2 359 908 läst ·
32 467 svar
2360k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 130 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 130 inlägg
Men det förklarar ju inte varför antalet sjuka fortsatte att öka efter att väldigt hårda restriktioner infördes i Italien, Spanien och Frankrike, alltså i de svårast drabbade delarna av resp. land. Sen går det ju inte att stänga totalt utan sjukvårds- och omsorgspersonal måste jobba liksom mataffärer och apotek måste vara öppna, samt alla också måste få lov att gå till de ställena. Min tolkning i alla fall.pacman42 skrev:
Det man måste identifiera är hur smittan spreds. Om folk inte träffade någon så kunde de ju naturligtvis inte smitta någon. Via affärer och Apotek? Asymptomatisk smitta bland de som jobbade fortfarande? Någon hund är begraven...BirgitS skrev:
Men det förklarar ju inte varför antalet sjuka fortsatte att öka efter att väldigt hårda restriktioner infördes i Italien, Spanien och Frankrike, alltså i de svårast drabbade delarna av resp. land. Sen går det ju inte att stänga totalt utan sjukvårds- och omsorgspersonal måste jobba liksom mataffärer och apotek måste vara öppna, samt alla också måste få lov att gå till de ställena. Min tolkning i alla fall.
En fundering. Varför minskar smittspridningen i region Skåne?Ulltand skrev:
I Stockholm kan man ju tänka sig att en ökande immunitet minskar spridningen i teorin men det kan ju väl knappast vara fallet i Skåne med relativt få smittade?
Och I så fall minskar det i Stockholm och Riket av samma okända skäl som Skåne?
Sommarvärmen kunde varit en förklaring men smittan ökar samtidigt dramtisk i New Delhi.
Kollektivtrafik. Hur jag än vrider och vänder på smittspridningen så hamnar jag hela tiden i att kollektivtrafiken är en riktigt stor bov. Samt trängsel på stan.Ulltand skrev:
En fundering. Varför minskar smittspridningen i region Skåne?
I Stockholm kan man ju tänka sig att en ökande immunitet minskar spridningen i teorin men det kan ju väl knappast vara fallet i Skåne med relativt få smittade?
Och I så fall minskar det i Stockholm och Riket av samma okända skäl som Skåne?
Sommarvärmen kude varit en förklaring men smittan ökar samtidigt dramtisk i New Delhi.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 130 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 130 inlägg
Om det finns många som är smittspridande så räcker det med sånt när det inte går att stänga helt. Man vet ju att i Italien precis som här spreds Covid-19 stort på äldreboenden och dessutom på sjukhus eftersom det var sån enorm brist på skyddsutrustning.pacman42 skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 130 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 130 inlägg
AstraZenica hade ju tänkt att göra storskaliga tester i Storbritannien men varnade för några dagar sen att det kanske inte skulle gå för att det är för liten smittspridning där. Antalet sjuka sjunker ju i Sverige också så vi får väl se. Det kanske blir en stor andra våg till hösten i många länder så att det blir lätt att göra stora studier igen.Staffan2000 skrev:
Som sagt, han (liksom tegnell och massor av andra forskare som stuckit ut hakan i tidningarna/media och på annat håll) är säkert skitduktiga på sitt/sina område/n! Det jag menade var att det är inte viruset vi bör diskutera och forska i i sverige idag, det liksom sköter vården om oavsett.. det är våran svenska mentalitet vi måste förändra.Hyltran från Veglemyren skrev:
Att bara se till sin egen expertis är det sista Björn Olsen gör han har pratat med en himla massa anda forskare om detta och tittar på vad som funkar i andra länder.
Medan vi i Sverige som bara ser till vår egen expertis. ”Hela världen” gör på ett sätt och vi i Sverige lyssnar bara på vad vår egen expert säger och gör på vårt eget vis.
DEN är inte densamma som övriga världen, därför kan vi inte få samma resultat även om vi hade haft en annan strategi (därför har de troligen valt denna linje som de gått efter). Det är inte nödvändigtvis den bästa linjen, men den enda som kommer fungera här i Sverige.
Jag är fullt medveten om att inte alla delar den uppfattningen, men varje dag man åker igenom stan.. tittar på restaurangerna.. kollar kön till glasskiosken.. tittar på demeonstrationerna på tv, läser pressen/tittar på nyheterna - så bekräftar de dagligen att vi har tillräckligt många som inte bryr sig ett skvatt om restriktioner/förslag osv. så det spelar ingen roll vilken väg vi skulle ta..
.. skulle någon komma och säga att "DU FÅR INTE, det är förbjudet.." så kommer de inte bry sig ett smack mer än idag :/ orden gör ingen skillnad.. böterna som de kan sätta upp skrämmer inte (folk kör fortfarande för fort medvetet trots att böterna höjts och man inte får..).
