Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
optimum optimum skrev:
Men nu fanns det de som blev sjuka i Österrike och testades där med covi-19
När de kom hem fanns inget annat än att kontakta 1177 om de var sjuka vilket säkert flera gjorde när de rest från flygplatser med kollektiva medel.

Nej den håller inte din tro på att Österrike mörkade.
Vilken vecka testades de i Österrike?
Det är ju väldigt viktigt att hålla kolla på tidslinjen när så mycket hände på kort tid.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Jag undrar lite hur ni som förespråkar munskydd, resonerar.

Att ha obligatoriskt munskydd vid vissa tillfällen, t.ex. i kollektivtrafik kan jag köpa men att svenskar ska gå runt på stan (ställen utan trängsel) med munskydd förstår jag inte.

Okej, ponera att samtliga som är sjuka (har symptom), stannar hemma tills dess att smittorisken är 0 %. Sedan finns det, vad jag förstått, en del som smittar även utan symptom sk. asymptomatisk. Där kan man ju hävda att det finns motiv för munskydd. Men man vet ju inte vem som är asymptomatisk? Det innebär att hela befolkningen ska tvingas bära munskydd. Är det hållbart?
 
  • Gilla
patst577 och 1 till
  • Laddar…
D
BirgitS BirgitS skrev:
Vilken vecka testades de i Österrike?
Det är ju väldigt viktigt att hålla kolla på tidslinjen när så mycket hände på kort tid.
Jag håller med, jag känner att folk som klagar i allmänhet fuskar med denna, dvs de tar svar som kom senare och använder dessa för att bedömma beslut tagna tidigare.

OM dessa beslut skulle leda till något positivt (dvs besluten utan underlag), så är det inget annat än tur och beslutet var dåligt oavsett.
 
  • Gilla
patst577 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Men nu fanns det de som blev sjuka i Österrike och testades där med covi-19
När de kom hem fanns inget annat än att kontakta 1177 om de var sjuka vilket säkert flera gjorde när de rest från flygplatser med kollektiva medel.

Nej den håller inte din tro på att Österrike mörkade.
Du skriver om dem den 25 mars: https://www.byggahus.se/forum/threads/coronavirus.367003/page-287#post-3621325
och du nämner du att FHM avrådde från resor till Österrike i mitten av vecka 11 men du skriver inte när de åkte.
Den 9 mars står det att Ischgl är ett riskområde: https://www.gp.se/nyheter/västsverige/nytt-riskområde-i-österrike-fler-ska-provtas-för-corona-1.25088325

Det var väl vecka 9 som Österrike sa att de inte hade någon smittspridning i Tyrolen fast det fanns:
Tidigt konstaterades ett tiotal fall av covid-19, namnet på sjukdomen som viruset orsakar, bland en grupp islänningar som skidsemestrat i Ischgl. Island slog larm – men oron avfärdades av hälsomyndigheterna i Tyrolen som sade att de förmodligen hade smittats på annan plats.

I början av mars upptäcktes dock att en bartender på ett populärt afterski-ställe i Ischgl var smittad. Myndigheterna fortsatte att blunda. Men när det stod klart att 15 personer i bartenderns närhet också hade covid-19 beslutade man att stänga alla barer i alpbyn
Då var det redan för sent.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/1nbEde/sa-spred-alpernas-ibiza-viruset-i-europa
Jag tycker det låter som typisk mörkning, eller mycket stor okunskap.
 
Redigerat:
  • Gilla
patst577 och 1 till
  • Laddar…
optimum
BirgitS BirgitS skrev:
Vilken vecka testades de i Österrike?
Det är ju väldigt viktigt att hålla kolla på tidslinjen när så mycket hände på kort tid.
Vecka 11 och var hemma slutet den veckan.
Jag kollade med min mail när jag fick meddelandet om att de var sjuka de som reste härifrån
Samma vecka införde Volvo och vårt företag karantänsregel för Österrike att de skulle vara hemma 2 veckor även om de var friska. Min kollega fick beskedet från oss när de var kvar i Österrike.

På flygplatsen fanns då bara meddelande om att kontakta 1177 om man hade några av symptomen på deras lista.
INGET om att man inte skulle åka via kollektivtrafik.

Hittar du något sådan med verifiering av datum är det intressant.
 
optimum
BirgitS BirgitS skrev:
Du skriver om dem den 25 mars: [länk]
och du nämner du att FHM avrådde från resor till Österrike i mitten av vecka 11 men du skriver inte när de åkte.
Nej jag har inte skrivit att FHM
Så här skrev jag
"Mitten V11 gick man ut och avrådde resor till Österrike."
För resor tar man det från regeringen/UD för det är det som gäller för reseförsäkringar mm.

UD lade ut avrådan 11 mars (onsdag) om Österrike.
De reste helgen före och kom hem helgen slutet V11
I avrådan finns inget om karantän även för friska vilket vårt företag och många andra införde då.

Däremot hade jag fel att de åkte buss. De åkte flyg.
 
Diagram och tabell med rapporterade dödsfall per dag, jämförelse mellan 2020 och 2015-2019, med rullande medelvärde och överdödlighetsprocent.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ni ser i sista kolumnen jag gjorde där ett rullande medelvärde på de 7 dagarna före. Nu körde jag bara data till den 22e maj för att det är 11 dagar sedan och då borde de flesta dödstal kommit med.
Som ni ser så är överdödligheten MKT snabbt sjunkande och snart har vi en underdödlighet. Så snittet för året blir spännande att följa sen i december.
 
optimum
T tobbbias skrev:
[bild]

Ni ser i sista kolumnen jag gjorde där ett rullande medelvärde på de 7 dagarna före. Nu körde jag bara data till den 22e maj för att det är 11 dagar sedan och då borde de flesta dödstal kommit med.
Som ni ser så är överdödligheten MKT snabbt sjunkande och snart har vi en underdödlighet. Så snittet för året blir spännande att följa sen i december.
Underdödlighet
Du menar att redan döda kommer återuppstå?
 
