2 359 025 läst ·
32 467 svar
2359k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Då kan väl du förklara varför det är intressant att det för en månad sen saknades provtagningspinnar för 100 000 test i veckan när vårdcentralerna inte kunde testa så mycket i alla fall pga. att personalen höll på med annat.N Nybergzzz skrev:
Dessutom var det du som sa att det gällde slutet av maj vilket du inte har gett någon källa till. Jag väntar fortfarande.
Regeringen har väl inte något att göra med personalsituationen på vårdcentralerna. Du verkar blanda ihop mycket.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
från vår expert
"Anders Tegnell: Det kommer en andra våg"
"En andra våg av coronavirussmitta kommer troligen under hösten, enligt statsepidemiolog Anders Tegnell."
= Fler döda
= Fler arbetslösa
= Nya restriktioner
= Lockdown av Sverige ?
Den sista är bara en gissning och något jag varken vill ha eller tror är rätt lösning på problemet.
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/anders-tegnell-det-kommer-en-andra-vag/
Mitt råd, fortsätt tvätta händerna, tvätta fötterna om du går barfota.
Social distans och allt det andra ni vet.
Någon mer som hoppas på vaccin snart?
Tryck gilla i så fall.
Vill ni inte ha vaccin så tryck på "arg gubbe"
Älskar ni mina inlägg så tryck på Hjärtat.
Tycker ni covid-19 är kul så tryck på den skrattande symbolen
Har ni fått något i ögat eller hackar lök så kan ni trycka på den gråtande symbolen.
Jag kollar imorgon för nu är det kvalitetstid och ett gott glas vin.
"Anders Tegnell: Det kommer en andra våg"
"En andra våg av coronavirussmitta kommer troligen under hösten, enligt statsepidemiolog Anders Tegnell."
= Fler döda
= Fler arbetslösa
= Nya restriktioner
= Lockdown av Sverige ?
Den sista är bara en gissning och något jag varken vill ha eller tror är rätt lösning på problemet.
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/anders-tegnell-det-kommer-en-andra-vag/
Mitt råd, fortsätt tvätta händerna, tvätta fötterna om du går barfota.
Social distans och allt det andra ni vet.
Någon mer som hoppas på vaccin snart?
Tryck gilla i så fall.
Vill ni inte ha vaccin så tryck på "arg gubbe"
Älskar ni mina inlägg så tryck på Hjärtat.
Tycker ni covid-19 är kul så tryck på den skrattande symbolen
Har ni fått något i ögat eller hackar lök så kan ni trycka på den gråtande symbolen.
Jag kollar imorgon för nu är det kvalitetstid och ett gott glas vin.
Och som jag skrev häromdagen, vi skyddar inte alla 70-plussarna förrän vi har flockimmunitet. En del kan ta vaccin och skydda sig på det sättet, men många är inte skyddade av vaccin...D djac skrev:Jag jag tror tyvärr att det kommer ta tid och som sagt tror jag man har en grannlaga uppgift i dessa dagar att övertyga folk att ta det, vaccinmotståndarna är galna och de är redan beredda att offra sin barn (ja inte gamla mormor 98år, utan sina barn). Svårt att se att ett snabbt framtaget vaccin som ska skydda andra kommer att uppfattas som så attraktivt av dessa människor.
Läs gärna artikeln av Bill Gates, där är en sektion om vaccin, han är ganska nykter och har vid det här laget god vana av att jobba med sånt här: [länk]
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
– När vi tittar tillbaka så jämför vi oss mycket med de nordiska länderna och det är uppenbart att det beror på hur etablerad smittan var när man gjorde sin stängning. Det vi gjorde i Sverige hade stor effekt på människors beteende och det har bromsat smittan kraftigt, framför allt i regioner där man inte hade så stor smittspridning då, säger hon.
https://www.dn.se/nyheter/sverige/f...nedstangning-dar-smittan-redan-var-etablerad/
Alltså det har inte så stor effekt att stänga ner när smittspridningen redan är stor, däremot ger det god effekt när smittspridningen är liten som i Skåne och i våra glesbygdsområden.
Nejdu optimum, finns nog ingen på det här forumet eller i tråden som önskar livet ur någon för att bevisa sina teorier, tycker du ska ta ditt glas vin som du nyss skrev och istället fortsätta med ditt tidigare sätt att argumentera, dvs fast i din ståndpunkt med många vettiga tankar och andra ideer som inte delas av alla, positiva eller negativa tänkare beroende på vad man tror eller tänker.optimum skrev:
Själv skulle jag kunna tänka mig att ett förkortat liv för ett antal personer i världen nog vore positivt för oss övriga, men det får stanna vid tanken
Njut ditt vin, själv blev jag sugen på en pilsner!
Detta förstår jag inte riktigt. Det är en väldigt långt dragen slutsats. Även om en klustersmitta behöver fler smittade för att ta sig så måste man ju ut och röra sig i samhället för att det skall ske.BirgitS skrev:
Min tolkning är snarare att man inte hade tillräckliga restriktioner i Stockholm...
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Det blir ju inte precis som Ulltands kurvor men statistik och grafer för länder finns t.ex. på sidan https://www.svt.se/datajournalistik/har-sprider-sig-coronaviruset/Hyltran från Veglemyren skrev:
Man får skrolla ner en bit och under grafen för några länder så kan man välja vilka 12 länder man vill välja ut. Man kan också välja om man vill se det totala antalet avlidna eller i förhållande till folkmängd. Kom bara ihåg att siffrorna inte är direkt jämförbara eftersom länder rapporterar på olika sätt, även om inte alla gör som Ryssland så är det en del europeiska länder som bara rapporterar dödsfall som sker på sjukhus.