Rättsystemet och ordningen har inte den respekt som det bör. I många länder har de (av förklarliga skäl) mycket mer respekt för polisen.. (eller rädsla snarare än respekt i vissa fall.. men oavsett så är de rädda för konsekvenserna - det är vi inte här).
Det är mestadels folk som gör rätt idag (om man tänker på smittspridning), men det är tyvärr tillräckligt många som gör helt fel (inte bryr sig, varken om andras sjukdomar eller sina egna)... som sabbar för alla andra.
Jag har förresten kommit över mer data om hur smittspridningen där jag bor kan ha gått till (har förhört lite föräldrar och släktingar till barnen i laget som reste utomlands). Ett flertal av idrottarna som var utomlands har varit i skolan redan dagen efter att de varit sjuka, de har stannat hemma en dag med feber och sedan gått till skolan dagen efter då de varit feberfria. En har med stor sannolikhet dessutom smittat familjemedlemmar utan att ha några symtom alls själv. Flera närstående skall testa sig nu för att veta om de varit smittade. Så var det med att stanna hemma två dagar extra efter att man har symtom...
Nu skall det bli riktigt intressant att se om min son har antikroppar, han har inte haft några symtom, men då han åker skolbuss med flera av de som uppenbart varit smittade när de varit i skolan (ingen distansering på den skolbussen inte, det finns inte platser nog till det - Västtrafik förstärkte inte skolbussarnas linjer) så har jag kanske hittat hur jag blev smittad. Att jag skulle blivit smittad på en affär där jag i princip var ensam verkar ju rätt långsökt. Test är bokat till slutet av nästa vecka!
Det är inte lätt att smittspåra själv, men om inte vården/myndigheterna gör det så känner åtminstone jag att jag måste.
Vi får se, det är fortfarande bara en stark misstanke. Men det jag fått höra igår och idag skulle kunna förklara en hel del rörande smittspridningen där jag bor. I så fall är det högstadieelever som drivit smittspridningen till vuxna i sina familjer och till andra elever via kollektivtrafiken.
Nog hade man velat ha gensekvensiering på alla smittade så man kunde få facit...
Nu skall det bli riktigt intressant att se om min son har antikroppar, han har inte haft några symtom, men då han åker skolbuss med flera av de som uppenbart varit smittade när de varit i skolan (ingen distansering på den skolbussen inte, det finns inte platser nog till det - Västtrafik förstärkte inte skolbussarnas linjer) så har jag kanske hittat hur jag blev smittad. Att jag skulle blivit smittad på en affär där jag i princip var ensam verkar ju rätt långsökt. Test är bokat till slutet av nästa vecka!
Det är inte lätt att smittspåra själv, men om inte vården/myndigheterna gör det så känner åtminstone jag att jag måste.
Vi får se, det är fortfarande bara en stark misstanke. Men det jag fått höra igår och idag skulle kunna förklara en hel del rörande smittspridningen där jag bor. I så fall är det högstadieelever som drivit smittspridningen till vuxna i sina familjer och till andra elever via kollektivtrafiken.
Nog hade man velat ha gensekvensiering på alla smittade så man kunde få facit...
Ny rapport från Storbritannien:
71% + av de smittade har inte haft några symtom. Man tror dock att det kan vara uppåt 80%.
https://omni.se/a/zGa6Lq
Hmm, undrar varför man i Sverige inte får lika snabbt stopp på smittan...
71% + av de smittade har inte haft några symtom. Man tror dock att det kan vara uppåt 80%.
https://omni.se/a/zGa6Lq
Hmm, undrar varför man i Sverige inte får lika snabbt stopp på smittan...
Redigerat:
Jag tror att vi skåningar är lite lugnare, tar tiden som krävs för att tvätta händerna ordentligt, istället för fuskgenvägen med en skvätt handspritUlltand skrev:
En fundering. Varför minskar smittspridningen i region Skåne?
I Stockholm kan man ju tänka sig att en ökande immunitet minskar spridningen i teorin men det kan ju väl knappast vara fallet i Skåne med relativt få smittade?
Och I så fall minskar det i Stockholm och Riket av samma okända skäl som Skåne?
Sommarvärmen kunde varit en förklaring men smittan ökar samtidigt dramtisk i New Delhi.
Frågan är bara hur mycket detta skyddar?D djac skrev:
Är droppar via händerna så pass drivande? Rapporten från Storbritannien och mina egna upptäckter rörande smittan i mitt område får mig att tvivla. Det verkar ju som om sociala kontakter och luftutbyte är extremt smittsamt...
Jag hörde på nyheterna nu att Finland tänker öppna gränser mot en del länder, men ha stängt mot t.ex. Sverige och Ryssland.
Men sen kom det konstiga. T.ex. i gränsstäderna Haparanda/Tornio så får inte Svenskar åka över bron över gränsälven, men Finnarna åker över till Sverige hur mycket de vill.
Det makear inte sense ...
