är trängsel (via platsrekommendationer). På vilket sätt är denna rekommendation starkare? Eller var den tidigare rekommendationen bara en önskan?N Noell skrev:
Och vad är det som fått FHM att försöka göra rekommendationen starkare? Är det att kollektivtrafik visat sig vara en värre spridare av smitta än man tidigare har sagt?
Jag åkte kollektivt idag i Göteborg, inte många som åkte, men ändå höll folk inte avstånden (gör inte mig personligen något dock, jag har redan haft Covid-19).
Jag blev bara förvirrad av de nya restriktionerna. De känner tydligen att de måste minska smittspridningen ytterligare i kollektivtrafiken i alla fall.
Och varför kommer dessa restriktioner just när terminen tagit slut?
Det handlar ju i första hand om signalpolitik, man måste ju hålla uppe bilden som kostat så mycket.Mikael_L skrev:
Jag hörde på nyheterna nu att Finland tänker öppna gränser mot en del länder, men ha stängt mot t.ex. Sverige och Ryssland.
Men sen kom det konstiga. T.ex. i gränsstäderna Haparanda/Tornio så får inte Svenskar åka över bron över gränsälven, men Finnarna åker över till Sverige hur mycket de vill.
Det makear inte sense ...
Ärligt talat, Finland med endast 0,5% immunitet i befolkningen borde naturligtvis inte tillåta sin befolkning att lämna landet alls. Och om de gör det så ska de väl ha 2 veckors karantän vid hemkomst, eller kanske 3-5 dagars karantän följt av en covid-test.
De enda länder som Finländare borde åka till är andra länder som har som mest 1% som har haft covid-19 samt inget pågående utbrott (med ökning) av ny smitta (vilket självklart blir mycket svårt att ha koll på). Samt möjligen länder där minst 50% haft covid-19, helst uppåt 70%.
Annars kommer de ju starta sin andra våg med sina hemvändande landsmän, hur lätt som helst.
Vore väl konstigt annars, Flashback idag har blivit foliehatt/SD/barn-forum, sen finns det ju alltid undantag såklart, sk outliers, men innehållet speglar nog representationen. Vill man få likes på foliehattsteorier så är det nog bättre att posta där.pacman42 skrev:
Jag har antagit att det är råd inför resandet nu under semestersäsongen. Speciellt eftersom det beskrivs av FHM som "Nya råd inför sommarens resor". Att det kommer just nu beror väl på att man har tagit bort den generella reseavrådan? Starkare vet jag inte om de är, men mer specifika kring just kollektivtrafiken.pacman42 skrev:
Som jag var inne på tidigare idag: barnen skall ta sig till skolan med kollektivtrafiken, man har inte ökat kapaciteten på skolskjutsarna för att minska trängseln. Man har rekommenderat folk att inte åka kollektivt. Nu har FHM en tuffare rekommendation, men på vilket sätt då? Man rekommenderar folk att inte åka med trafikslag där man inte kan garantera att det inte är trängsel (via platsrekommendationer). På vilket sätt är denna rekommendation starkare? Eller var den tidigare rekommendationen bara en önskan?
Och vad är det som fått FHM att försöka göra rekommendationen starkare? Är det att kollektivtrafik visat sig vara en värre spridare av smitta än man tidigare har sagt?
Jag åkte kollektivt idag i Göteborg, inte många som åkte, men ändå höll folk inte avstånden (gör inte mig personligen något dock, jag har redan haft Covid-19).
Jag blev bara förvirrad av de nya restriktionerna. De känner tydligen att de måste minska smittspridningen ytterligare i kollektivtrafiken i alla fall.
Och varför kommer dessa restriktioner just när terminen tagit slut?
Finns inte "like" där på FlashbackD djac skrev:
Men däremot här på Byggahus vilket ger massa ryggdunk och bildar läger med åsikter.
Vill nog hävda att denna tråd i vissa lägen är lägre nivå än Flashback.
Flera så kallade experter här som vänder allt till sin uppfattning vilka hade stått sig slätt där.
I tråden på Flashback har vi fått rapporter direkt från platser i bl.a. Kina som kunnat delge saker därifrån. Ja givetvis trovärdiga för annat sådant trams tar man ner på jorden där.
