Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Staffans2000
tusenett skrev:
Man kanske vill jämna ut smittspridningen i landet så det blir jämlikhet. :p
Aha!
Det handlar om sloganen "Hela Sverige skall leva"! Fast i en Coronaanpassad variant: -"Hela Sverige skall smittas!"

Sanningen är nog mer att Stefan med kniven mot strupen, viskar till Anders: -"Vill du behålla jobbet så säger du att det snart går bra att resa igen. Har du förstått?"

Staffan
 
  • Haha
erkka
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Och nu rekommenderar WHO munskydd I folksamlingar som kollektivtrafik och i affärer...

[länk]
Det blir intressant att se när och om FHM plockar upp detta. Tegnell har ju lanserat en hel del egna ideer om att munskydd inte fungerar.

När det gällde asymtomatisk smittspridning tog det ett par månader innan FHM till slut skrev på hemsidan att det kan förekomma.

Deppigt att provtagningen inte heller kan komma igång i stor skala då det nu saknas personal runt om i landet.

Varför misslyckas i stort sett allt i pandemin?

Hade det inte varit för vårdpesonalen som skruvat fram 300 % fler IVA-platser och jobbat häcken av sig vore fiaskot totalt.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
T
N Nybergzzz skrev:
Genushögskolan då?
Jag kan inte låta bli att undra om du vet hur högskolor fungerar. Men oavsett så förstår jag inte riktigt hur du kan dra dina slutsatser om alla polisers agerande utifrån vad en enstaka polis gör, och hur det rapporteras av s.k. alternativmedia. Om du inte trollar förstås, det skulle förklara mycket.
 
Redigerat:
  • Gilla
RoAd och 6 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Det blir intressant att se när och om FHM plockar upp detta. Tegnell har ju lanserat en hel del egna ideer om att munskydd inte fungerar.

När det gällde asymtomatisk smittspridning tog det ett par månader innan FHM till slut skrev på hemsidan att det kan förekomma.

Deppigt att provtagningen inte heller kan komma igång i stor skala då det nu saknas personal runt om i landet.

Varför misslyckas i stort sett allt i pandemin?

Hade det inte varit för vårdpesonalen som skruvat fram 300 % fler IVA-platser och jobbat häcken av sig vore fiaskot totalt.
Tegnell "tycker inte att munskydd passar i den svenska coronastrategin"

https://omni.se/a/3JvJRe
 
  • Haha
  • Ledsen
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Tegnell "tycker inte att munskydd passar i den svenska coronastrategin"

[länk]
Jösses :(

Om någon tvekat tidigare är det flocken som gäller fortsatt.

Kan komma att kosta ytterliggare 5.000 liv innan vaccinet kommer.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Jösses :(

Om någon tvekat tidigare är det flocken som gäller fortsatt.

Kan komma att kosta ytterliggare 5.000 liv innan vaccinet kommer.
Även om jag ogillat Tegnell så var nog detta droppen, nu är jag övertygad om att målet är att sprida för att få flockimmunitet så snabbt som möjligt.
 
  • Gilla
optimum och 1 till
  • Laddar…
Ser att frågan " Hur tar jag bort min Tegnell tatuering" ökar på google.
pacman42 pacman42 skrev:
Även om jag ogillat Tegnell så var nog detta droppen, nu är jag övertygad om att målet är att sprida för att få flockimmunitet så snabbt som möjligt.
Hur f-n kan man tillåta att en myndighet/person mörkar avsikten med vad man håller på med för befolkningen när så många dör.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Tegnell "tycker inte att munskydd passar i den svenska coronastrategin"

[länk]
"– I Sverige har vi strategin att är du sjuk så ska du hålla dig hemma, i stället för att röra sig med munskydd, säger Anders Tegnell, till TT."
Tycker du inte att detta stämmer då?
Sen så står det väl var och en fritt att använda munskydd oavsett vad FHM säger.
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Såklart, det var tydliga order uppifrån, frångå alla rutiner och se hur många ni kan avliva nu! Och hela svenska sjukvårdspopulationen sa genast ja, samtidigt som de lovade att inte berätta något för någon om detta.
Det här är visserligen en källa som en del här anser vara icke trovärdig, men de tar fram många sanningar ändå:
Coronasjuka på äldreboenden nekas sjukhusvård som andra äldre får
Få coronasjuka på äldreboenden får sjukhusvård
Hemmaboende äldre coronasjuka får komma till sjukhus
https://samnytt.se/coronasjuka-pa-aldreboenden-nekas-sjukhusvard-som-andra-aldre-far/
 
