Status
Inte öppen för fler kommentarer.
D
Anna_H Anna_H skrev:
Är det svårt att förstå att en enda korrekt lösning inte finns?
Att rätt lösning är olika för olika länder?
Att facit inte kan ges förrän om ett år eller kanske mer?
Nya Zeeland är en ö med mycket begränsat antal accesspunkter. Sverige har flera hundra accesspunkter och tusentals människor som dagligen korsar gränserna.
Med det vi vet idag hade Sverige förmodligen valt en tuffare väg från början, framför allt inom vård och omsorg. Men det vi vet idag visste man inte i början av året.
Hade vi vetat allt i förväg och verkligen velat stoppa smittan så hade vi aldrig byggt flygplatserna, men byggt en kopia av kinesiska muren! Helt säkert hade vi gjort så!

• Gilla
  • Haha
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
D
pacman42 pacman42 skrev:
En liten lustig detalj, Kina har ingen Covid-19 längre, eller hur?

Jag har dock flera arbetskollegor i Kina som är hemma och sjuka i detta.
Klart de inte har, ge dem ett tag till så har de aldrig haft det heller!

• Gilla
  • Haha
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Hade vi vetat allt i förväg och verkligen velat stoppa smittan så hade vi aldrig byggt flygplatserna, men byggt en kopia av kinesiska muren! Helt säkert hade vi gjort så!
Nej inte kinesiska muren!! Den kan vara kontaminerad :D

• Haha
Anna_H
  • Laddar…
J
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Nu har jag läst ditt till synes, helt förvirrade inlägg. Men jag förstår fortfarande ingenting.
Om det mot förmodan hade ett innehåll, skulle det vara intressant att läsa vad det var du ville förmedla.

Staffan
Nja Staffan du är förlorad tyvärr. Det går inte göra det klarare än så. Dödsänglarna finns i båda lägren.
Jocke den glasklare

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Staffans2000
J Jocke Best skrev:
Jocke den glasklare
När du ser dig själv i en spegel. Då kanske...

I det ena lägret ligger de och halvsover, medans de andra går bärsärkagång. Viss skillnad.

Staffan

pacman42 pacman42 skrev:

Ja det blir väl samma sak i Brasilien där det dör en person per minut, men presidenten har bestämt att man slutar för statistik på eländet.

Jag såg på Omni att ett skiftlag i LKABs gruva i Malmberget (Gällivare) är satta i karantän pga att en har smittats och att de andra skiftlagen täcker upp. Mycket bra initiativ, men kanske inte i linje med FHMs rekommendationer...

Staffans2000
MathiasS MathiasS skrev:
Ja det blir väl samma sak i Brasilien där det dör en person per minut, men presidenten har bestämt att man slutar för statistik på eländet.
Aha.
Ett bra tips till sina taktikfränder. Sverige och Vitryssland.

optimum
P Poxeman skrev:
Normala?
Du är medveten om att turismen står för en enorm andel av BNP och sysselsättning?
De står inför jättelika ekonomiska problem.
Mmmm

Men de tvättar händerna nu när de behöver och förbrukar inte mycket handsprit.
Dessutom kan de ge sina när vänner en kram om de känner för det.
Sitta flera på samma parksoffa.
Nysa utan 100 personer slänger sig ned på backen ungefär som en bomb exploderat.

Ja de har ekonomiska problem men vem har inte det?
Du har uppenbarligen missat Sveriges stora ekonomiska problem och kraftigt ökad arbetslöshet.
Något vi kommer få leva med lääänge.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
optimum
P Pin skrev:
Jag tror en del av succén är att de hade ett tydligt uttalat mål: att utrota smittan. Inte bara en strategi utan tydligt mål. Och som det verkar ett starkare ledarskap än vi har.

Nästa utmaning blir att hantera karantänen vid inresa.
Precis.
Här har vi inte strategin att utrota smittan utan att hålla ned kurvan så sjukvården klarar av alla sjuka.

BirgitS
N Nybergzzz skrev:
Ja demonstranterna lungade ner sig haha.du lever i en fantasivärld märker jag..

Hoppas vi får en top om några veckor tack vare dessa människor.
Du har då verkligen märkliga önskningar när du hoppas att människor ska bli sjuka och en del av dem kanske dö. :surprised:

• Gilla
Tabors39 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
pacman42 pacman42 skrev:

Jovisst har de det, de har ju t.o.m. satt några städer nära gränsen till Ryssland i karantän.

optimum
BirgitS BirgitS skrev:
Du har då verkligen märkliga önskningar när du hoppas att människor ska bli sjuka och en del av dem kanske dö. :surprised:
Nja folk som i dessa tider bråkar och förstör har jag inte så mycket för jag heller.
Dessutom ger sig på vår polis. Fy faen.

Det är väl fred och ordning vi behöver som bäst nu för att ta oss igen denna kris.
Då anser jag att alla som bråkar som man gjorde är fientliga mot Sverige.

Vad kallar du sådana?
Hjältar?

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
B b8q skrev:
Här ser man tydligt hur stockholmarna börjar släppa på sin isolering och hur resandet börjar öka igen.
[bild]
Har du någon länk där man kan se vad de olika linjerna står för?
Men visst har vi börjat åka mer bil, i mars tog vi bara kortare promenader i närheten men nu har det ju varit några gånger där vi tagit bilen för att sen göra långpromenader i en skog. Men det är ju inget som ökar smittspridningen.

BirgitS BirgitS skrev:
Har du någon länk där man kan se vad de olika linjerna står för?
Men visst har vi börjat åka mer bil, i mars tog vi bara kortare promenader i närheten men nu har det ju varit några gånger där vi tagit bilen för att sen göra långpromenader i en skog. Men det är ju inget som ökar smittspridningen.
Klicka på bilden så blir den läsbar (tre olika källor för mobilitetsinfo).

• Gilla
b8q och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.