Ärligt talat, Finland med endast 0,5% immunitet i befolkningen borde naturligtvis inte tillåta sin befolkning att lämna landet alls. Och om de gör det så ska de väl ha 2 veckors karantän vid hemkomst, eller kanske 3-5 dagars karantän följt av en covid-test.
De enda länder som Finländare borde åka till är andra länder som har som mest 1% som har haft covid-19 samt inget pågående utbrott (med ökning) av ny smitta (vilket självklart blir mycket svårt att ha koll på). Samt möjligen länder där minst 50% haft covid-19, helst uppåt 70%.
Annars kommer de ju starta sin andra våg med sina hemvändande landsmän, hur lätt som helst.
Men sen kom det konstiga. T.ex. i gränsstäderna Haparanda/Tornio så får inte Svenskar åka över bron över gränsälven, men Finnarna åker över till Sverige hur mycket de vill.
Det makear inte sense ...
Ärligt talat, Finland med endast 0,5% immunitet i befolkningen borde naturligtvis inte tillåta sin befolkning att lämna landet alls. Och om de gör det så ska de väl ha 2 veckors karantän vid hemkomst, eller kanske 3-5 dagars karantän följt av en covid-test.
De enda länder som Finländare borde åka till är andra länder som har som mest 1% som har haft covid-19 samt inget pågående utbrott (med ökning) av ny smitta (vilket självklart blir mycket svårt att ha koll på). Samt möjligen länder där minst 50% haft covid-19, helst uppåt 70%.
Annars kommer de ju starta sin andra våg med sina hemvändande landsmän, hur lätt som helst.
Redigerat:
Finnarna har två veckors karantän. De svenskar som får åka över har också två veckors karantän, detta gäller dock inte arbetspendling mm.Mikael_L skrev:
Jag hörde på nyheterna nu att Finland tänker öppna gränser mot en del länder, men ha stängt mot t.ex. Sverige och Ryssland.
Men sen kom det konstiga. T.ex. i gränsstäderna Haparanda/Tornio så får inte Svenskar åka över bron över gränsälven, men Finnarna åker över till Sverige hur mycket de vill.
Det makear inte sense ...
Ärligt talat, Finland med endast 0,5% immunitet i befolkningen borde naturligtvis inte alls tillåta sin befolkning att lämna landet alls. Och om de gör det så ska de väl ha 2 veckors karantän vid hemkomst, eller kanske 3-5 dagars karantän följt av en covid-test.
De enda länder som Finländare borde åka till är andra länder som har som mest 1% som har haft covid-19 samt inget utbrott av ny smitta (vilket självklart blir mycket svårt att ha koll på). Samt möjligen länder där minst 50% haft covid-19, helst uppåt 70%.
Annars kommer de ju starta sin andra våg med sina hemvändande landsmän, hur lätt som helst.
Mer intressant är att just I Haparanda/Tornio så är det mer smitta på den finska sidan...
Nu var jag jobbig, jag skickade in en fråga till Västtrafik och frågade hur de såg till att det inte var för många barn på de skolskjutsar de kör.pacman42 skrev:
Jag har förresten kommit över mer data om hur smittspridningen där jag bor kan ha gått till (har förhört lite föräldrar och släktingar till barnen i laget som reste utomlands). Ett flertal av idrottarna som var utomlands har varit i skolan redan dagen efter att de varit sjuka, de har stannat hemma en dag med feber och sedan gått till skolan dagen efter då de varit feberfria. En har med stor sannolikhet dessutom smittat familjemedlemmar utan att ha några symtom alls själv. Flera närstående skall testa sig nu för att veta om de varit smittade. Så var det med att stanna hemma två dagar extra efter att man har symtom...
Nu skall det bli riktigt intressant att se om min son har antikroppar, han har inte haft några symtom, men då han åker skolbuss med flera av de som uppenbart varit smittade när de varit i skolan (ingen distansering på den skolbussen inte, det finns inte platser nog till det - Västtrafik förstärkte inte skolbussarnas linjer) så har jag kanske hittat hur jag blev smittad. Att jag skulle blivit smittad på en affär där jag i princip var ensam verkar ju rätt långsökt. Test är bokat till slutet av nästa vecka!
Det är inte lätt att smittspåra själv, men om inte vården/myndigheterna gör det så känner åtminstone jag att jag måste.
Vi får se, det är fortfarande bara en stark misstanke. Men det jag fått höra igår och idag skulle kunna förklara en hel del rörande smittspridningen där jag bor. I så fall är det högstadieelever som drivit smittspridningen till vuxna i sina familjer och till andra elever via kollektivtrafiken.
Nog hade man velat ha gensekvensiering på alla smittade så man kunde få facit...
Jag vet redan svaret, på morgonen är det mitt ansvar och på eftermiddagen är det rektorns ansvar. Precis som det är rörande att barnen får plats på bussen i ordinarie fall.
Man borde kanske fråga kommunen hur de tar sin del av detta ansvar....