Coola arkitektritade hus till salu

841k läst  4,0k svar

1. J
    Hobbysnickare · Nivå 12
    Gah, vad hände i köket? Jag fick nästan allergiska utslag och migrän av köksbilderna. Stilpolisen delar ut ett gult kort ;)

Henri och Bergkamp gillar
  2. H
    Medlem Nivå 9
    Det gula kortet för de gulaktiga luckorna i köket? Nästa ägare borde åtminstone ändra till svarta luckor även på överskåpen.

3. B
    Medlem · Nivå 11
    Vilken vacker trädgård de har mot gatan, en massa olika gröna nyanser, och olika former och bladstrukturer! (y)

Snigla gillar
  4. T
    Medlem Nivå 8
    Fantastiskt hus! Men hur kan det komma sig att även i yrket utbildade människor har så svårt att skilja på fastighet och fastighetstillbehör.

b8q gillar
  5. Anna_H
    Husägare · Nivå 14
    Min dotter frilägger och fixar en sån bild på ett par minuter, och hon är som hon säger långt ifrån bäst i klassen på det, killarna på media är mycket duktigare. Med rätt verktyg och erfarenhet tar det 15-20 sekunder per bild att frilägga kopparrör, citroner etc och justera färgerna.

Och det syns som sagt på de extremt kalla, grå tonerna och på en hel del annat att bilderna är bearbetade.

AndersPS gillar
  6. Snigla
    Allvetare Nivå 18
    Nästan alla mäklarbilder är redigerade och tagna av personer som sysslar med just fotografering/redigering.. jag känner flera som jobbar med just det - hyrs in enbart för den tjänsten. Mer krut läggs på vissa hus (viss prisklass)..

Men med tagens teknik kan vem som helst piffa upp bilderna, om man vill :)

Ibland ser bilderna för knasiga ut (perspektiv, färger osv).. och jag själv tycker det är ganska onödigt att styla både bilder och hemmet inför försäljning. Ska de fota nått vettigt.. fotografera vattenkopplingar, mögelhärdar, takkonstruktioner, tätskikt/renoveringsbild, krypgrunder..

Allt som är fint, helt och rent är ju "oviktigt" i sammanhanget när man ska köpa ett hus för flera miljoner - byta matta/måla om i alla rum.. är mycket lättare än att byta tak/dränera om/dra ny el osv :)

Anna_H gillar
  7. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Vi sålde vårt förra hus under en regnig november.
    Fotografen var där och fotade alldeles efter en rejäl regnskur. Så på exteriörbilderna blänker t.ex. garagets platta plåttak av vätan, medan himlen ovanför är oskyldigt blå :)

Jag tror de skickade bilderna till Indien och fick blå himmel på alla bilder klart till nästa morgon.
    Vi jobbar ju i olika skift :)

Snigla och tompaah7503 gillar
  8. thomas33
    Renoverare · Nivå 14
    Den förklaringen fick jag när jag frågade vår mäklare om det märkliga, att på alla bilder är himlen blå, med små vita moln. Även justeringar av ljus görs där.
    I alla fall bra att fisheyeobjektiv har försvunnit. Jag kommer ihåg en bild på en rund diskbänk som gjorde mig nyfiken, tills jag såg husritningen och insåg att här hade fotografen använt fisheyeobjektiv för att få fram denna märkliga konstruktion.

Anna_H gillar

Hej där! Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor i forumet. :love: