2 357 063 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
När sa han det?pacman42 skrev:
Tegnell har dessutom sagt att målet inte är att minimera smittan, man vill bara hålla den så mycket att den inte ökar. Det är därför man bara rekommenderar 48h symtomfritt trots att man kan smitta längre. Kommer från en intervju i GP.
Edit: orsaken till detta sade han var att annars så skulle det inte finnas personal till alla samhällsviktiga yrken.
Efter en daglig presskonferens får statsepidemiolog Anders Tegnell frågan om varför myndigheten han arbetar på kom fram till just 48 timmar efter uppvisade symptom.tusenett skrev:
– Lägger man en väldigt lång tid så kommer många försvinna från arbetsmarknaden, framförallt kommer många försvinna från vård och omsorg. Det skulle vara väldigt negativt för folkhälsan i Sverige om vi inte hade tillräckligt mycket personal i vård och omsorg.
Att asymptomatisk spridning finns verkar vara allmänt känt men att det skulle vara drivande verkar inte vara lika klarlagt. Några citat från de du länkar till:pacman42 skrev:
”Den italienska rapportens kvalitet har dock ifrågasatts av forskare och experter på andra håll i världen.”
”Spridningen av det nya coronaviruset kan ske via personer utan symtom. Men det råder viss osäkerhet om hur det sker och i vilken utsträckning.”
”Det finns rapporter om att personer utan symptom har smittat andra personer, skriver Folkhälsomyndigheten, men konstaterar samtidigt att det bara finns få studier som beskriver hur smittsam en sådan symptomfri person kan vara.”
”Slutsatsen för tillfället är att smittspridning från personer utan symptom står för en liten del, jämfört med smittspridning från personer som har symptom.”
Men tack för länkarna iaf.
Hade blandat ihop två studier, det var 44% som smittades innan symtom (från de som fick symtom). Hittar inte den som säger att 80% av smittan kom från folk innan symtom eller från de utan symtom, men den var från Italien om jag kommer ihåg rätt.tusenett skrev:
Citerar också studien om smitta innan symtom:
Enligt en modelleringsstudie från Kina, vars resultat har publicerats i Nature Medicine, kan en person med covid-19 smitta andra människor 2,3 dagar innan symptomen dyker upp. Värst var det 0,7 dagar före symptomen. Forskarna bakom studien uppskattar att 44 procent av de sekundärt smittade fick viruset under den primärsmittades inkubationsperiod.
Lägg sedan till detta den spanska studien som säger att 1/3 av de smittade inte haft symtom alls.
Jag får kanske mer vatten på min kvarn när jag hunnit testa mina barn också...
Jag får kanske mer vatten på min kvarn när jag hunnit testa mina barn också...
Jag tycker det verkar som att det fortfarande är oklart huruvida asymptomatiska driver smittan eller inte.pacman42 skrev:
Några har nyligen gjort en systematisk granskning (dock ej publicerad ännu) och konstaterade att det är osäkert läge för närvarande:
”Four studies provided direct evidence of forward transmission of the infection by asymptomatic cases but suggested considerably lower rates than symptomatic cases.”
”Further robust epidemiological evidence is urgently needed, including in sub-populations such as children, to better understand the importance of asymptomatic cases for driving spread of the pandemic.”
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.05.10.20097543v
Så det återstår att se var det landar verkar det som.
Jag hittade texten du refererar till här och tror att det är samma: https://www.bohuslaningen.se/nyhete...hemma-48-timmar-efter-febersymptom-1.28282250pacman42 skrev:
Efter en daglig presskonferens får statsepidemiolog Anders Tegnell frågan om varför myndigheten han arbetar på kom fram till just 48 timmar efter uppvisade symptom.
– Lägger man en väldigt lång tid så kommer många försvinna från arbetsmarknaden, framförallt kommer många försvinna från vård och omsorg. Det skulle vara väldigt negativt för folkhälsan i Sverige om vi inte hade tillräckligt mycket personal i vård och omsorg.
Men jag hittar inte någonstans att han säger det du påstår att: ”Tegnell har dessutom sagt att målet inte är att minimera smittan, man vill bara hålla den så mycket att den inte ökar.”.
Kan du peka mig rätt i artikeln där han säger det eller samma andemening vore det snällt?
Det köper jag. Man skulle dock i den situationen kanske ändå kräva munskydd i kollektivtrafik och köpcentrum? Åtminstone tills dess man vet?tusenett skrev:Jag tycker det verkar som att det fortfarande är oklart huruvida asymptomatiska driver smittan eller inte.
Några har nyligen gjort en systematisk granskning (dock ej publicerad ännu) och konstaterade att det är osäkert läge för närvarande:
”Four studies provided direct evidence of forward transmission of the infection by asymptomatic cases but suggested considerably lower rates than symptomatic cases.”
”Further robust epidemiological evidence is urgently needed, including in sub-populations such as children, to better understand the importance of asymptomatic cases for driving spread of the pandemic.”
[länk]
Så det återstår att se var det landar verkar det som.
Kolla mitt inlägg #16290, där har du det. Han säger att man inte kan ha lång karantän pga sjukvården.tusenett skrev:Jag hittade texten du refererar till här och tror att det är samma: [länk]
Men jag hittar inte någonstans att han säger det du påstår att: ”Tegnell har dessutom sagt att målet inte är att minimera smittan, man vill bara hålla den så mycket att den inte ökar.”.
Kan du peka mig rätt i artikeln där han säger det eller samma andemening vore det snällt?
Jag har även sett andra liknande citat, men där har jag inte tillräckligt mycket text i huvudet för stt jag skall kunna hitta igen dem...