2 358 940 läst ·
32 467 svar
2359k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Detta var dock fortfarande alternativ två, alternativ 1 var att göra som vi gjorde men testa mycket mer (men det var ju som sagt var tydligen ett alternativ enligt Harriet).tusenett skrev:Det var ju väldigt lite folk ute just i början så nuvarande restriktionerna gjorde iaf nytta (nu låter jag som Tegnell jag är medveten om det). Vinterkräksjuka och vanliga influensan dog ut snabbt. Undrar verkligen om stängning av byggvaruhus, gallerior, konsultbolag, alla industrier, advokat- och redovisningsbyråer osv hade gjort någon större skillnad. Möjligen diskotek och pubbar och liknande tillställningar.
Sen tror jag det vore ytterst tveksamt att företagarna självmant hade stängt igen och riskerat konkurs.
Vi gjorde alternativ tre som uppenbarligen var sämst då viruset sprids asymptomatisk.
Man smittspåra alla som du har träffat och kan identifiera. Detta leder till att man kanske får bort 60% av den smitta du gjort (siffra ur luften). Det I sin tur leder då till att du smittar 60% färre som kan smitta vidare (eftersom de sätts i hemkarantän). Detta ger en enorm effekt i totalen då det snabbt leder till ett R<1Okarlsson skrev:
I det retoriska exemplet så kommer inte transporter, kollektivtrafik eller hemtjänst och andra fram heller. Jag tror många har en övertro på enkla lösningar som låter enkla och självklara vid första anblicken men som nog inte fungerar i praktiken vid närmare granskning.T TAR12 skrev:Nja vi kanske inte har lagar som tillåter att man låser in människor i hela städer men vi kan uppnå samma effekt genom andra nyttja andra lagar och styrmedel.
Om vi skulle dra till med ett extremt och orealistisk exempel så skulle man t.ex. kunna förbjuda all fordonstrafik i de områden man vill begränsa folks rörlighet. Kombinera detta mot ett förbud mot folksamlingar på fler än 1 person och alkoholförbud på restauranger så har du sannolikt samma effekt som en lock down.
Jag vill vara tydlig med att jag inte förespråkar en lock down om det inte absolut är nödvändigt och att jag att exemplet ovan bara är retoriskt.
De smittspårningsappar som finns i andra länder bygger på att man har varit i kontakt med en smittad i 15-30 minuter och jag antar att man räknat ut att man då fångar upp de flesta som bär på smittan. Dvs åker du i tunnelbanan och om dessutom alla har munskydd på sig i tunnelbanan så är sannolikheten att du smittas där låg utan det är i de andra lite längre kontakterna riskerna uppstår.Okarlsson skrev:
Det var problem med testkapaciteten för att testa mer i början enligt FHM.pacman42 skrev:
Som sagt var jag skrev att det vara bara ett exempel för att visa på att det finns andra vägar och att just det exemplet bara vara retoriskt. Man måste givetvis tänka till men poängen är att det finns flera vägar att gå för att uppnå samma effekt som en lockdown.tusenett skrev:
Danmark och Norge ställdes troligen inför samma problem men de lyckades bättre ändå, varför?tusenett skrev:
Jag tror att svaret är att man inte prioriterade smittspårning och dessvärre så tycks det fortfarande inte vara prioriterat.
Spanska sjukans första våg var ganska mild de som dog var främst de med svagt immunförsvar, liksom Covid-19, men den andra vågen som kom till hösten var mycket kraftigare och de som dog då var främst de unga och starka. Nu säger jag inte att historien kommer att upprepa sig men om den gör det så är det nog bra att bo i ett land som har god sjukvårdskapacitet, testkapacitet och smittspårar.
