Börja med med att kolla hur det ser ut på baksidan. Luckan jag pratar om sitter fast man det är utstansat så att det går att ta bort den.

• Gilla
martyyyyy
  • Laddar…
O olotor skrev:
På vår kamin, Contura 586, finns en lucka på baksidan, just där huvuddelen av kaminen slutar ( övergår i fot). Den kan tas bort och då får du tilluft från rummet. Kolla där.
Misstänker just detta!

Men låt just den luckan sitta kvar och fixa nu luften utifrån, så blir allt bra.

Visst, lossa plåten på baksidan o testa. Då kommer draget att funka.

Men tar du luft innifrån, så riskerar du att det kan ryka in p g a normalt undertryck i huset o s v.

Redigerat:
  • Gilla
martyyyyy
  • Laddar…
En helbild framifrån vore fint.

Kan det vara en sån kamin, där du kan nyttja facket ovan?

- Sätta i en lucka, så har du en bakugn. Finns som tillbehör. Lägg då ev i en täljstensskiva på botten.

- Lägg i en större färdig täljsten, som ger värme, efter det har slocknat.

- Finns tydligen färdig fläkt att montera.

Ser ut att vara en trevlig kamin. Och delar finns, att få tag på.

Redigerat:
  • Gilla
martyyyyy
  • Laddar…
O olotor skrev:
Man reglerar med spaken på framsidan. Luften kommer in i kaminen även i hålen där väggen möter"taket".
Men det bör väl framgå av användarmanualen?
Nej, spaken på framsidan reglerar endast luften till röret ner i marken, se film längre bak i tråden.

Konstigt, på min 586 reglerar den luften från den luckan. Jag har nämligen inte uttag utifrån.

M martyyyyy skrev:
Nej, spaken på framsidan reglerar endast luften till röret ner i marken, se film längre bak i tråden.
Nääää... Nu måste du plocka bort luckan på baksidan å provelda, tänk om kaminen smälter:crysmile:

Hur är det annars tänkt att reglera draget? Elda fullt fräs(utan lucka) eller fullt strypt (med lucka).

Jag tror luftvägarna möts i utrymmet under spjället.

M martyyyyy skrev:
Ringde till Eldabutik och rådfrågade. Dom sa att plåten ska sitta där. Samt att den tar in luft ovanför glasskivan. Deras tips var att se vart tilluftskanalen tar vägen då den förmodligen är blockerad.
E-butiken som vimsar till det igen?
Du tror inte De menade plåten på baksidan?
Den ska väl så klart vara kvar om du tar in luft utifrån, vilket de troligen svarade på också.

Tobbe.A
M martyyyyy skrev:
Men hur reglerar man då luften på baksidan?:thinking:
Det är nog olika på vår modeller, jag har en 850. På den kan man nämligen välja att ansluta röret till förbränningsluften genom golvet eller genom väggen bakom kaminen (om kaminen är vid en yttervägg) genom att banka ut luckan. Det blir helt enkelt bara en liten böj på röret.

När jag kollade i manualen på din kamin verkar det som att luckan bakom är till för att komma åt att installera röret för förbränningsluften.

Många av deras kaminer är i stort sett samma, bara lite kosmetiska olikheter.

Enligt installationsbeskrivningen som länkas till ovan verkar du inte ha någon lucka på baksidan.
Jag har ingen plåt under asklådan.

Fel av mig. Våra kaminer har samma uppbyggnad och vi båda har pelare. Luckan (eller locket) sitter precis där foten vinklas upp mot kaminen (på baksidan).
Men om du tänker ta in luft från underifrån så bör nog låta luckan vara kvar. Om inte, ta bort den.

H Hybro skrev:
E-butiken som vimsar till det igen?
Du tror inte De menade plåten på baksidan?
Den ska väl så klart vara kvar om du tar in luft utifrån, vilket de troligen svarade på också.
Kanske var jag som förklarade dåligt. Jag frågade om plåtskivan som satt ovanför spjället och den sa dom absolut ska sitta kvar. Jag trodde att den blockerade luften från röret/spjället men luften gick inte via asklådan, utan letade sig upp mot ovansidan över glaset och in.

Ringde en annan Eldabutik för att be om en andra åsikt. Här sa man samma sak att den ska absolut ta luft från röret som går ner i golvet. Plåtskivan under asklådan ska sitta kvar. Spjället reglerar endast tilluften som kommer från röret ner i golvet.

Han föreslog att pröva o koppla bort röret ner i marken och ta luft från rummet och se om det blir bättre, med avslagen värmepump, dörr på glänt vid uppstart etc. Fungerar det då så vet man säkert att det är stopp i kanalen som går ner i golvet. Då är det bara att leta på var *visselpipa incoming*

• Flexibelt rör anslutet till kanal i golvet för eldstadens luftintag, med klämma och märkning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Embridioum
  • Laddar…
P g (y) Typ lavemang:D

Har eldat i 30 minuter nu med röret bortkopplat och ta värme från rummet. Går helt perfekt och spjället går att justera precis som det ska fungera.

Nu ska vi bara detektiva lite i krypgrunden, återkommer!

• Gilla
Tibb och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.