Status
Inte öppen för fler kommentarer.
D
tompax2 tompax2 skrev:
Ja, självklart är det så. Men det blir lite märkligt vad än resultatet blir där.

Visar det sig att hälsa inte var en avgörande faktor för resultatet, och man har även uteslutit allting, så är det bara hudfärg kvar, vilket vore mycket märkligt.

Visar det sig att den avgörande faktorn för resultatet var hälsa, och man har uteslutit allt annat, så skulle det betyda att icke-vita har sämre hälsa än vita? Det vore också ganska märkligt.

Sky News exemplifierar dessutom "health workers" i sin bild och de är väl i regel ingen ekonomiskt utsatt grupp heller.

Skall bli intressant att höra slutresultatet.
Jag såg någonstans att de tror att D-vitaminupptag kan ha betydelse och de med mer pigment kräver mer ljus för att få i sig samma mängd, kan ju vara så.
 
  • Gilla
tompax2
  • Laddar…
D
optimum optimum skrev:
Håller med dig vissa tillfällen självklart andra inte.
Exempel.
De som tar hand om våra äldre borde nog haft munskydd. Kanske hade några fler av de äldre levt idag.

Sedan om jag skulle hjälpa någon som troligen är covid-19 sjuk hade jag gärna sett att både den sjuke och jag själv hade haft riktiga munskydd.

Hade jag varit taxichaufför hade jag troligen velat ha munskydd när man ska skjutsa folk som kanske är smittade.

Om jag skulle besöka någon vårdcentral eller apotek. Ja självklart kunde det varit lämpligt.
Nu köper vi våra mediciner mm via webben och har hittills inte behövt besöka någon vårdcentral.

Men att gå omkring på stan på behörigt avstånd från andra, då hade jag inte velat ha det.

Givetvis hade vi med egna munskydd i bagaget då vi var på resa till Thailand i februari.
Riktiga FFP3 av rätt modell från 3M
Med tanke på, som tidigare nämnt, att 800.000 inom EU dör i förtid pga av luftföroreningar så kanske vi ska göra högpresterande gasmasker obligatoriska, både inne och ute. Även i år i Sverige verkar det ju som dåligt luft "vinner" mot Corona.
 
  • Gilla
patst577 och 2 till
  • Laddar…
optimum
Oj då,
Får vi hoppas på en bortförklaring nu av FHM?
Det fattar väl vilken skolpojke som helst att hela världen kan inte ha fel.
Eller är svensken vanskapt så det inte funkar på oss?


"Ögonskydd, som visir eller skyddsglasögon, skyddar mot coronasmitta.

Det visar en ny stor studie.

– Att bära ansiktsmasker skyddar både vårdpersonal och allmänhet mot infektion med coronavirus och att skydda ögonen kan ge ytterligare fördelar, skriver forskarna."

"Studien är gjord på uppdrag av WHO och publicerad i den ansedda medicintidskriften The Lancet."


https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0nm1B0/ogonskydd-effektivt-mot-coronasmitta

Uppenbarligen funkar ansiktsmasker även på allmänheten. Oj då.
 
  • Gilla
tompax2 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
tompax2 tompax2 skrev:
Visar det sig att hälsa inte var en avgörande faktor för resultatet, och man har även uteslutit allting, så är det bara hudfärg kvar, vilket vore mycket märkligt.
Det har spekulerats i att D-vitaminbrist är en riskfaktor. Men det är alltså ren spekulation så vitt jag vet för jag har inte sett någon länka till någon forskning som verkligen fastslår det.

tompax2 tompax2 skrev:
Visar det sig att den avgörande faktorn för resultatet var hälsa, och man har uteslutit allt annat, så skulle det betyda att icke-vita har sämre hälsa än vita? Det vore också ganska märkligt.
Nja, det är väl rätt vanligt att de som har de sämsta jobben har den sämsta hälsan, de blir utslitna psykiskt och/eller fysiskt. Det är ju bara att tänka tillbaks hur det var i Sverige för typ 50 år sen och hur mycket kortare medellivslängden var därför att så många arbetare var utslitna och fick sjukpension innan de fyllt 60. Även i Storbritannien är det ju så att människor från andra länder, och deras barn, i större utsträckning har de sämst betalda och mest påfrestande jobben.

tompax2 tompax2 skrev:
Sky News exemplifierar dessutom "health workers" i sin bild och de är väl i regel ingen ekonomiskt utsatt grupp heller.
Den bildtexten tycker jag inte verkar säga något alls. Det står ju i artikeln att man inte har tittat på jobb. En mycket stor del av personalen inom vården är vårdbiträden och liknande och de har inte mycket betalt.
 