Jodå, jag förstod att exemplet bara var ett exempel. Men man måste också vara medveten om att alla glada idéer måste troligen tröskas igenom en hel del innan de kan träda i kraft och då kan det vara för sent för att göra någon nytta. De länder som kunde gjorde det ganska omgående men om det ska till remisser och utredningar och beslut först så tar den en stund. Även om man lyckades göra vissa saker på rekordfart i början så tog det tid.T TAR12 skrev:
Jag vet inte varför och jag vet inte heller vilken testkapacitet Danmark och Norge hade i början i förhållande till befolkning och resandemängd.T TAR12 skrev:Danmark och Norge ställdes troligen inför samma problem men de lyckades bättre ändå, varför?
Jag tror att svaret är att man inte prioriterade smittspårning och dessvärre så tycks det fortfarande inte vara prioriterat.
Spanska sjukans första våg var ganska mild de som dog var främst de med svagt immunförsvar, liksom Covid-19, men den andra vågen som kom till hösten var mycket kraftigare och de som dog då var främst de unga och starka. Nu säger jag inte att historien kommer att upprepa sig men om den gör det så är det nog bra att bo i ett land som har god sjukvårdskapacitet, testkapacitet och smittspårar.
Men såvitt jag minns så sa man att man blev tvingad att flytta den tillgängliga testkapaciteten till sjukvården och det var därför man slutade med testning av ankommande utifrån. Att man sen inte skalade upp testkapaciteten snabbt spelar mindre roll eftersom den initiala möjligheten att smittspåra i stor skala tidigt i pandemin hade redan då gått förlorad.
Jomen ta då dessa appar. Jag exemplifierar. Jag åker buss 30 min till Slussen. På den bussen är det 50 olika personer varje dag (bussarna går var 10 min så olika människor varje dag). Av dessa 50 personer arbetar 40 på kontor där det arbetar 30 personer. Av dessa 30 personer åker 10 sina egna bussar hem med 50 personer på, osv. Om jag 10 dagar efter min senaste negativa provtagning tar ett positivt prov, så ska många tusentals testas då jag sedan 5 dagar tillbaks teoretiskt kunnat smitta någon asymptomatiskt. Praktiskt svårt att genomföra, eller?T TAR12 skrev:De smittspårningsappar som finns i andra länder bygger på att man har varit i kontakt med en smittad i 15-30 minuter och jag antar att man räknat ut att man då fångar upp de flesta som bär på smittan. Dvs åker du i tunnelbanan och om dessutom alla har munskydd på sig i tunnelbanan så är sannolikheten att du smittas där låg utan det är i de andra lite längre kontakterna riskerna uppstår.
Det är mycket möjligt att du har rätt i att beredskapen var för dålig, men måste i så fall fråga sig varför, man hade ändå ett antal månader på sig på att förbereda sig.tusenett skrev:Jag vet inte varför och jag vet inte heller vilken testkapacitet Danmark och Norge hade i början i förhållande till befolkning och resandemängd.
Men såvitt jag minns så sa man att man blev tvingad att flytta den tillgängliga testkapaciteten till sjukvården och det var därför man slutade med testning av ankommande utifrån. Att man sen inte skalade upp testkapaciteten snabbt spelar mindre roll eftersom den initiala möjligheten att smittspåra i stor skala tidigt i pandemin hade redan då gått förlorad.
Jag rekommenderar denna video. Det är en presskonferens i Danmark från mars när de inser att de åtgärder de hittills vidtagit inte räcker till utan man måste arbeta mer med testning och smittspårning. https://www.altinget.dk/artikel/liv...ede-om-haandteringen-af-coronavirus-i-danmark
Jo vi borde nog testat mer, smittspårat mer men det hade vi inte resurser till.tusenett skrev:Det finns väl ganska många som tycker att restriktionerna borde vara hårdare för att ”slå ner smittan” för att sedan börja testa, smittspåra, isolera i stor skala. Lättande av reserestriktioner kan väl i vissa fall sägas gå åt motsatt håll eftersom ökat resande lär bidra till risk för mer smittspridning till ställen som varit förskonade.
