Byggahus.se

Coronavirus

1. pacman42
    Medlem · Nivå 15
  2. pacman42
    Medlem · Nivå 15
  3. MultiMan
    Realist · Nivå 11
    Ska bli spännande att höra Tegnell kommentera detta. Tack för länken @pacman42 !

4. D
    Medlem Nivå 7
    Tycker detta är vad som sagts ungefär i både Sverige och Finland, det är väl när man lägger till "mänskliga faktorn" som det tenderar att bli +/- noll?

5. MultiMan
    Realist · Nivå 11
    Tydligen lever vi i olika verkligheter. Tegnell har sagt att det inte finns några undersökningar som visar på nyttan med ansiktsmask (hört det själv, live), nu gör det det utan tvekan, även om det även tidigare funnits andra undersökningar som visat samma, vad än Tegnell svamlat om.

"Face mask use could result in a large reduction in risk of infection (n=2647; aOR 0·15, 95% CI 0·07 to 0·34, RD –14·3%, –15·9 to –10·7; low certainty), with stronger associations with N95 or similar respirators compared with disposable surgical masks or similar (eg, reusable 12–16-layer cotton masks; pinteraction=0·090; posterior probability >95%, low certainty)."

Edit: https://www.thelancet.com/action/showPdf?pii=S0140-6736(20)31142-9

The use of face masks was protective for both healthcare workers and people in the community exposed to infection, with both the frequentist and Bayesian analyses lending support to face mask use irrespective of setting. Our unadjusted analyses might, at first impression, suggest use of face masks in the community setting to be less effective than in the health-care setting, but after accounting for differential N95 respirator use between health-care and non-health-care settings, we did not detect any striking differences in effectiveness of face mask use between settings.

Redigerat 2 jun 08:21
  6. D
    Medlem Nivå 7
    Jag tror vi menar olika saker, vet inte helt säkert vad Tegnell menar, men jag tolkar det som att en barriär, vad denna än är, begränsar luftströmmen som kan innehålla virus, men att när man lägger till användaren i ekvationen, som pillar på munskyddet, tar det upp och ner, går närmare än de hade gjort annars, etc, så uteblir den mesta nyttan.

7. B
    Allvetare · Nivå 15
    Själv är jag övertygad om att ett munskydd eller ansiktsmask definitivt är bra för att minska spridningen av virus om man är sjuk; det fungerar som en barriär för droppar om man hostar eller nyser.

Om det är lika bra att skydda mig från att BLI smittad är en annan sak; där tror jag att risken är stor att jag som ovan användare istället pillar mig mer i ansiktet än annars.

Så ja; bra för de som ÄR smittade, tveksamt för de som inte vill BLI smittade, är min bedömning.

8. T
    Medlem Nivå 6
    Vad har man undersökt, PP3-masker, kirurgmasker, hemmagjorda? Har man undersökt att *bli* smittad eller att *smitta andra*?

9. harry73
    Allvetare · Nivå 23
    Den topplistan är en påhittad topplista som inte har någon betydelse.
    En topplista som kan ha betydelse är total antal döda (i jämförbara länder) eventuellt anpassad till antal döda per invånare. Sedan lämpar denna topplista sig inte för att t ex jämföra Belgien med USA pga total andra förutsättningar (spridning i hela landet vs spridning i några regioner)
    Eller max antal döda per dag per invånare eller per tillgängligt sjukhusplats.

Sedan finns det såklart ingen poäng med en jämförelse mellan Italien, som redan haft största delen av pandemin med t ex Peru som fick sina första fall mycket senare

• Laddar…
  10. pacman42
    Medlem · Nivå 15
    Maskerna skyddar inte dig, de skyddar omgivningen från dig. Då spelar inte Tegnells argument om smitta från masken någon roll, smittan kommer nämligen från dig.

Jag köper Tegnells argument rakt av om det handlar om att jag skall skydda mig själv med mask, det är nästintill omöjligt att göra om man inte har helmask och desinfektionsrum. Det blir rätt dyrt, särskilt med tanke på hur ofta filtren bör bytas också.

Men syftet med mask, vilket också gör att hemgjorda masker fungerar rätt bra, är i detta fallet att bryta luftflödet. Jämför att hålla handen framför munnen när du andas genom ett litet hål (visselmun) med att andas när du gör ett maximalt gap. Det senare är vad masken hjälper till att åstadkomma. Detta gör att några få lager bomull fungerar bra också.

Vill du visualisera det så kan du använda tobaksrök för ändamålet, det syns tydligt då.

11. pacman42
    Medlem · Nivå 15
    I länken jag postade (undersökningen är publicerad i the Lancet och bygger på ett stort antal andra undersökningar som har sammanställts) så har man kommit fram till att även enkla kirurgmasker och bomullsmasker gör stor skillnad.

12. D
    Medlem Nivå 7
    Jag förstår vad du menar, vad jag tänker på, och har sett, är människor som potentiellt smittar ner hela masken med virus, spritar händerna innan de går in i affären, sen pillar de på masken och tar därefter scanningshandtaget på ICA, jag tänker att om de inte hade haft mask så hade deras händer varit renare än om de har mask. Finns många exempel men jag försökte ta ett enkelt. Kräver empiriska studier och från min sida kan det bara bli en gissning.

• Laddar…
  13. T
    Medlem Nivå 6
    Ok. Var resultatet att masker gör skillnad för att bli smittad eller för att smitta andra, eller både och?

14. pacman42
    Medlem · Nivå 15
    Naturligtvis finns det risker liknande dessa. Just när det gäller tvättning av händerna oavsett vad man rör i så är det "mottagarens" ansvar.

När det gäller utandningsluften så visar detta med maskerna att det är "avsändarens" ansvar. Det är här som lagstiftning är avgörande, när det inte längre handlar om att jag skall skydda mig själv, utan att andra skall skydda mig, då får vi svenskar lite svårt med att hantera det regelmässigt. Detta är orsaken till alla våra stränga rekommendationer som inte kan påtvingas folk.

Detta är nog också huvudorsaken till att FHM inte vill tvinga fram maskanvändning, de har inte det som krävs i sin verktygslåda. Det kräver nog regeringsbeslut om det skall genomföras. Sedan skall det efterlevas också.

Jag misstänker ju att jag blev smittad på en affär, gissningsvis från kortautomaten (var tvungen att slå in koden vid betalning). Jag tror inte att jag rörde i ansiktet innan jag tvättat efteråt, men jag kan ju ha rört i något annat som sedan rört i ansiktet. Jag kan ju fått smittan på plånboken och blivit smittad av den efteråt också. Det är inte lätt att skydda sig även om man är försiktig.

• Laddar…
  15. pacman42
    Medlem · Nivå 15
    Som jag förstod det så var det för att inte smitta andra. Läs själv så slipper du ha mig att tolka.

• Laddar…