Byggahus.se

Coronavirus

1. T
    Medlem · Nivå 11
    vi fick ju en liten förvarning under hösten när några regioner skulle byta leverantör och det strulade sig, efter 4-5 dagar var där någon region som började prata om kris

jag som trodde att sjukhusen hade lager för kanske 30 dagars användning

2. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Ja DET borde ha varit en rejäl väckarklocka.
    Om jag har fattat rätt så blev inte Apotekstjänst ens ersättningsskyldiga - de fick t.o.m fortsätta vara leverantörer .. !! :surprised:

3. LeffeA
    Renoverare Nivå 1
    Gött, det är över nu.
    Dags att ha grillkväll med kompisarna och drick några bärs för att fira.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    upload_2020-5-31_14-52-23.png

Inga nya dödsfall har inrapporterats idag, uppger Folkhälsomyndigheten i sin dagliga uppdatering. Det är första gången sedan den 13 mars.

• Laddar…
  4. pacman42
    Medlem · Nivå 15
    Inga administratörer som jobbar helg längre.

5. optimum
    Medlem · Nivå 13
    Jag tror att han skrev det med ett stycke ironi.
    Mycket för att många verkar tro det är över, vilket det inte är.

Jag tycker Leffe gärna kan grilla och ta ett par öl med polarna och fira fina vädret bara de håller avstånden och ser till att inte sprida ev. smitta.

6. pacman42
    Medlem · Nivå 15
    Jag insåg hans ironi, men ville bara förekomma de som inte insåg den...

7. T
    Medlem Nivå 7
    Ja, undantag finns förstås alltid. Men vi ska inte gå in på Carbonara här. Det är ett alldeles för laddat ämne :)

• Laddar…
  8. B
    Allvetare · Nivå 15
    Ett litet sidospår, men för mänskligheten (dvs inte för människan på individ- eller familjenivå) skulle antagligen det allra bästa (sett till svält, global misär och klimatkatastrofer) vara om sisådär varannan dog! Det är iallafall ett troligt utfall om man lät en kvantdator räkna på vad som skulle vara bäst för planeten och samtliga arter (inklusive människan) i stort. :cry:

9. A
    Medlem · Nivå 17
    "Människan må förändras hur mycket som helst och med dem de lagar de stiftat liksom de medel de använder för att göra sig till jordens herrar. Men de kan aldrig ändra de givna villkoren för sitt uppehållstillstånd på jorden. De kan kringgå dem, men till slut måste de lyda dem, i annat fall löper uppehållstillståndet ut."

Elin Wägner 1882 - 1949

10. D
    Medlem Nivå 7
    Jag tror inte det, död slår rätt hårt mot lycka i allmänhet. Däremot är väl prognoserna rätt samstämmiga, snart (hade vi blivit) blir vi färre på jorden iaf, detta sker ganom naturlig avgång, dvs det föds färre än som dör. I takt med att fattigdomen bekämpas väljer folk att skaffa färre barn. Den fattigdom som skapas av detta lär fördröja även detta och som du är inne på öka risken ytterliggare för svältkatastrofer.

Sen klarar tydligen jorden 10 miljarder utan problem, bara vi beter oss lie smartare och det kommer säkert gå åt det hållet med tiden, -att nästa generation blir smartare alltså!

11. P
    Husägare · Nivå 8
    Nej om bara varannan dör blir vi fasligt många efter ett tag;)

Jo jag vet det inte var så du menade. Så viken hälft ska dö? Alla kvinnor eller alla män? :cool:

Alla över eller under medelåldern?

Retroaktiv ettbarnspolitik?

Nej allt sådant blir obehagligt. En långsam neddragning vore i så fall bäst, men ekonomin bygger på tillväxt så tillväxten, eller ekonomin, får då vara på något annat sätt.

• Laddar…
  12. Silver78
    Självbyggare · Nivå 8
    Vi har redan makten som konsumenter men det ger väldigt liten förändring för att det skall göra någon skillnad. Så länge kapitalet styr så kommer vi att ha en strävan för ett bättre liv. Ett bättre liv innebär per automatik mer påverkan. Det är bara att följa ländernas uppgång i välfärden i länder som t ex Nigeria. De har ökat sina utsläpp med flera tusen procent de senaste 30 åren. Vad är alternativet - att slopa kapitalet? Det tror jag inte heller på för då förlorar människan sin drivkraft. Den som är historiskt bevandrad så började den stora förvandlingen mot ökad kunskap och välfärd när handeln på riktigt tog fart. Den krassa sanningen är att även om vi minskar våra avtryck mot klimatet/miljön så blir ändå måttet rågat till slut. Vi kan alla hjälpas åt men till slut så blir det en fråga om populationens storlek.

13. M
    Medlem Nivå 4
    Och skall man se vad som är bäst för alla andra arter som vi våldför oss på så är det snarare minst 90% av mänskligheten som borde försvinna, blir ändå svindlande 800 000 000, åttahundra miljoner, dvs 80 gånger hela Sveriges befolkning, som skulle återstå att fortsätta förstöra för andra varelser efter ett sådant stålbad.
    Ruggigt när man ser det antalet i skrift...

• Laddar…
  14. harry73
    Allvetare · Nivå 23
    Nu har det vänt. Igår hade både Danmark och Finland mycket högre dödstal än Sverige.
    Nu har vi bevis på att Sveriges strategi fungerar och att Danmark och Finland spelar rysk roulette med deras invånare.

Stäng gränserna! ;)

(Jag tänkte haka på den nya trenden och bara titta på recenta dödssiffror och inte på den stora bilden) :)

Redigerat av moderator 1 jun 10:45
  15. Marlen Eskilsson
    Administrator · Nivå 21
    Jag tog mig friheten att lägga till en ;) smiley på den @harry73.

• Laddar…