2 357 063 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Du verkar ha väldiga problem med att folk ber om korrekta källhänvisningar till påståenden. Du har uppenbarligen inte vistats mycket i miljöer där korrekta fakta spelar roll.Ulltand skrev:
Många gånger kan olika saker tolkas olika och ibland har den som skriver tagit något från minnet och kanske inte minns exakt vad vad som sades eller skrevs där den fick det ifrån. Du behöver nog börja acceptera att många gärna vill kontrollera påståenden direkt från källan för att göra sin egen bedömning av vad som sagts eller påståtts.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Ja men dåså!tusenett skrev:
Är det inte bevisat att man dör varje gång man hoppar utför ett stup, är det ofarligt.
Då behöver vi inte heller använda säkerhetsbälte, kondom eller flytväst.tusenett skrev:
Staffan
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
De andra nordiska länderna befinner sig i en annan fas på kurvan påstås det.Hyltran från Veglemyren skrev:
Nedåt kommer den aldrig gå för de skulle döda återuppstå men däremot plana ut liknande våra grannländer.
Ser ut som de kan finnas en del förbättringspotential i Sveriges strategi före vi exporterar den.
Tror dock den inte kommer bli så speciellt uppskattad.
Men om de inte finns att tillgå spelar det väl ingen roll vad någon rekommenderar? Att hitta på ett filter som bara råkar se ut som ett munskydd känns som att ha en uppblåst plastpåse istället för en airbag.optimum skrev:
Jag har upprepade gånger hört FHM säga att det kan vara värre med munskydd, så kanske blir jämförelsen bättre om man säger använda stålwire som säkerhetsbälte, eller en flytväst av betongStaffan2000 skrev:
Nu visar dock studierna att det är förmågan att bryta luftströmmen som gör stor skillnad, jämför att andas man vidöppen mun eller genom ett litet hål (visselmun). Håll sedan handen 1dm framför munnen, känner du någon skillnad?Okarlsson skrev:
Det är av samma orsak som Agnes Wold säger att körsång, även utomhus, är bland det farligaste som finns. De har sådan hög hastighet på luften.
Så jag borde inte vissla när jag handlar i mataffären? Det är uppenbart att vissa här inne vet vad de vill, men allmänt misstror myndigheterna. Det är ju ett problem som i sig är lika stort eller större än covid-19. Personligen litar jag på dom och än så länge har de inte likt mängd länder slängt ut barnet med badvattnet och skapat lika mycket problem som de avhjälpt.pacman42 skrev:
Nu visar dock studierna att det är förmågan att bryta luftströmmen som gör stor skillnad, jämför att andas man vidöppen mun eller genom ett litet hål (visselmun). Håll sedan handen 1dm framför munnen, känner du någon skillnad?
Det är av samma orsak som Agnes Wold säger att körsång, även utomhus, är bland det farligaste som finns. De har sådan hög hastighet på luften.
Finns inget förbud mot att använda mask så alla förespråkare får givetvis använda en sådan så fort de går utanför dörren, enkelt, och vi övriga gör vad vi finner bäst.
Såg förra helgen i den lokala matbutiken, tätort i glesbygd, en man som kom in i butiken iförd riktig skyddsmask med gasfilter och dessutom heltäckande visir. En udda fågel där vi bor, men det passade honom och mig passar det att leva i stort sett som vanligt.
Den årliga resan till Gotland avstår vi dock i år, mest av hänsyn till eventuella oroliga gutar.
Såg förra helgen i den lokala matbutiken, tätort i glesbygd, en man som kom in i butiken iförd riktig skyddsmask med gasfilter och dessutom heltäckande visir. En udda fågel där vi bor, men det passade honom och mig passar det att leva i stort sett som vanligt.
Den årliga resan till Gotland avstår vi dock i år, mest av hänsyn till eventuella oroliga gutar.
Och det är uppenbart att kommentaren om att inte vissla på mataffären betyder att du inte bryr dig om vad forskningen har kommit fram till.Okarlsson skrev:
Så jag borde inte vissla när jag handlar i mataffären? Det är uppenbart att vissa här inne vet vad de vill, men allmänt misstror myndigheterna. Det är ju ett problem som i sig är lika stort eller större än covid-19. Personligen litar jag på dom och än så länge har de inte likt mängd länder slängt ut barnet med badvattnet och skapat lika mycket problem som de avhjälpt.
Jag har normalt sett inte ett stort motstånd mot myndigheter, även om de ibland får en släng av sleven också. Men Tegnell har jag MYCKET svårt för, framförallt för att han uppenbarligen har ett antal dolda agendor som han inte för fram.
Om det handlar om att han vill ha en viss takt i smittspridningen, eller om det är något annat, det har jag ingen aning om, men han berättar inte hela sanningen och det har han undvikit från dag ett.
Problemet med mask utan förbud är att det är mina medmänniskor som skall ha masken för att jag skall skyddas. Om jag har mask själv så har det kanske till och med en viss negativ effekt om inte omgivningen har det, därför behövs att myndigheterna styr upp det.mikethebik skrev:
Finns inget förbud mot att använda mask så alla förespråkare får givetvis använda en sådan så fort de går utanför dörren, enkelt, och vi övriga gör vad vi finner bäst.
Såg förra helgen i den lokala matbutiken, tätort i glesbygd, en man som kom in i butiken iförd riktig skyddsmask med gasfilter och dessutom heltäckande visir. En udda fågel där vi bor, men det passade honom och mig passar det att leva i stort sett som vanligt.
Den årliga resan till Gotland avstår vi dock i år, mest av hänsyn till eventuella oroliga gutar.
Du kan inte använda Italienska påståenden, om du inte förstår det offntliga samtalet där nere, har både kollegor och mycket vänner i Italien och det pågår ett propagandekrig där nere. Som ett exempel kan jag nämna att Sverige anses ha minst 16.000 döda och att vi mörkar ett lika stort antal.pacman42 skrev:
Hade blandat ihop två studier, det var 44% som smittades innan symtom (från de som fick symtom). Hittar inte den som säger att 80% av smittan kom från folk innan symtom eller från de utan symtom, men den var från Italien om jag kommer ihåg rätt.
Citerar också studien om smitta innan symtom:
Enligt en modelleringsstudie från Kina, vars resultat har publicerats i Nature Medicine, kan en person med covid-19 smitta andra människor 2,3 dagar innan symptomen dyker upp. Värst var det 0,7 dagar före symptomen. Forskarna bakom studien uppskattar att 44 procent av de sekundärt smittade fick viruset under den primärsmittades inkubationsperiod.

