2 356 216 läst ·
32 467 svar
2356k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 808 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 808 inlägg
Du menar alltså att denna intervju från den 16 mars är ett falsarium? https://www.aftonbladet.se/nyheter/...rittisk-tanke-kring-flockimmunitet-dit-vi-behFairlane skrev:
Jo, man vidtog åtgärder,
Självklart talar manm om flockimmunitet på samma sätt som man gör det om mässlingen etc.
Däremot var inte målet att få alla svenskar smittade och det har man upprepat 100-tals gånger.
Att pådyvla andra åsikter är inte särskilt snyggt. Du har nu lyckats både pådyvla FHM och många skribentger i tråden att de vill att flockimmuniteten
...
Förslaget från regeringens vetenskapliga chefsrådgivare Patrick Vallance har kritiserats av bland annat Världshälsoorganisationen, WHO, men statsepidemiolog Anders Tegnell är positiv till Storbritanniens coronahantering och menar att Sverige arbetar på ett liknande sätt.
– Vi är väldigt lika skulle jag vilja påstå, säger han.
– Jag har lyssnat på vad britterna säger och de säger precis som vi gör i Sverige. Det är två länder som sticker ut i att vi, tycker vi i alla fall, håller en lite mer vetenskaplig linje i detta. Balansen mellan politik och vetenskap hos oss är lite annorlunda än i en del andra länder.
Vad innebär det i praktiken?
– Hela idén om att göra rätt sak vid rätt tillfälle. Vi ska göra det vi kan för att hålla nere kurvan. Vi ska inte stänga skolor och sådant förrän vi absolut måste.
– Det är ett mycket mer tilltalande tankesätt än de här våldsamma sätten som man nu försöker sätta stopp på det med (i andra länder). Det finns en uttalad risk för att de bara skapar ännu högre toppar (på spridningen). Om du sätter en damm för en flod så kan du hålla igen floden till en viss nivå men så småningom får du ett jättestort flöde under en period. Det är bättre att du låter det sakta sippra igenom. Då kan du hålla kontroll och sköta om den så att den inte behöver skada ditt samhälle mer än nödvändigt.
Flockimmunitet skulle därmed även kunna bli aktuellt i Sverige.
– Vi har varit lite försiktiga med att använda det ordet för det andas ju lite att man har gett upp och det är ju inte alls det som det är frågan om, säger Anders Tegnell.
– Men grundtanken börjar nog bli mer och mer relevant ju mer vi ser av det här viruset, att det är dit vi behöver komma. Vi kommer inte att få kontroll på det på något annat sätt.
WHO kräver mer handling och menar att det är en eld som man inte bör låta brinna?
– Det är ju som med skogsbränder och annat, att om man bara kan få den till att brinna lite sakta och försiktigt så kan man få den till att brinna ut.
För att Sverige skulle uppnå flockimmunitet skulle sex miljoner invånare drabbas av viruset.
– Ja, men samtidigt måste vi komma ihåg att de allra allra flesta kommer att bli väldigt lindrigt sjuka. Vi vet inte hur stort det här så kallade mörkertalet är, men väldigt mycket talar för att det är väldigt, väldigt stort, säger Anders Tegnell.
– Även om det låter mycket så är det kanske en av de här 60 procenten som blir riktigt sjuka och kanske fem-sex av dem som behöver vård. Kan man då smeta ut de här fem-sex procenten på sex-åtta-tio-tolv månader så är det hanterbart för sjukvården.
Även jag såg den när det begav sig. De har ju senare tagit avstånd från att man har som mål att smitta sig fram till flockimmunitet i en lagom takt, men intervjun sade något annat då...MultiMan skrev:
Du menar alltså att denna intervju från den 16 mars är ett falsarium? [länk]
...
Förslaget från regeringens vetenskapliga chefsrådgivare Patrick Vallance har kritiserats av bland annat Världshälsoorganisationen, WHO, men statsepidemiolog Anders Tegnell är positiv till Storbritanniens coronahantering och menar att Sverige arbetar på ett liknande sätt.
– Vi är väldigt lika skulle jag vilja påstå, säger han.
– Jag har lyssnat på vad britterna säger och de säger precis som vi gör i Sverige. Det är två länder som sticker ut i att vi, tycker vi i alla fall, håller en lite mer vetenskaplig linje i detta. Balansen mellan politik och vetenskap hos oss är lite annorlunda än i en del andra länder.
Vad innebär det i praktiken?
– Hela idén om att göra rätt sak vid rätt tillfälle. Vi ska göra det vi kan för att hålla nere kurvan. Vi ska inte stänga skolor och sådant förrän vi absolut måste.
– Det är ett mycket mer tilltalande tankesätt än de här våldsamma sätten som man nu försöker sätta stopp på det med (i andra länder). Det finns en uttalad risk för att de bara skapar ännu högre toppar (på spridningen). Om du sätter en damm för en flod så kan du hålla igen floden till en viss nivå men så småningom får du ett jättestort flöde under en period. Det är bättre att du låter det sakta sippra igenom. Då kan du hålla kontroll och sköta om den så att den inte behöver skada ditt samhälle mer än nödvändigt.
Flockimmunitet skulle därmed även kunna bli aktuellt i Sverige.
– Vi har varit lite försiktiga med att använda det ordet för det andas ju lite att man har gett upp och det är ju inte alls det som det är frågan om, säger Anders Tegnell.
– Men grundtanken börjar nog bli mer och mer relevant ju mer vi ser av det här viruset, att det är dit vi behöver komma. Vi kommer inte att få kontroll på det på något annat sätt.
WHO kräver mer handling och menar att det är en eld som man inte bör låta brinna?
– Det är ju som med skogsbränder och annat, att om man bara kan få den till att brinna lite sakta och försiktigt så kan man få den till att brinna ut.
