Hej,

Har en Contura 680 kamin. Vi eldar aldrig i den då det inte riktigt fungerar som det ska.
Jag följer instruktioner till punkt o pricka hur man eldar i den, har bra ved etc. Men när jag efter ca 10 minuter ska stänga luckan helt till kaminen så dör elden nästan helt, precis som att spjället skulle vara stängt. Det blir ingen skillnad om jag har helt öppet spjäll eller stängt, man ser liksom att lågorna "kvävs" och det blir sotigt på glaset.

Jag drog ut asklådan och tänkte kika om spjället var trasigt på något sätt. Då ser jag denna plåtlucka som sitter fastskruvad under asklådan och blockerar luften som väl ska fram underifrån? Kan tidigare ägare glömt att skruva bort den?:thinking:

• Närbild av kaminens insida med en plåtlucka som blockerar luftflödet under asklådan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M martyyyyy skrev:
Hej,

Har en Contura 680 kamin. Vi eldar aldrig i den då det inte riktigt fungerar som det ska.
Jag följer instruktioner till punkt o pricka hur man eldar i den, har bra ved etc. Men när jag efter ca 10 minuter ska stänga luckan helt till kaminen så dör elden nästan helt, precis som att spjället skulle vara stängt. Det blir ingen skillnad om jag har helt öppet spjäll eller stängt, man ser liksom att lågorna "kvävs" och det blir sotigt på glaset.

Jag drog ut asklådan och tänkte kika om spjället var trasigt på något sätt. Då ser jag denna plåtlucka som sitter fastskruvad under asklådan och blockerar luften som väl ska fram underifrån? Kan tidigare ägare glömt att skruva bort den?:thinking:
Kan tro att via luckan kan man tillföra förbränningsluft underifrån via ett spjällförsett rör, som mynnar på utsidan av huset.
Så har jag det ordnat till min stora täljstenskamin.

Har du typ FTX i huset, som skapar ett undertryck.
Stäng då tillfälligt av detta och öppna en dörr på glänt.
Testa å elda igen.

Vad händer?

Antar att tidigare ägare satt dit luckan för att förhindra att inte kall luft strömmar in.

Vet inte riktigt vad spället ev reglerar.
Draget in i eldstaden, eller ett spjäll i änden på tilluftrör underifrån.

Redigerat:
Har du tilluft via rör i golvet som går upp i foten? Skruva då bort plåten! Annars är det något annat...

• Gilla
henric78
  • Laddar…
DiscoDuck DiscoDuck skrev:
Har du tilluft via rör i golvet som går upp i foten? Skruva då bort plåten! Annars är det något annat...
Exakt... Gissar att kaminen är inställd i rummet utan tilluftskanal utifrån.

Kolla det kanske ligger en pengapungen under luckan.

• Screenshot av foruminlägg med tips för att lösa problem med att tända brasa i en kamin genom att kontrollera ved, tilluft och sotning.
    Skapa konto
  • Gilla
henric78 och 1 till
  • Laddar…
Yes, jag har FTX.
Ska jag då prova att stänga av frånluftsvärmepumpen när jag ska elda?

Jag gick ner i krypgrunden och kikade, det fanns ingen tilluftskanal upp genom golvet till kaminen.

Är spjället helt utan funktion då??

M martyyyyy skrev:
Yes, jag har FTX.

Jag gick ner i krypgrunden och kikade, det fanns ingen tilluftskanal upp genom golvet till kaminen.

M martyyyyy skrev:
Yes, jag har FTX.

Nej, spjället funkar säkert, det är ju integrerat i kaminen.

Men du behöver mer friskluft. Så mycket som kaminen behöver.
Å tanken är väl att det ska tillföras så att säga underifrån. Ta vägen upp förbi framkanten, till spjället och in i eldstaden.

Så hade jag på första huset också.

Nu har jag friskluft direkt in under asklådan. Är inte originalinstallationen, men jag var i kontakt med tekniker på Tullikivifabriken i Finland, när montören byggde upp in täljstenskamin.

Om du fixar en sån tub från utsidan av grunden och in, så klura ut hur du med ett spjäll kan strypa luftflödet, när du inte eldar. Annars blir de kallt på golven.

Jag skulle dra upp tuben mot plåten.
På ovansidan plåten fixa en enkel skjutlucka, med några små vinkeljärn som styr luckan.

Nu är kaminen bara inställd där som skådebröd, ger troligen ingen värme alls.

I mitt fall så blir det perfekt drag med öppen tub in i spisen för dagligdags eldning.
Vill jag brassa på öppnar jag drag- och sotluckan på framsidan.
Stänger draget genom kaminen med spjäll mellan kamin och skorsten.

