Status
Inte öppen för fler kommentarer.
D
useless useless skrev:
Vilka länder kör full lockdown då? Dvs utegångsförbud, all kollektivtrafik, alla restauranger, arbetsplatser, skolor och vårdinrättningar som inte pysslar med livsuppehållande vård stängda?
pacman42 pacman42 skrev:
Italien och Spanien gjorde det. Samt Tyskland.
Nej, Tyskland gjorde inte det!
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
D
MultiMan MultiMan skrev:
[länk]

Södersjukhuset redovisar färre IVA-platser än vad man egentligen har – för att personalen ska få semester. Det har gjort att covidsjuka flyttas trots att sjukhuset hade kunnat ha dem kvar, enligt flera läkare.

Det råder hård konkurrens mellan Stockholms sjukhus. När antalet coronasmittade patienter minskar har ett ”race to the bottom” satt igång, enligt flera läkare SvD har pratat med. För att kunna garantera att den hårt prövade personalen får semester ska sjukhusledningen på SÖS ha bett läkarna att rapportera in till regionen att man har färre IVA-platser varje dag, än vad man egentligen har bemanning för.
Sjukvården i Stockholm verkar verkligen styras av ett gäng galningar..
 
D djac skrev:
Nej, Tyskland gjorde inte det!
Inte? Mina arbetskollegor i Tyskland hävdar det. De skrattade åt våra restriktioner. Men det kan vara de som missuppfattat vad som gällde, eller var det olika I olika delrepubliker?
 
D
BirgitS BirgitS skrev:
Vem är det som inte vill att det ska komma fram vaccin?
Däremot är det ju viktigt att förstå att det inte finns vaccin till tillräckligt många i närtid som en del försöker få det till.
Jag tror att alla ÖNSKAR vaccin nu och vaccin till alla. Sen att jag inte TROR på att det kommer hända snabbt, i tillräcklig volym, och att det kommer att tas av alla, bromsar inte processen!
 
  • Gilla
patst577 och 1 till
  • Laddar…
D
pacman42 pacman42 skrev:
Inte? Mina arbetskollegor i Tyskland hävdar det. De skrattade åt våra restriktioner. Men det kan vara de som missuppfattat vad som gällde, eller var det olika I olika delrepubliker?
Det var olika i de olika regionerna, har mitt team i Bayern som ska ha varit hårdast och de hade det som oss ungefär men skolorna var stängda, tror restauranger också. Däremot har de hela tiden haft betydligt mer sjukvårdsresurser, inklusive provtagningar.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag tror att alla ÖNSKAR vaccin nu och vaccin till alla. Sen att jag inte TROR på att det kommer hända snabbt, i tillräcklig volym, och att det kommer att tas av alla, bromsar inte processen!
Jag har sett flera uttalanden från olika intressenter (både företag, regeringar och smittskyddsexperter) de senaste dagarna där man indikerar att allmänt tillgängliga vaccin nog inte finns förrän nästa höst även om man i bästa fall har fungerande vaccin redan nu till hösten. Detta då riskerna med vaccinerna måste hanteras också (nu senast var det uttalanden från Kina).
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
pacman42 pacman42 skrev:
Inte? Mina arbetskollegor i Tyskland hävdar det. De skrattade åt våra restriktioner. Men det kan vara de som missuppfattat vad som gällde, eller var det olika I olika delrepubliker?
Jag har uppfattat det som att folk i Tyskland hela tiden har fått gå ut som de vill så länge det inte blev en folksamling som var större än 2 personer (undantag för dem som bor i samma hushåll förstås).
 
D djac skrev:
Det var olika i de olika regionerna, har mitt team i Bayern som ska ha varit hårdast och de hade det som oss ungefär men skolorna var stängda, tror restauranger också. Däremot har de hela tiden haft betydligt mer sjukvårdsresurser, inklusive provtagningar.
Mitt team är på gränsen mot Nederländerna. De hade en hel del smitta där...
 
