2 360 804 läst ·
32 467 svar
2361k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 140 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 140 inlägg
Apropå sånt så har Karolinska idag gått från stabsläge till normalt läge och i samband med det så rapporterar de:tompax2 skrev:
https://www.dn.se/sthlm/karolinska-lamnar-stabslage/– Vi har kunnat hålla i gång och ta hand om alla andra patienter som behöver behandling. Alla våra cancerpatienter har fått sin behandling i tid och det ser bra ut inför sommaren. Vi har också kunnat operera nästan lika många hjärtan som under samma period 2019, som var ett rekordår, säger Björn Zoëga.
Men visst finns det en vårdskuld. Det krävs att smittspridningen går ned igen i stället för att stanna på den nuvarande nivån som är alldeles för hög för att sjukvården ska kunna fungera normalt. Alla måste ta ansvar för vad de gör.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 140 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 140 inlägg
När det gäller nyttan av munskydd och Lancet-artikeln som togs upp tidigare idag har DN nu gjort en mindre artikel utifrån den som är mer lättläst.
https://www.dn.se/sthlm/karolinska-lamnar-stabslage/
Några citat:
"Risken för smitta var uppskattningsvis 2,6 procent när man håller minst en meters avstånd, jämfört med 12,8 procent utan avstånd."
"Skyddsglasögon eller visir minskade risken för smittspridning från 16,0 procent till 5,5 procent."
"Munskydd minskade risken från 17,4 procent till 3,1 procent, både i sjukvården och i offentliga miljöer. Andningsskydd med specialfilter ger större skydd än enklare och hemgjorda munskydd."
Men till de värdena behöver man också ta hänsyn till följande:
"Men forskarna har också värderat graden av evidens, alltså hur starka beläggen är för att åtgärderna har effekt."
"Tyvärr är beläggen för munskydd och visir ganska svaga. Evidensen för minst en meters avstånd är måttlig, medan evidensen för munskydd och ögonskydd är låg."
"Den som vill ha ett tydligt svar på om till exempel munskydd är lösningen på pandemin lär bli besviken trots denna omfattande studie."
Så mer forskning behövs!
https://www.dn.se/sthlm/karolinska-lamnar-stabslage/
Några citat:
"Risken för smitta var uppskattningsvis 2,6 procent när man håller minst en meters avstånd, jämfört med 12,8 procent utan avstånd."
"Skyddsglasögon eller visir minskade risken för smittspridning från 16,0 procent till 5,5 procent."
"Munskydd minskade risken från 17,4 procent till 3,1 procent, både i sjukvården och i offentliga miljöer. Andningsskydd med specialfilter ger större skydd än enklare och hemgjorda munskydd."
Men till de värdena behöver man också ta hänsyn till följande:
"Men forskarna har också värderat graden av evidens, alltså hur starka beläggen är för att åtgärderna har effekt."
"Tyvärr är beläggen för munskydd och visir ganska svaga. Evidensen för minst en meters avstånd är måttlig, medan evidensen för munskydd och ögonskydd är låg."
"Den som vill ha ett tydligt svar på om till exempel munskydd är lösningen på pandemin lär bli besviken trots denna omfattande studie."
Så mer forskning behövs!
Vet inte optimum, men du har ju en verkligen tråkig agenda och lider helt klart av Tegnell Derangement Syndrome. Han måste bara helt enkelt ha fel?optimum skrev:
Oj då,
Får vi hoppas på en bortförklaring nu av FHM?
Det fattar väl vilken skolpojke som helst att hela världen kan inte ha fel.
Eller är svensken vanskapt så det inte funkar på oss?
"Ögonskydd, som visir eller skyddsglasögon, skyddar mot coronasmitta.
Det visar en ny stor studie.
– Att bära ansiktsmasker skyddar både vårdpersonal och allmänhet mot infektion med coronavirus och att skydda ögonen kan ge ytterligare fördelar, skriver forskarna."
"Studien är gjord på uppdrag av WHO och publicerad i den ansedda medicintidskriften The Lancet."
[länk]
Uppenbarligen funkar ansiktsmasker även på allmänheten. Oj då.
https://www.google.com/amp/s/amp.sv...e-fhm-pa-munskydd-underlaget-ar-extremt-svagt
Så vad är det Anders har sagt? Att kunskapsunderlaget är svagt och med Sveriges strategi med social distansiering så ska inte folk tillgodogöra sig mindre distansiering med munskydd. Tycker inte det är så konstigt, varför införa massa åtgärder som man inte vet om de fungerar i Sverige som avviker från strategin.
Det har aldrig heller varit en förbud mot munskydd.
Eller så kommer en rekommendation om att alla ska ha visir kanske, det funkar ju också.optimum skrev:
Oj då,
Får vi hoppas på en bortförklaring nu av FHM?
Det fattar väl vilken skolpojke som helst att hela världen kan inte ha fel.
Eller är svensken vanskapt så det inte funkar på oss?
"Ögonskydd, som visir eller skyddsglasögon, skyddar mot coronasmitta.