  • Gilla
tompax2
  • Laddar…
MultiMan
Aktuell video som går igenom D-vitaminets eventuella roll:

 
optimum
MultiMan MultiMan skrev:
Aktuell video som går igenom D-vitaminets eventuella roll:

[media]
Kort summering, please

Rätt eller fel att äta D-vitamin?
 
MultiMan
optimum optimum skrev:
Kort summering, please

Rätt eller fel att äta D-vitamin?
Jag har skrivit i tråden tidigare att jag ätit D-vitamin länge, det bör räcka som svar. ;)

2500IE i kokosolja av märket puori. Provat rätt många sorter och denna har jag mått bäst av.

Doktor Hansen i videon väljer att äta 1000IE (igen i olja) eftersom det är vad han bedömer vara optimalt utan risk för överdos, med en aktiv livstil där man möter solen rätt mycket, vilket jag inte gör. Han är också yngre.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det har spekulerats i att D-vitaminbrist är en riskfaktor. Men det är alltså ren spekulation så vitt jag vet för jag har inte sett någon länka till någon forskning som verkligen fastslår det.


Nja, det är väl rätt vanligt att de som har de sämsta jobben har den sämsta hälsan, de blir utslitna psykiskt och/eller fysiskt. Det är ju bara att tänka tillbaks hur det var i Sverige för typ 50 år sen och hur mycket kortare medellivslängden var därför att så många arbetare var utslitna och fick sjukpension innan de fyllt 60. Även i Storbritannien är det ju så att människor från andra länder, och deras barn, i större utsträckning har de sämst betalda och mest påfrestande jobben.


Den bildtexten tycker jag inte verkar säga något alls. Det står ju i artikeln att man inte har tittat på jobb. En mycket stor del av personalen inom vården är vårdbiträden och liknande och de har inte mycket betalt.
Jag såg en undersökning från USA där svarta var överrepresenterade även efter normering för socioekonomiska faktorer mm.

Hälsan är generellt sämre för dessa grupper, både i väst dit de eller deras äldre släktingar invandrat, och i stora delar av Afrika och Asien med sämre livsförhållanden.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
tompax2
D djac skrev:
Jag såg någonstans att de tror att D-vitaminupptag kan ha betydelse och de med mer pigment kräver mer ljus för att få i sig samma mängd, kan ju vara så.
Ja, det där har jag också läst eller hört någonstans. Kan mycket väl ligga någonting i det.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Jag har skrivit i tråden tidigare att jag ätit D-vitamin länge, det bör räcka som svar. ;)

2500IE i kokosolja av märket puori. Provat rätt många sorter och denna har jag mått bäst av.

Doktor Hansen i videon väljer att äta 1000IE (igen i olja) eftersom det är vad han bedömer vara optimalt utan risk för överdos, med en aktiv livstil där man möter solen rätt mycket, vilket jag inte gör. Han är också yngre.
Du har också skrivit att du tar Acetylsalicylsyra och tror att detta ska ge dig något som helst skydd mot venösa proppar. Man ska vara försiktig med att ta emot behandlingsrekommendationer från ett internetforum..
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
tompax2 tompax2 skrev:
Ja, det där har jag också läst eller hört någonstans. Kan mycket väl ligga någonting i det.
Allmänt känt att exempelvis somalier har stora problem med D-vitaminbrist i Norden. Särskilt bland kvinnor som har heltäckande kläder.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
D
optimum optimum skrev:
Kort summering, please

Rätt eller fel att äta D-vitamin?
Jag äter det oavsett, det har ju visat sig att vi nordbor har ständig brist!
 
D
MultiMan MultiMan skrev:
Jag har skrivit i tråden tidigare att jag ätit D-vitamin länge, det bör räcka som svar. ;)

2500IE i kokosolja av märket puori. Provat rätt många sorter och denna har jag mått bäst av.

Doktor Hansen i videon väljer att äta 1000IE (igen i olja) eftersom det är vad han bedömer vara optimalt utan risk för överdos, med en aktiv livstil där man möter solen rätt mycket, vilket jag inte gör. Han är också yngre.
Jag får mina utskrivna av läkare, finns i höga styrkor!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.