  • Gilla
erkka
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Vecka 11 och var hemma slutet den veckan.
Jag kollade med min mail när jag fick meddelandet om att de var sjuka de som reste härifrån
Samma vecka införde Volvo och vårt företag karantänsregel för Österrike att de skulle vara hemma 2 veckor även om de var friska. Min kollega fick beskedet från oss när de var kvar i Österrike.

På flygplatsen fanns då bara meddelande om att kontakta 1177 om man hade några av symptomen på deras lista.
INGET om att man inte skulle åka via kollektivtrafik.

Hittar du något sådan med verifiering av datum är det intressant.
Vecka 11 så höll ju som sagt Österrike inte på med någon mörkläggning utan då var de, och alla andra, medvetna om att det förekom smittspridning där.

9 mars var väl precis när vecka 11 började och det var då det började anses som ett riskområde av Sverige m.fl. länder.

Expressen-artikeln du länkade till gäller väl inte vad som skedde i slutet av vecka 11 utan vad som skedde och borde ha skett 2 veckor tidigare, dvs. när Stockholms sportlov tog slut, eftersom det skrivs om 1 mars.
 
optimum optimum skrev:
Underdödlighet
Du menar att redan döda kommer återuppstå?
Det har väl redan hänt? Redan för flera veckor sedan rapporterades på nyheterna att antalet döda minskade.
 
  • Haha
  • Gilla
tobbbias och 3 till
  • Laddar…
tompax2
Är covid-19 ett rasistiskt virus?

Aftonbladet: "JUST NU: Högre risk att dö i covid-19 som icke-vit"

"Att komma från en icke-vit bakgrund är en "enorm riskfaktor" vad gäller coronaviruset, säger hälsoministern Matt Hancock, enligt Sky News.
Människor med bangladeshisk bakgrund löper två gånger högre risk att dö, enligt rapporten.

De som har kinesisk, indisk, pakistansk, övrig asiatisk eller karibisk bakgrund, eller är svart, löper mellan 10 och 50 procents högre risk att dö.

Analysen har också vägt in faktorer som kön och ålder, bland annat."


https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

Jag hoppas man kan uppfatta sarkasmen i min första mening? Lika bra att lägga till, för alla förstår inte sarkasm.
 
  • Haha
erkka
  • Laddar…
S Sesulo skrev:
Jag undrar lite hur ni som förespråkar munskydd, resonerar.

Att ha obligatoriskt munskydd vid vissa tillfällen, t.ex. i kollektivtrafik kan jag köpa men att svenskar ska gå runt på stan (ställen utan trängsel) med munskydd förstår jag inte.

Okej, ponera att samtliga som är sjuka (har symptom), stannar hemma tills dess att smittorisken är 0 %. Sedan finns det, vad jag förstått, en del som smittar även utan symptom sk. asymptomatisk. Där kan man ju hävda att det finns motiv för munskydd. Men man vet ju inte vem som är asymptomatisk? Det innebär att hela befolkningen ska tvingas bära munskydd. Är det hållbart?
Ja, I andra länder är det hållbart.
 
optimum
S Sesulo skrev:
Jag undrar lite hur ni som förespråkar munskydd, resonerar.

Att ha obligatoriskt munskydd vid vissa tillfällen, t.ex. i kollektivtrafik kan jag köpa men att svenskar ska gå runt på stan (ställen utan trängsel) med munskydd förstår jag inte.

Okej, ponera att samtliga som är sjuka (har symptom), stannar hemma tills dess att smittorisken är 0 %. Sedan finns det, vad jag förstått, en del som smittar även utan symptom sk. asymptomatisk. Där kan man ju hävda att det finns motiv för munskydd. Men man vet ju inte vem som är asymptomatisk? Det innebär att hela befolkningen ska tvingas bära munskydd. Är det hållbart?
Håller med dig vissa tillfällen självklart andra inte.
Exempel.
De som tar hand om våra äldre borde nog haft munskydd. Kanske hade några fler av de äldre levt idag.

Sedan om jag skulle hjälpa någon som troligen är covid-19 sjuk hade jag gärna sett att både den sjuke och jag själv hade haft riktiga munskydd.

Hade jag varit taxichaufför hade jag troligen velat ha munskydd när man ska skjutsa folk som kanske är smittade.

Om jag skulle besöka någon vårdcentral eller apotek. Ja självklart kunde det varit lämpligt.
Nu köper vi våra mediciner mm via webben och har hittills inte behövt besöka någon vårdcentral.

Men att gå omkring på stan på behörigt avstånd från andra, då hade jag inte velat ha det.

Givetvis hade vi med egna munskydd i bagaget då vi var på resa till Thailand i februari.
Riktiga FFP3 av rätt modell från 3M
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
tompax2
BirgitS BirgitS skrev:
Men de har inte vägt in t.ex. hälsoläget så vidare forskning får visa vad som spelar roll.
[länk]
Ja, självklart är det så. Men det blir lite märkligt vad än resultatet blir där.

Visar det sig att hälsa inte var en avgörande faktor för resultatet, och man har även uteslutit allting, så är det bara hudfärg kvar, vilket vore mycket märkligt.

Visar det sig att den avgörande faktorn för resultatet var hälsa, och man har uteslutit allt annat, så skulle det betyda att icke-vita har sämre hälsa än vita? Det vore också ganska märkligt.

Sky News exemplifierar dessutom "health workers" i sin bild och de är väl i regel ingen ekonomiskt utsatt grupp heller.

Skall bli intressant att höra slutresultatet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.