J
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Jag trodde att det var så att Aftonbladet fick pengar av sossarna och att expressen fick pengar av moderaterna osv men om det inte är så då har jag lärt mig något nytt.

Ibland tror jag fel det kanske du också gör ibland?
Är det något du sagt hittills i tråden som du kunnat stå fast vid efter korrigeringar från andra? Ärligt intresserad. Det är helt fascinerande att följa dina klavertramp. Ev användarnamnet eller någon staving kan ha varit rätt.
Fler gissningar?
De löser Palmemordet imorgon kanske?
Regn i midsommar?
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
patst577 och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag har uppfattat det som att folk i Tyskland hela tiden har fått gå ut som de vill så länge det inte blev en folksamling som var större än 2 personer (undantag för dem som bor i samma hushåll förstås).
Ja, de fick gå ut, men affärerna var stängda (utom de med tillstånd) Och som du just skrev, de fick inte träffas mer än 2...
 
D
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har sett flera uttalanden från olika intressenter (både företag, regeringar och smittskyddsexperter) de senaste dagarna där man indikerar att allmänt tillgängliga vaccin nog inte finns förrän nästa höst även om man i bästa fall har fungerande vaccin redan nu till hösten. Detta då riskerna med vaccinerna måste hanteras också (nu senast var det uttalanden från Kina).
Jag jag tror tyvärr att det kommer ta tid och som sagt tror jag man har en grannlaga uppgift i dessa dagar att övertyga folk att ta det, vaccinmotståndarna är galna och de är redan beredda att offra sin barn (ja inte gamla mormor 98år, utan sina barn). Svårt att se att ett snabbt framtaget vaccin som ska skydda andra kommer att uppfattas som så attraktivt av dessa människor.

Läs gärna artikeln av Bill Gates, där är en sektion om vaccin, han är ganska nykter och har vid det här laget god vana av att jobba med sånt här: https://www.gatesnotes.com/Health/Pandemic-Innovation
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Fairlane
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
LO äger 9% av AB vill jag tillägga.
Korrekt, men Hyltran påstod ju att de fick pengar av politiska partier. LO är dels inget part (även om de ligger S nära), dels är det väl tveksamt om de pumpar in pengar i Aftonbladet. Om de gör det borde Schibsted peta in drygt 10 ggr mer varje år. Det tror jag inte företaget gör.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Eftersom diskussionen nu är inne på vacciner så vill EU-kommissionen sluta avtal med läkemedelsbolag om inköp av vaccin. Det bör gå förutom de vacciner som tas fram i USA som inte kommer att sälja något innan USA har fått allt de behöver :(
Det ska diskuteras på hälsoministrarnas digitala möte i morgon.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 18.06
 
BirgitS BirgitS skrev:
Men du skrev ju att det gällde slutet av maj men artikeln du länkar till skriver om 7-8 maj. Det är rätt stor skillnad på det.

Sen är ju provtagningspinnar en mycket liten del i hela testverksamheten utan det viktiga med att gå ut med uppgiften om att se till att 100 000 ska kunna testas är ju att se till att regionerna börjar organisera upp hur det ska gå till och det har de ju de flesta av dem fortfarande inte lyckats med så det var är ju rätt ointressant att det var brist på pinnar för över en månad sen.
Jaså ointressant?sluta försvara en regering som har misslyckats.
 
D
BirgitS BirgitS skrev:
Eftersom diskussionen nu är inne på vacciner så vill EU-kommissionen sluta avtal med läkemedelsbolag om inköp av vaccin. Det bör gå förutom de vacciner som tas fram i USA som inte kommer att sälja något innan USA har fått allt de behöver :(
Det ska diskuteras på hälsoministrarnas digitala möte i morgon.
[länk] kl. 18.06
Men då borde ju svårigheten vara att veta vilken häst man ska satsa på, finns ju flera som tävlar men bara en kommer vara först?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.