Ett gäng Gotlänningar som kommer till Stockholm och festar i sommar kan säkert dra hem en hel del smitta till Gotland kanske?
(Personligen är jag positiv till lättade restriktioner då mina planer är att befinna mig i stugor ute i landet och leva ungefär som hemma, dvs handla mat på nätet, mest spika, såga, måla skruva och vara ute i naturen, m.m.)
Ändå sade man att beredskapen var bra. En bluff man borde få straff för.
Nu sitter vi i en svår situation och vi får hjälpas åt att ta oss igenom den.
Av Statsminister fick vi idag klartecken för sommar och semester och återigen råden om att hålla social distans.
Rätt så bra. Men....
Låt oss ta till oss detta och fortsätta vår kamp mot detta vidriga virus från fjärran östern.
Det kommer en dag imorgon då vi gör upp om det här och ser till att vi är mer förberedda på kriser.
Ja allt handlar inte om bristen på toapapper utan bristen på ledarskap.
Man tar även hänsyn till hur nära andra personer du är. Jag tror att det krävs att man är inom ett par meters håll och i 15-30 minuter. Dvs om du är smittad så kommer man bara att smittspåra de som du varit nära (inom 1-2 meter) och under minst 15 minuter. Så i ditt exempel med bussen så blir det kanske totalt några 10-tal personer som kallas till test för att de varit nära dig i bussen.Okarlsson skrev:
Jomen ta då dessa appar. Jag exemplifierar. Jag åker buss 30 min till Slussen. På den bussen är det 50 olika personer varje dag (bussarna går var 10 min så olika människor varje dag). Av dessa 50 personer arbetar 40 på kontor där det arbetar 30 personer. Av dessa 30 personer åker 10 sina egna bussar hem med 50 personer på, osv. Om jag 10 dagar efter min senaste negativa provtagning tar ett positivt prov, så ska många tusentals testas då jag sedan 5 dagar tillbaks teoretiskt kunnat smitta någon asymptomatiskt. Praktiskt svårt att genomföra, eller?
Volymen är en aspekt. På pressträffen häromdagen nämndes att en miljon människor hade behövt isoleras i Sverige om man kört testa, spåra, isolera-taktiken i pandemins värsta fas efter den initiala.Okarlsson skrev:
Jomen ta då dessa appar. Jag exemplifierar. Jag åker buss 30 min till Slussen. På den bussen är det 50 olika personer varje dag (bussarna går var 10 min så olika människor varje dag). Av dessa 50 personer arbetar 40 på kontor där det arbetar 30 personer. Av dessa 30 personer åker 10 sina egna bussar hem med 50 personer på, osv. Om jag 10 dagar efter min senaste negativa provtagning tar ett positivt prov, så ska många tusentals testas då jag sedan 5 dagar tillbaks teoretiskt kunnat smitta någon asymptomatiskt. Praktiskt svårt att genomföra, eller?
Ett annat problem med appar är att folk är tveksamma till att installera den och det behövs en kritisk massa personer för att de ska fungera (60% av invånarna?) och det är svårt att få till då många är oroliga för den personliga integriteten med dessa appar.
Det spelar således ingen roll hur bra apparna kan fungera för smittspårning i teorin om ändå ingen laddar ner och använder dem.
Men även 10 personer på bussen, 10 på kontoret och deras bussar över 5 dagar blir tusentals personer. Men jag förstår ju att det samtidigt handlar om good enough och inte perfekt. Varje smittad som inte för vidare sänker reproduktionen.T TAR12 skrev:Man tar även hänsyn till hur nära andra personer du är. Jag tror att det krävs att man är inom ett par meters håll och i 15-30 minuter. Dvs om du är smittad så kommer man bara att smittspåra de som du varit nära (inom 1-2 meter) och under minst 15 minuter. Så i ditt exempel med bussen så blir det kanske totalt några 10-tal personer som kallas till test för att de varit nära dig i bussen.