Nu ett bra tips till flera i denna tråd.
Stäng av datorn och gå ut och få lite frisk luft. Solen skiner på många håll i landet och här är det klarblå himmel nu.
Jag själv ska ut och fortsätta med min altanrenovering. Lät grannarna få sova lite innan jag drar igång sågen.
Man får tycka precis vad men vill och om man trivs på FB så kan det ju bero på att man är i målgruppen. En sak kan jag dock hålla med om, gällande expertstatus, jag ser oss här som kanske lite mer engagerade medborgare men okunniga i sak, därför avhåller jag mig från att dra kreativa slutsatser, fixera alldeles för mycket på detaljer, siffror osv, helt enkelt eftersom jag anser att jag saknar erfarenhet från tidigare pandemier/epidemier.optimum skrev:
Finns inte "like" där på Flashback
Men däremot här på Byggahus vilket ger massa ryggdunk och bildar läger med åsikter.
Vill nog hävda att denna tråd i vissa lägen är lägre nivå än Flashback.
Flera så kallade experter här som vänder allt till sin uppfattning vilka hade stått sig slätt där.
I tråden på Flashback har vi fått rapporter direkt från platser i bl.a. Kina som kunnat delge saker därifrån. Ja givetvis trovärdiga för annat sådant trams tar man ner på jorden där.
Nu ett bra tips till flera i denna tråd.
Stäng av datorn och gå ut och få lite frisk luft. Solen skiner på många håll i landet och här är det klarblå himmel nu.
Jag själv ska ut och fortsätta med min altanrenovering. Lät grannarna få sova lite innan jag drar igång sågen.
Detsamma gäller många av de som i media kallas just experter, kanske för att de jobbar inom ett berört område, de har aldrig stått på bryggan i en pandemi och fattat beslut, de har helt ingen aning om hur man sköter en pandemi. Däremot är de säkert duktiga på SITT jobb, tex ta emot patienter en och en på sjukhus och med bara ett uppdrag, -ge dem bästa vården, gott så.
Artikel från Storbritannien om att det verkar finnas många olika orsaker till varför olika delar av befolkningen i samma land och i olika länder drabbas så olika av Covid-19.
https://www.theguardian.com/world/2...does-it-exist-coronavirus-population-immunity
Man belyser bland annat att tidigare förkylningscorona kan påverka, likväl som vaccinationer för andra sjukdomar. Genetiska faktorer, sociala faktorer osv.
På slutet av artikeln går man in på hi olika äldrevården fungerat i olika länder, samt hur detta påverkat.
Slutligen så har man utifrån allt detta dragit slutsatsen att det inte blir några kraftiga andravågor och att detta virus blir ännu en säsongsinfluensa istället.
Allt är dock alternativa scenarier som man målar upp, detta för att visa på att smittan kan gå väldigt olika vägar då vi fortfarande vet för lite.
https://www.theguardian.com/world/2...does-it-exist-coronavirus-population-immunity
Man belyser bland annat att tidigare förkylningscorona kan påverka, likväl som vaccinationer för andra sjukdomar. Genetiska faktorer, sociala faktorer osv.
På slutet av artikeln går man in på hi olika äldrevården fungerat i olika länder, samt hur detta påverkat.
Slutligen så har man utifrån allt detta dragit slutsatsen att det inte blir några kraftiga andravågor och att detta virus blir ännu en säsongsinfluensa istället.
Allt är dock alternativa scenarier som man målar upp, detta för att visa på att smittan kan gå väldigt olika vägar då vi fortfarande vet för lite.
Vi kan ju hoppas de har rätt med andravågen...pacman42 skrev:
Artikel från Storbritannien om att det verkar finnas många olika orsaker till varför olika delar av befolkningen i samma land och i olika länder drabbas så olika av Covid-19.
[länk]
Man belyser bland annat att tidigare förkylningscorona kan påverka, likväl som vaccinationer för andra sjukdomar. Genetiska faktorer, sociala faktorer osv.
På slutet av artikeln går man in på hi olika äldrevården fungerat i olika länder, samt hur detta påverkat.
Slutligen så har man utifrån allt detta dragit slutsatsen att det inte blir några kraftiga andravågor och att detta virus blir ännu en säsongsinfluensa istället.
