Byggahus.se
Hej, jag är lite nybörjare på området så jag har en fråga kring det här med COP.

Att värmefaktorn minskar vid högre temperatur på vattnet är jag med på, men vid shuntning borde det väl inte behövas samma genomflöde i värmepumpen? Skulle det kunna kompensera en del av förlusten? Eller är jag helt ute och cyklar?

Värmefaktorn är beroende av temperaturskillnaden mellan den kalla och den varma sidan på värmepumpen. Med som utan shunt skall värmepumpen lämna ifrån sig samma effekt. Om du värmer vattnet extra och sedan shuntar ner temperaturen kommer det att innebära en lägre värmefaktor än om du värmde till rätt temperatur direkt.

Erik

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
Ja, det är ju egentligen inte så konstigt... Ibland har man lite otur när man tänker.:(

COP går att räkna på. För värme gäller följande:
Sätt i täljaren => Högsta temperatur i systemet (i värmepumpen t.ex.110 grader C) minus 0 grader K (-273 C)
Sätt i nämnaren => Högsta temperatur i systemet minus Lägsta temperaturen i systemet (i värmepumpen t.ex. -10 grader C)
Räkna ut => (110 - -273)/(110 - -10) = 383/120= 3,19
I det här (verkligt mätt) fall är det en bergvärmepump med värmeväxlare som ger ca 50 gradigt vatten från de 110 graderna på hetgasen. En luft/luft värmepump kan ge ganska höga COP då det är varmt ute eftersom de inte går så högt i temperatur på varma sidan, men då det blir kallt ute sjunker tempen på kalla sidan och siffran i nämnaren ökar markant, det är därför luft/luft fungerar bra då det är varmt och sämre då det blir kallt.
Om du schuntar så försämras COP eftersom värmepumpen måste göra onödigt varm gas i förhållande till den värme du tar ut efter schunten.
PS
Det finns en formel för kyla också
DS

• Gilla
craftsboy
  • Laddar…
Den formeln ger väl den teoretiskt maximala värmefaktorn? En verklig värmepump har lägre värmefaktor. Köldfaktorn är värmefaktorn - 1.

Erik

• Gilla
EnergiFilip
  • Laddar…
Den är faktiskt inte bara teoretisk. Kom ihåg alla värmeväxlare, det är där COP går förlorad.
Bergvärme har ex berget, vattnet, slangen, brinet, kalla värmeväxlaren på kalla sidan, på varma sidan är det ännu ett antal.
COP på kyla är i täljaren => Lägsta temp minus 0 grader K.
I det här exemplet skulle det bli 263/120=2,19 så Ja det tämmer att köldfaktorn är värmefaktorn -1
(hade hört det förut men måste kolla så jag har rätt)
Lycka till med dimensioneringen för övrigt Kalle.

B BAS skrev:
Den är faktiskt inte bara teoretisk. Kom ihåg alla värmeväxlare, det är där COP går förlorad.
Bergvärme har ex berget, vattnet, slangen, brinet, kalla värmeväxlaren på kalla sidan, på varma sidan är det ännu ett antal.
COP på kyla är i täljaren => Lägsta temp minus 0 grader K.
I det här exemplet skulle det bli 263/120=2,19 så Ja det tämmer att köldfaktorn är värmefaktorn -1
(hade hört det förut men måste kolla så jag har rätt)
Lycka till med dimensioneringen för övrigt Kalle.
Erik är inne på rätt spår. Den beräkningen som BAS hänvisar till är den inverterade carnoteffektiviteten https://www.omnicalculator.com/physics/carnot-efficiency och ger ett uttryck på teoretiskt maximal effektivitet på en värmemaskin, det är per definition omöjligt att uppnå eftersom det alltid finns förluster, det skulle bryta mot termodynamikens andra lag. Förlusterna i en värmepump är främst i kompressorn och det är där som utvecklingen av mer effektiva värmepumpar sker, även köldmediet har inverkan på effektiviteten liksom skillnad i temperatur mellan varmt och kallt som indirekt påverkas av värmeväxlarna men i mindre omfattning, värmeväxlarnas påverkan är normalt i storleksordningen 1/10 av förlusterna.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
annan verklighet för tio år sedan....

Nej. det är samma termodynamiska lagar i dag.

• Gilla
Zakalwe och 4 till
  • Laddar…
COPmax.JPG
Där TH är den varma reservoarens temperatur i Kelvin, och TC den kalla reservoarens temperatur i Kelvin.
Ska man vara petig med ord så säger man heller aldrig "grader" kelvin.
Det teoretiska värdet blir ganska högt om man stoppar in en brinetemperatur på 273 K och en värmebärartemp på 323 K så blir det 6,5.
Men så länge systemet inte kan byggas utan förluster så detta är ouppnåeligt.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Kan man mäta och räkna ut förluster i systemet på ett genomförbart sätt? då framför allt på kompressorn om förlusten är störst där.
Om jag räknar på min 26år gamla IVT pump så blir det ett COP 4.73..

C
N nimbus88 skrev:
Kan man mäta och räkna ut förluster i systemet på ett genomförbart sätt?
Hittar tyvärr inte tråden/trådarna men någon här på forat hade satt en energi-/värmemätare på (berg-)värmepumpen för att mäta energiuttaget. Mäter du också pumpens strömförbrukning kan du trivialt räkna ut faktisk COP. Det får kanske anses vara överkurs, men högst genomförbart.

Jag har ju logger på elmätaren så ganska nära 2.5kw drar värmepumpen inkl brinepump. Hur ser formeln ut då?

Om du vet vilken värmeeffekt du får är det bara att dela den med eleffekten. Tex inte orimligt 7.5 / 2.5 = 3 i ditt fall. Det bästa med en sån beräkning är att den är korrekt och med alla aspekter kring förluster, driftpunkt, köldmedietyp osv på plats. Sen kan du jämföra med teoretiska max vid de temperaturer du jobbar med enligt det MagHam la in tidigare.

C
N nimbus88 skrev:
Jag har ju logger på elmätaren så ganska nära 2.5kw drar värmepumpen inkl brinepump. Hur ser formeln ut då?
Det räcker, som sagt, inte med att mäta hur mycket elenergi du stoppar in i pumpen. Du måste också, med någon sorts rimlig precision, mäta hur mycket värmeenergi du får ut ur pumpen. Det är där energi-/värmemätaren kommer in i bilden. Den mäter och integrerar temperaturdifferensen och flödet över värmeväxlaren. Det är samma typ av mätare som används för t.ex. debitering av fjärrvärme.

Exempelvis:
4956412_grande.jpg
https://www.velltra.se/product/energi-varmematare-heat-1-dn20-qp-25-130-g25-4956409-kopia

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.