Spjället på tuben i grunden använder jag inte, står alltid öppet.

Grillar just nu. Röker inte in, har aldrig gjort.

• Tänd eld i en täljstenskamin med synlig eld i öppningen och dekorativa föremål ovanpå.
    Skapa konto
  • En öppen kamin med brinnande ved och två korvar som grillas på ett spett över elden.
    Skapa konto
Redigerat:
  • Gilla
dkhansson och 6 till
  • Laddar…
Tack för svar. Ursäkta min dumhet, men så som min kamin är nu så fyller ju inte spjället någon funktion eftersom jag inte har tilluft via kanal och det sitter en plåtskiva för.

Så hur är tanken egentligen att man ska få luft till elden då? Det går som sagt jättebra att öppna ett fönster i början och allt brinner bra. Men när luckan stängs så dör ju lågorna ut i princip tack vare att det inte finns några luftventiler eller ett spjäll som fungerar där man reglerar lufttillförseln.:thinking:

• Gilla
torgny centre och 1 till
  • Laddar…
Det kan ha att göra med för liten tvärsnittsarea i skorstenen (tror jag), det i kombination med att ni sällan eldar i den = kall murstock gör att det krävs ganska mycket eldande innan det blir drag.

Så prova härda ut lite längre med luckan på glänt som syretillförsel för att värma upp skorstenen. 15-30 min

Har så i en liknande kamin i en Sälenstuga som sitter i ett sovrum = eldas väldigt sällan i, så den kräver rätt mkt kärlek och tid innan man kan stänga luckan.

Edit* Du hann svara under tiden jag skrev detta, så detta svar var mer riktat till ditt ursprungsinlägg :)

• Gilla
RolfoHelena
  • Laddar…
Här är installationsanvisningen till 685 (vilket jag gissar är snarlik din)

https://www.contura.eu/download/18.df0648a1665f384bb9b12/1541687291852/iav_Contura_685_se.pdf

Om du tittar på sidan 7 så ser du att den tar i friskluft via foten upp i bakkant på själva kaminen, så det är där ditt spjäll reglerar. Du kan kanske se/känna det i bakkant/underkant på din kamin.

Jag har själv en 850, där sitter spjället i underkant i vedfacket, och styrs med spaken under luckan.
Så jo, det finns ett spjäll, troligen inne i foten.

Jag tror som jag skrev i förra inlägget, härda ut och låt det ta sig.

Upptäckte först nu, att draget - tilluften är helt pluggad av plåten!

Nu ska det bli fart på brasan!

Ser ju tätsnörena till luckan för asklådan och luckan till eldstaden.

Denna installation kan inte vara godkänd av sotare.

Alltså, ta bort plåten och se till att få lufttub ansluten underifrån.

Finns säkert anvisningar på nätet eller hos återförsäljare, vad som gäller angående värmeskydd vid genomgång av trossbotten.

En liten fråga, finns det luftspjäll i luckan till asklådans utrymme?

Redigerat:
Sååå tog jag bort plåtskivan (och alla andra delar för att komma åt att skruva). Under plåtskivan dyker ju nu spjället upp och även en tilluftskanal som går under golvet (konstigt att jag inte såg nån kanal i krypgrunden).

Ska prova ikväll att elda om det går bättre nu, för det kan väl inte vara skada att testa??

Frågan är bara om asklådan blockerar likt plåtskivan gjorde, se filmsnutt

• Gilla
Mr.fluff och 1 till
  • Laddar…
Du har inga hål eller liknande i eldningsstenen i bakkant inne i kaminen?
För jag tror inte att tilluften tas in i eldningsutrymmet via asklådan.
Jag har en likadan plåt som du men kan ändå justera luften med mitt spjäll.

• Gilla
Polyester och 1 till
  • Laddar…
N Niklasberglund skrev:
Hmm..nej inte vad jag kan se :/

N Niklasberglund skrev:

Ringde till Eldabutik och rådfrågade. Dom sa att plåten ska sitta där. Samt att den tar in luft ovanför glasskivan. Deras tips var att se vart tilluftskanalen tar vägen då den förmodligen är blockerad.

• Gilla
Marcus0321 och 1 till
  • Laddar…
M martyyyyy skrev:
Ringde till Eldabutik och rådfrågade. Dom sa att plåten ska sitta där. Samt att den tar in luft ovanför glasskivan. Deras tips var att se vart tilluftskanalen tar vägen då den förmodligen är blockerad.
låter som ett klokt råd.
Det i kombination men det jag skrev gällande kall skorsten och drag. Dvs härda ut med lucka på glänt så tror jag du får fart på den :)

• Gilla
David Dahl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.