För att Sverige skulle uppnå flockimmunitet skulle sex miljoner invånare drabbas av viruset.
– Ja, men samtidigt måste vi komma ihåg att de allra allra flesta kommer att bli väldigt lindrigt sjuka. Vi vet inte hur stort det här så kallade mörkertalet är, men väldigt mycket talar för att det är väldigt, väldigt stort, säger Anders Tegnell.
– Även om det låter mycket så är det kanske en av de här 60 procenten som blir riktigt sjuka och kanske fem-sex av dem som behöver vård. Kan man då smeta ut de här fem-sex procenten på sex-åtta-tio-tolv månader så är det hanterbart för sjukvården.
Det var denna intervju som fick mig att börja räkna på hur många IVA-platser vi skulle behöva mm.
Inte ett falsarium det minsta. Men det är fortfarande inte deras strategi, utan det oundvikliga målet för alla utom vissa totalitära stater och ö-nationer.
Strategin är fortfarande att hålla nere smittan såpass att sjukvården hinner med, tills vaccin kommer.
Strategin är fortfarande att hålla nere smittan såpass att sjukvården hinner med, tills vaccin kommer.
harry73 skrev:
Ja det är precis vad det är.
Det finns nog inte färdigt material att undersöka men ett nästa steg kunde vara att titta på skillander i länder utan TBC vaccination.
Om hyptesen håller så ska länder som stängt ner skolorna ha mindre smittsprining och dödsfall. Så långt stämmer det bra om vi jämför Sverige med nordens länder.
Norge alla skolor stängda få smittade. Sverige alla skolor öppna många smittade. Not jag avser skolor i åldrar där TBC vaccinet skulle kunna gjort skillnad och inte på gymnasienivå.
Då har så klart att lock downen i stort som måste påvekra resultatet.
Flockimmunitet är givetvis målet och den enda möjliga strategin. Det finns inget annat sätt att hantera viruset nu när det spritts globalt. Det är samma sak som med alla andra globalt spridda virussjukdomar som cirkulerar. Inget konstigt med det.
Mitten på 70-talet som det tog bort frå det allmänna vaccinationsprogrammet enligt dt källor jah hittar.Anna_H skrev:
Givetvis kan och kunde man vaccinera sig utanför det ändå
Undantaget skulle vara att man inte kan skapa immunitet mot en sjukdom.F f91jsw skrev:
Då gäller istället att begräna spridningen och att behandla infektionen som tex HIV.
Då glömde dom bort att ta bort det i Värmland då....Ulltand skrev:
För detta var något som skedde på skolan, alla fick först göra ett test, sedan vaccineras om pricken från testet blev för liten.
Man har nog aldrig vaccinerat rutinmässigt i 8:e klass. BCG-vaccinet i det allmänna vaccinationsprogrammet gavs till spädbarn. Era vaccinationer måste ha föranletts av någon särskild risk för smitta just i er stad just då.Anna_H skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 854 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 854 inlägg
Så här står det om TBC på FHMs hemsida:
Fram till mitten på 1970-talet utfördes BCG-vaccination rutinmässigt på BB i Sverige. Numera erbjuds vaccinationen bara till barn i vissa riskgrupper.
Fram till mitten på 1970-talet utfördes BCG-vaccination rutinmässigt på BB i Sverige. Numera erbjuds vaccinationen bara till barn i vissa riskgrupper.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 808 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 808 inlägg
Jag fick det som spädbarn, sedan har bara jag fått det extra pga jobb inom sjukvården.
Jag vill dock minnas flera tillfällen med smitthärdar pga den omfattande invandringen från drabbade områden. Där vet jag att det sattes in extra insatser för att begränsa smittan.
Jag vill dock minnas flera tillfällen med smitthärdar pga den omfattande invandringen från drabbade områden. Där vet jag att det sattes in extra insatser för att begränsa smittan.
Men då var ni redan vaccinerade vid födseln på 70-talet. Detta var då en uppföljning på den vaccinationen.Anna_H skrev:
Finns tydligen en variant till. Vaccin som inte ger immunitet med skyddar mot sjukdom.F f91jsw skrev:
""Flera experter har även uttryckt en viss besvikelse över det vaccin som tagits fram i ett samarbete mellan universitetet i Oxford och Astra Zeneca.
– I försök på apor har att det visat sig att vaccinet inte skyddar mot infektion, men det skyddar mot sjukdom, säger Matti Sällberg, professor vid Karolinska institutet, som själv deltar i ett projekt att ta fram ett vaccin."""
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 078 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 078 inlägg
Varför uppger du inte källor till dina påståenden?Ulltand skrev:
Finns tydligen en variant till. Vaccin som inte ger immunitet med skyddar mot sjukdom.
""Flera experter har även uttryckt en viss besvikelse över det vaccin som tagits fram i ett samarbete mellan universitetet i Oxford och Astra Zeneca.
– I försök på apor har att det visat sig att vaccinet inte skyddar mot infektion, men det skyddar mot sjukdom, säger Matti Sällberg, professor vid Karolinska institutet, som själv deltar i ett projekt att ta fram ett vaccin."""
Det innebär ju att du inte tas på allvar och det är väl tråkigt.
Det gör jag alltid om jag tror det är av värde eller om någon efterfrågar den.BirgitS skrev:
Här kommer källan där citatet återfinns. Det finns inget annat i texten som anknyter till det aktuella inlägget om flockimmunitet.
https://www.svd.se/flera-bakslag-i-kampen-for-ett-vaccin-besvikelse
"Flera experter har även uttryckt en viss besvikelse över det vaccin som tagits fram i ett samarbete mellan universitetet i Oxford och Astra Zeneca.