Byggahus.se
Hej, jag är lite nybörjare på området så jag har en fråga kring det här med COP.

Att värmefaktorn minskar vid högre temperatur på vattnet är jag med på, men vid shuntning borde det väl inte behövas samma genomflöde i värmepumpen? Skulle det kunna kompensera en del av förlusten? Eller är jag helt ute och cyklar?

Värmefaktorn är beroende av temperaturskillnaden mellan den kalla och den varma sidan på värmepumpen. Med som utan shunt skall värmepumpen lämna ifrån sig samma effekt. Om du värmer vattnet extra och sedan shuntar ner temperaturen kommer det att innebära en lägre värmefaktor än om du värmde till rätt temperatur direkt.

Erik

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
Ja, det är ju egentligen inte så konstigt... Ibland har man lite otur när man tänker.:(

COP går att räkna på. För värme gäller följande:
Sätt i täljaren => Högsta temperatur i systemet (i värmepumpen t.ex.110 grader C) minus 0 grader K (-273 C)
Sätt i nämnaren => Högsta temperatur i systemet minus Lägsta temperaturen i systemet (i värmepumpen t.ex. -10 grader C)
Räkna ut => (110 - -273)/(110 - -10) = 383/120= 3,19
I det här (verkligt mätt) fall är det en bergvärmepump med värmeväxlare som ger ca 50 gradigt vatten från de 110 graderna på hetgasen. En luft/luft värmepump kan ge ganska höga COP då det är varmt ute eftersom de inte går så högt i temperatur på varma sidan, men då det blir kallt ute sjunker tempen på kalla sidan och siffran i nämnaren ökar markant, det är därför luft/luft fungerar bra då det är varmt och sämre då det blir kallt.
Om du schuntar så försämras COP eftersom värmepumpen måste göra onödigt varm gas i förhållande till den värme du tar ut efter schunten.
PS
Det finns en formel för kyla också
DS

• Gilla
craftsboy
  • Laddar…
Den formeln ger väl den teoretiskt maximala värmefaktorn? En verklig värmepump har lägre värmefaktor. Köldfaktorn är värmefaktorn - 1.

Erik

• Gilla
EnergiFilip
  • Laddar…