Det visar en ny stor studie.
– Att bära ansiktsmasker skyddar både vårdpersonal och allmänhet mot infektion med coronavirus och att skydda ögonen kan ge ytterligare fördelar, skriver forskarna."
"Studien är gjord på uppdrag av WHO och publicerad i den ansedda medicintidskriften The Lancet."
[länk]
Uppenbarligen funkar ansiktsmasker även på allmänheten. Oj då.
Eller för att tala klarspråk, varför ställs det inte mer frågor från journalister om varför inte visir rekommenderas utan bara frågor om munskydd?
Redigerat av moderator:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 845 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 845 inlägg
Jag fick först utskrivet Divisun som jag blev förgiftad av trots lägre styrka, därför bytte jag till oljekapslar istället. Men jag har speciell metabolism på flera sätt har det visat sig. T ex var Petidin som sockervatten när jag hade ryggskott, totalt verkningslöst. När jag skulle borra ner en tand för att sätta krona fick tandläkaren ge upp efter åtta ampuller i sprutan eftersom ingen bedövning var märkbar och hela käken uppsvullen av all bedövning. Fick göra det utan bedövning. Inget jag rekommenderar!D djac skrev:
Redigerat:
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Jag har inte läst allt här men, Sverige är väll Europas värst drabbade land per capit om man räknar alla dödsfall från dag ett?
Detta trots att viruset kom till oss ganska sent.
Detta trots att viruset kom till oss ganska sent.
Såg på TV4-nyheterna att testkoordinatorn slutat, efter 3 veckor!
Egna funderingar: På 3 veckor har personen antagit rollen och sen bytt arbetsgivare, vilken normal person hoppar så snabbt? Nästan så jag hoppas något hänt, internt eller personligt, och inte att hon visste om detta när hon antog rollen.
Egna funderingar: På 3 veckor har personen antagit rollen och sen bytt arbetsgivare, vilken normal person hoppar så snabbt? Nästan så jag hoppas något hänt, internt eller personligt, och inte att hon visste om detta när hon antog rollen.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Jag ber om ursäkt men det har jag inte.tusenett skrev:
Men om du har gjort det så undrar jag om du vet tillräckligt mycket för att säga att jag har fel i mitt påstående?
Sen så vill jag fråga en annan sak också och det är om Stockholm inte är den stad i västvärlden som är hårdast drabbad av per capita?
Välkommen till tråden. Du kommer snart upptäcka att det finns två läger här och att det stundom är ganska hårda ord mellan de olika lägren. Vi har å ena sidan de som försvarar FHM som anser att allt FHM gör är bra och att resten av världen har fel. Å andra sidan har vi de som har viss eller ibland mycket kritik mot FHM.Hyltran från Veglemyren skrev:
För att svara på din fråga: Sverige ligger idag på en hedrande 8:e plats i världen och strax efter italien om man räknar per capita. Källa https://www.worldometers.info/coronavirus/
Det var ett skämt ang att inte ha läst tråden, men smileyn föll bort.Hyltran från Veglemyren skrev:
Det ser ut som att det är några länder som är värre. Nedan är några i bilden.
Ett annat är San Marino som har över 1 200 döda per milj invånare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Du är ursäktadHyltran från Veglemyren skrev:
Det finns ingen total sanning i tråden. De flesta har Tegnell och Löfven som gudar, vet inte om dom tillber dessa herrar varje kväll också men det kan vi lämna utan, själv är jag skeptisk till Sveriges strategi och så fort man luftat några åsikter åt det hållet kommer Tegnell maffian i drös och hoppar på en.Hyltran från Veglemyren skrev:
Inte värst, men bland de värsta. Typ top 10 iaf.Hyltran från Veglemyren skrev:
Glöm för allt i världen inte lägret med de som tycker allt FHM och andra myndigheter gör och säger är fel alldeles oavsett vad det är.T TAR12 skrev:Välkommen till tråden. Du kommer snart upptäcka att det finns två läger här och att det stundom är ganska hårda ord mellan de olika lägren. Vi har å ena sidan de som försvarar FHM som anser att allt FHM gör är bra och att resten av världen har fel. Å andra sidan har vi de som har viss eller ibland mycket kritik mot FHM.
För att svara på din fråga: Sverige ligger idag på en hedrande 8:e plats i världen och strax efter italien om man räknar per capita. Källa [länk]
Uppfattade det som att hon var utlånad och nu återgår till sitt ordinarie arbete.tttomten skrev:
Såg på TV4-nyheterna att testkoordinatorn slutat, efter 3 veckor!
Egna funderingar: På 3 veckor har personen antagit rollen och sen bytt arbetsgivare, vilken normal person hoppar så snabbt? Nästan så jag hoppas något hänt, internt eller personligt, och inte att hon visste om detta när hon antog rollen.
Istället för att jämföra med de värst drabbade länderna kan jag tycka att det är rimligare att jämföra med våra grannar som bör mer liknande förutsättningar som Sverige att klara pandemin, men det ser förstås inte lika bra ut då för Sverige.tusenett skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat: