Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
tompax2 tompax2 skrev:
Mycket illa:

"49 000 operationer inställda på grund av coronapandemin"

[länk]

Och den siffran bara ökar för varje dag, kan jag ju tillägga.
Apropå sånt så har Karolinska idag gått från stabsläge till normalt läge och i samband med det så rapporterar de:
– Vi har kunnat hålla i gång och ta hand om alla andra patienter som behöver behandling. Alla våra cancerpatienter har fått sin behandling i tid och det ser bra ut inför sommaren. Vi har också kunnat operera nästan lika många hjärtan som under samma period 2019, som var ett rekordår, säger Björn Zoëga.
https://www.dn.se/sthlm/karolinska-lamnar-stabslage/

Men visst finns det en vårdskuld. Det krävs att smittspridningen går ned igen i stället för att stanna på den nuvarande nivån som är alldeles för hög för att sjukvården ska kunna fungera normalt. Alla måste ta ansvar för vad de gör.
 
  • Gilla
patst577 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
När det gäller nyttan av munskydd och Lancet-artikeln som togs upp tidigare idag har DN nu gjort en mindre artikel utifrån den som är mer lättläst.
https://www.dn.se/sthlm/karolinska-lamnar-stabslage/
Några citat:
"Risken för smitta var uppskattningsvis 2,6 procent när man håller minst en meters avstånd, jämfört med 12,8 procent utan avstånd."
"Skyddsglasögon eller visir minskade risken för smittspridning från 16,0 procent till 5,5 procent."
"Munskydd minskade risken från 17,4 procent till 3,1 procent, både i sjukvården och i offentliga miljöer. Andningsskydd med specialfilter ger större skydd än enklare och hemgjorda munskydd."

Men till de värdena behöver man också ta hänsyn till följande:
"Men forskarna har också värderat graden av evidens, alltså hur starka beläggen är för att åtgärderna har effekt."
"Tyvärr är beläggen för munskydd och visir ganska svaga. Evidensen för minst en meters avstånd är måttlig, medan evidensen för munskydd och ögonskydd är låg."
"Den som vill ha ett tydligt svar på om till exempel munskydd är lösningen på pandemin lär bli besviken trots denna omfattande studie."

Så mer forskning behövs!
 
  • Gilla
tobbbias och 3 till
  • Laddar…
sunnis
optimum optimum skrev:
Oj då,
Får vi hoppas på en bortförklaring nu av FHM?
Det fattar väl vilken skolpojke som helst att hela världen kan inte ha fel.
Eller är svensken vanskapt så det inte funkar på oss?


"Ögonskydd, som visir eller skyddsglasögon, skyddar mot coronasmitta.

Det visar en ny stor studie.

– Att bära ansiktsmasker skyddar både vårdpersonal och allmänhet mot infektion med coronavirus och att skydda ögonen kan ge ytterligare fördelar, skriver forskarna."

"Studien är gjord på uppdrag av WHO och publicerad i den ansedda medicintidskriften The Lancet."


[länk]

Uppenbarligen funkar ansiktsmasker även på allmänheten. Oj då.
Vet inte optimum, men du har ju en verkligen tråkig agenda och lider helt klart av Tegnell Derangement Syndrome. Han måste bara helt enkelt ha fel?

https://www.google.com/amp/s/amp.sv...e-fhm-pa-munskydd-underlaget-ar-extremt-svagt

Så vad är det Anders har sagt? Att kunskapsunderlaget är svagt och med Sveriges strategi med social distansiering så ska inte folk tillgodogöra sig mindre distansiering med munskydd. Tycker inte det är så konstigt, varför införa massa åtgärder som man inte vet om de fungerar i Sverige som avviker från strategin.

Det har aldrig heller varit en förbud mot munskydd.
 
  • Gilla
  • Älska
patst577 och 5 till
  • Laddar…
P
optimum optimum skrev:
Oj då,
Får vi hoppas på en bortförklaring nu av FHM?
Det fattar väl vilken skolpojke som helst att hela världen kan inte ha fel.
Eller är svensken vanskapt så det inte funkar på oss?


"Ögonskydd, som visir eller skyddsglasögon, skyddar mot coronasmitta.

Det visar en ny stor studie.

– Att bära ansiktsmasker skyddar både vårdpersonal och allmänhet mot infektion med coronavirus och att skydda ögonen kan ge ytterligare fördelar, skriver forskarna."

"Studien är gjord på uppdrag av WHO och publicerad i den ansedda medicintidskriften The Lancet."


[länk]

Uppenbarligen funkar ansiktsmasker även på allmänheten. Oj då.
Eller så kommer en rekommendation om att alla ska ha visir kanske, det funkar ju också.

Eller för att tala klarspråk, varför ställs det inte mer frågor från journalister om varför inte visir rekommenderas utan bara frågor om munskydd?
 
Redigerat av moderator:
MultiMan
D djac skrev:
Jag får mina utskrivna av läkare, finns i höga styrkor!
Jag fick först utskrivet Divisun som jag blev förgiftad av trots lägre styrka, därför bytte jag till oljekapslar istället. Men jag har speciell metabolism på flera sätt har det visat sig. T ex var Petidin som sockervatten när jag hade ryggskott, totalt verkningslöst. När jag skulle borra ner en tand för att sätta krona fick tandläkaren ge upp efter åtta ampuller i sprutan eftersom ingen bedövning var märkbar och hela käken uppsvullen av all bedövning. Fick göra det utan bedövning. Inget jag rekommenderar!
 
Redigerat:
Jag har inte läst allt här men, Sverige är väll Europas värst drabbade land per capit om man räknar alla dödsfall från dag ett?

Detta trots att viruset kom till oss ganska sent.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Såg på TV4-nyheterna att testkoordinatorn slutat, efter 3 veckor!

Egna funderingar: På 3 veckor har personen antagit rollen och sen bytt arbetsgivare, vilken normal person hoppar så snabbt? Nästan så jag hoppas något hänt, internt eller personligt, och inte att hon visste om detta när hon antog rollen.
 
P
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Jag har inte läst allt här men, Sverige är väll Europas värst drabbade land per capit om man räknar alla dödsfall från dag ett?

Detta trots att viruset kom till oss ganska sent.
VA? Har du inte läst hela tråden? ;-)
 
Redigerat av moderator:
  • Haha
  • Gilla
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
tusenett skrev:
VA? Har du inte läst hela tråden?
Jag ber om ursäkt men det har jag inte.


Men om du har gjort det så undrar jag om du vet tillräckligt mycket för att säga att jag har fel i mitt påstående?

Sen så vill jag fråga en annan sak också och det är om Stockholm inte är den stad i västvärlden som är hårdast drabbad av per capita?
 
T
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Jag ber om ursäkt men det har jag inte.


Men om du har gjort det så undrar jag om du vet tillräckligt mycket för att säga att jag har fel i mitt påstående?

Sen så vill jag fråga en annan sak också och det är om Stockholm inte är den stad i västvärlden som är hårdast drabbad av per capita?
Välkommen till tråden. Du kommer snart upptäcka att det finns två läger här och att det stundom är ganska hårda ord mellan de olika lägren. Vi har å ena sidan de som försvarar FHM som anser att allt FHM gör är bra och att resten av världen har fel. Å andra sidan har vi de som har viss eller ibland mycket kritik mot FHM.

För att svara på din fråga: Sverige ligger idag på en hedrande 8:e plats i världen och strax efter italien om man räknar per capita. Källa https://www.worldometers.info/coronavirus/
 
  • Gilla
tompax2 och 2 till
  • Laddar…
P
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Jag ber om ursäkt men det har jag inte.


Men om du har gjort det så undrar jag om du vet tillräckligt mycket för att säga att jag har fel i mitt påstående?

Sen så vill jag fråga en annan sak också och det är om Stockholm inte är den stad i västvärlden som är hårdast drabbad av per capita?
Det var ett skämt ang att inte ha läst tråden, men smileyn föll bort.

Det ser ut som att det är några länder som är värre. Nedan är några i bilden.
Ett annat är San Marino som har över 1 200 döda per milj invånare.
Linjediagram som visar bekräftade COVID-19-dödsfall per miljon människor i olika länder över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
E
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Jag ber om ursäkt men det har jag inte.
Du är ursäktad :)

Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Men om du har gjort det så undrar jag om du vet tillräckligt mycket för att säga att jag har fel i mitt påstående?
Det finns ingen total sanning i tråden. De flesta har Tegnell och Löfven som gudar, vet inte om dom tillber dessa herrar varje kväll också men det kan vi lämna utan, själv är jag skeptisk till Sveriges strategi och så fort man luftat några åsikter åt det hållet kommer Tegnell maffian i drös och hoppar på en.

Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Sen så vill jag fråga en annan sak också och det är om Stockholm inte är den stad i västvärlden som är hårdast drabbad av per capita?
Inte värst, men bland de värsta. Typ top 10 iaf.
 
  • Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
P
T TAR12 skrev:
Välkommen till tråden. Du kommer snart upptäcka att det finns två läger här och att det stundom är ganska hårda ord mellan de olika lägren. Vi har å ena sidan de som försvarar FHM som anser att allt FHM gör är bra och att resten av världen har fel. Å andra sidan har vi de som har viss eller ibland mycket kritik mot FHM.

För att svara på din fråga: Sverige ligger idag på en hedrande 8:e plats i världen och strax efter italien om man räknar per capita. Källa [länk]
Glöm för allt i världen inte lägret med de som tycker allt FHM och andra myndigheter gör och säger är fel alldeles oavsett vad det är. :-)
 
  • Gilla
patst577 och 3 till
  • Laddar…
tttomten tttomten skrev:
Såg på TV4-nyheterna att testkoordinatorn slutat, efter 3 veckor!

Egna funderingar: På 3 veckor har personen antagit rollen och sen bytt arbetsgivare, vilken normal person hoppar så snabbt? Nästan så jag hoppas något hänt, internt eller personligt, och inte att hon visste om detta när hon antog rollen.
Uppfattade det som att hon var utlånad och nu återgår till sitt ordinarie arbete.
 
  • Gilla
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
T
tusenett skrev:
Det var ett skämt ang att inte ha läst tråden, men smileyn föll bort.

Det ser ut som att det är några länder som är värre. Nedan är några i bilden.
Ett annat är San Marino som har över 1 200 döda per milj invånare.
[bild]
Istället för att jämföra med de värst drabbade länderna kan jag tycka att det är rimligare att jämföra med våra grannar som bör mer liknande förutsättningar som Sverige att klara pandemin, men det ser förstås inte lika bra ut då för Sverige.
Linjediagram som visar antalet bekräftade COVID-19-dödsfall per miljon i Sverige, Danmark, Finland och Norge fram till juni 2020.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
krill7 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.