Allt är dock alternativa scenarier som man målar upp, detta för att visa på att smittan kan gå väldigt olika vägar då vi fortfarande vet för lite.
Bra artiklel i Sydsvenskan idag om varför det lurigt att jaga antikroppar, med en svag känga till politiker som förenklar grovt och framhåller dessa tester som en silverkula: https://www.sydsvenskan.se/2020-06-12/darfor-ar-sokandet-efter-dina-antikroppar-inte-sa-enkelt-som
Jag postade en länk i går till FHM's originalskrivelse:pacman42 skrev:
Enligt en artikel i GP så har FHM nu rekommenderat att man inte skall åka med transporter där man inte kan boka plats, dvs i praktiken all kollektivtrafik.
[länk]
Något motsägelsefullt då Västtrafik säger att de måste erbjuda kollektivtrafik...
Hur skall man tolka detta? Som att FHM tidigare kraftigt underskattat spridningen i kollektivtrafiken?
https://www.folkhalsomyndigheten.se.../juni/nya-allmanna-rad-infor-sommarens-resor/
Det kan dock tolkas som att det bara gäller dom som semestrar i sommar, men andemeningen är nog att alla bör undvika kollektivtrafik om dom kan. Framför allt kanske för att dom som måste åka kollektivt ska kunna göra det på ett säkert sätt?
Kollektivtrafik under semestern är väl inte jättevanligt om man inte turistar i storstäder?useless skrev:
Jag postade en länk i går till FHM's originalskrivelse:
[länk]
Det kan dock tolkas som att det bara gäller dom som semestrar i sommar, men andemeningen är nog att alla bör undvika kollektivtraffik om dom kan. Framför allt kanske för att dom som måste åka kollektivt ska kunna göra det på ett säkert sätt?
Jag förstår fortfarande inte hur de tänker. Vad specifikt är det de försöker undvika? Att turister blir smittade av Stockholmare och Göteborgare? Att turisterna inte smittar vårdpersonal i kollektivtrafiken? Eller så är det så enkelt att nu när skolorna stängt att man vill öka den sociala distanseringen i kollektivtrafiken till den nivå man egentligen ville uppnå tidigare, men som inte riktigt var möjlig?
Just misstankarna om att kollektivtrafiken är en av de stora smittspridarna även med restriktioner är ju rätt så tydliga eftersom smittspridningen vsrkar ha en kraftig relation till hur bra kollektivtrafik som finns.
Lite mer om utbrottet av Covid-19 på Vrångö.
https://omni.se/a/Jojv57
Eftersom de som bor där är kraftigt beroende av färjetrafiken för att ta sig till/från arbete mm, så kan man nog än en gång misstänka att kollektivtrafiken är drivande i smittan, även om det denna gången var körsång som gjorde att den fick fäste på ön.
https://omni.se/a/Jojv57
Eftersom de som bor där är kraftigt beroende av färjetrafiken för att ta sig till/från arbete mm, så kan man nog än en gång misstänka att kollektivtrafiken är drivande i smittan, även om det denna gången var körsång som gjorde att den fick fäste på ön.
Nu tror man att en andra våg av smittan kommer mycket tidigare än beräknat pga de massiva antirasismdemonstrationerna runt om i Europa och USA.
https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-eu-protests-idUSKBN23I26Q
https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-eu-protests-idUSKBN23I26Q
På Vrångö har jag varit många gånger. Dit går en bilfärja, så smittorisken med den, är begränsad.pacman42 skrev:
Lite mer om utbrottet av Covid-19 på Vrångö.
[länk]
Eftersom de som bor där är kraftigt beroende av färjetrafiken för att ta sig till/från arbete mm, så kan man nog än en gång misstänka att kollektivtrafiken är drivande i smittan, även om det denna gången var körsång som gjorde att den fick fäste på ön.
Staffan
Om du åker bil, men många åker buss med färjan. De flesta som skall in till stan från öarna i Göteborgs skärgård åker ju personfärja eller buss om de skall till jobbet/skolan i stan.Staffan2000 skrev:
Kom ihåg att vägnätet på öarna i södra skärgården är extremt begränsat.