Vi har en Contura kamin som använder en "Handöl Fläkt 2000" med fjärr och inbyggd termostat. Fläkten fungerar fint om man använder de manuella lägena. Auto-lägen fungerar inte längre och jag misstänker att det beror på termostaten. Går den att byta? Vart sitter den? I själva fläkten eller i fjärren? (kan man köpa en ny fjärr i sådana fall?)

• Vit fläktmotor märkt med "Handöl Fläkt 2000" och varningsetikett, monterad under en eldstad. Kablar anslutna under enheten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fjärrkontroll för "Handöl Fläkt 2000" med ratt för auto- och manuella lägen, hålls i en hand bredvid en radiator.
    Skapa konto
  • En hand som håller en vit fjärrkontroll nära en radiator. Överdelen av fjärrkontrollen har två skruvar och ett fästhål.
    Skapa konto
På våran kaminfläkt från Contura så sitter det en separat tempgivare fastskruvad i kaminen.

• Gilla
TheSwoopis
  • Laddar…
Tack! Jag hittade den delen och där ser man hur termostaten kommer ut från enheten. Det är min mors kamin så jag ska kolla nästa gång jag åker dit. Sensorn i sig måste väl nästan sitta där man skruvar fast den i kaminen. Troligtvis den som är dålig antar jag.

https://www.eldkraft.se/produkt/Flaktstyrning-Flakt-2000-Contura

Bästa svaret

På våran så går kabeln till fläktmotorn ut på baksidan av styrboxen, medan anslutningssladden, styrreglaget & tempgivaren går in i botten på styrboxen.
Öppen styrbox med kablar och anslutningar, där kablar kommer ut på baksidan och andra anslutningar går in i botten.
Skapa konto

Kabel och ledningar i en styrbox; kabeln till fläktmotorn går ut på baksidan, anslutningssladd, styrreglage och tempgivare i botten.
Skapa konto

• Gilla
chokonanana
  • Laddar…
Tack för bilderna!! :-) Jag ska genast kolla hur det ser ut hos oss.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.