T Tabors39 skrev:
"– I Sverige har vi strategin att är du sjuk så ska du hålla dig hemma, i stället för att röra sig med munskydd, säger Anders Tegnell, till TT."
Tycker du inte att detta stämmer då?
Sen så står det väl var och en fritt att använda munskydd oavsett vad FHM säger.
Det här hänger ihop med asymptomatiska sjukdomsspridare. Det räcker inte att de som känner sig sjuka håller sig hemma. Det är främst de som smittar utan att veta om det som bör ha mask.
 
  • Gilla
  • Älska
erkka och 4 till
  • Laddar…
T Tabors39 skrev:
"– I Sverige har vi strategin att är du sjuk så ska du hålla dig hemma, i stället för att röra sig med munskydd, säger Anders Tegnell, till TT."
Tycker du inte att detta stämmer då?
Sen så står det väl var och en fritt att använda munskydd oavsett vad FHM säger.
Man presenterade igår att 1/3 som är immuna mot Covid-19 I Spanien inte har haft några symtom alls, dvs de har inte varit sjuka.

Syftet med munskydden är att de som inte vet om att de smittar skall minska risken för att smitta andra.

Men Tegnell har hela tiden försökt få det till att asynototisk smitta är ovanlig trots att flera undersökningar visat att den är drivande. En annan undersökning från Italien hade kommit fram till att 80% av smittspridningen var från folk som inte hade symtom (än, eller inte alls).

Att Tegnell inte ändrar sig visar på att han inte tycker att det är viktigt att minimera smittan.
 
  • Gilla
erkka och 4 till
  • Laddar…
F fiskbuggaren skrev:
Det här hänger ihop med asymptomatiska sjukdomsspridare. Det räcker inte att de som känner sig sjuka håller sig hemma. Det är främst de som smittar utan att veta om det som bör ha mask.
Precis men det har ju FHM förnekat.

Dessutom smittar alla Covid19 sjuka någon dag innan symtopmen kommer, om de kommer.

Man kan lägga till att FHM säger stanna hemma två dagar efter att du känner dig frisk. WHO säger två veckor. Med FHM rekommendation så kommer alltså en del som "frisknat till" sprida smittan vidare. Mot bättre vetande.
 
  • Gilla
erkka och 1 till
  • Laddar…
Tegnell har dessutom sagt att målet inte är att minimera smittan, man vill bara hålla den så mycket att den inte ökar. Det är därför man bara rekommenderar 48h symtomfritt trots att man kan smitta längre. Kommer från en intervju i GP.

Edit: orsaken till detta sade han var att annars så skulle det inte finnas personal till alla samhällsviktiga yrken.
 
Redigerat:
  • Gilla
erkka och 1 till
  • Laddar…
Det var över förväntan många avlidna idag så jag har justerat kurvan från igår.

Linjediagram som visar dödsfall per miljon invånare för Covid-19 i Norden över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
erkka och 1 till
  • Laddar…
P
pacman42 pacman42 skrev:
Man presenterade igår att 1/3 som är immuna mot Covid-19 I Spanien inte har haft några symtom alls, dvs de har inte varit sjuka.

Syftet med munskydden är att de som inte vet om att de smittar skall minska risken för att smitta andra.

Men Tegnell har hela tiden försökt få det till att asynototisk smitta är ovanlig trots att flera undersökningar visat att den är drivande. En annan undersökning från Italien hade kommit fram till att 80% av smittspridningen var från folk som inte hade symtom (än, eller inte alls).

Att Tegnell inte ändrar sig visar på att han inte tycker att det är viktigt att minimera smittan.
Vilka (nyare) undersökningar är det som har visat att asymptomatisk smitta är drivande? (Nyfiken, jag ifrågasätter inte, jag vill bara kolla på dem)
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.