Har en nyinstallerad Danfoss/Termix 22 fjärrvärmeväxlare med ECL120 kontrollpanel som funkat bra några månader. Men nu har shunten börjat bete sig väldigt konstigt. Den kan aldrig bestämma sig utan öppnar och stänger hela tiden. Se dessa 2 filmer så ni förstår vad jag menar.

Önskad framledningstemperatur är 44,7C, den öppnar shunten för mycket så aktuell temp blir 50+C, så den stänger shunten men stänger för mycket så det blir 38C, så den öppnar den igen så det blir 50C+ igen och så håller den på dygnet runt.

Så den hittar aldrig balans då den justerar för mycket/för snabbt. Som ni ser i filmen är önskar framledningstemperatur konstant på 44,7C nu när det var 12C ute. Så kontrollen ECL120 är OK vad jag tror. Har inte rört inställningarna på den förutom att justera kurva/förskjutning när vi ställde in allt.

https://youtube.com/shorts/4EI8wxdUAVU?feature=share

https://youtube.com/shorts/w1Q_s4P9cCE?feature=share

Ljudet från shunten är rätt störigt då man hör det till vardagsrummet när man kollat TV etc :)
 
Bättre att lägga upp filmerna direkt på forumet istället för via annan site.

Exakt vilka inställningar är det i reglercentralen?

Exakt vilken motor är det, tex AMV10?
Vilken slaglängd? Vilken gångtid?

Exakt vilken ventil är det, tex VS2?

Svårt att se om vredet på motorn rör sig.

Kommer knackningarna från själva motorn eller från själva ventilhuset?

Golvvärme eller radiatorer?
Termostater/ställdon på radiatorer/golvvärmeslingorna?

Att motorn öppnar/stänger "konstant" tyder på självsvängning i reglersystemet, typ felaktig inställd reglercentral, tex felaktig gångtid, för litet dödband, för kraftig förstärkning (P), mm.

44,7⁰ i framledningstemperatur tycker jag är lite högt.

Vi har just nu 32⁰ i framledningstemperatur när det är 11⁰ ute (ackumulerad utetemp 8⁰), 21⁰ inne. Enplan med källare 100+100 m², byggd 69/70.
 
Här har du bild på inställningarna (dessa har jag inte rörts av mig utan jag förmodar det är fabriksinställningar)

Varken slaglängd eller gångtid matchar med någon av Danfoss info, jag ska kolla ikväll efter jobbet exakt vilken ställmotor jag har AME10, 13 etc.

Ja vredet rör på sig, svårt att säga vart ljudet kommer ifrån, det är ju en stor klump :)

Vi har golvvärme i källaren och en tillbyggnad samt radiatorer på entreplan och plan 2. Golvvärmen kopplad via LK shuntgrupp med egen cirkulationspump. Jag har försökt justera in det så bra det går med helt öppna rumstermostatet när det var kallare ute och det funkar "ok". men den använder jag termostaterna till att strypa vissa rum etc.

Kan det vara så att nu när det blir varmare ute och med solinstrålning så stänger husets alla termostater både för radiatorerna och golvvärmen så slingan i stort sett står still. Det är därför börvärdet ändras så snabbt?

Huset är tegel från 1939, dåligt isolervärde. Vi har ställt kurvan så vi har framledning runt 55C när det är 0C ute för att hålla ca 20-21C inne. Detta var med helt öppna termostater överallt.
 
  • Tabell över Danfoss AME ställdon med specifikationer som slaglängd, gångtid, moment och artikelnummer. Bild visar även ställdon.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inställningar för styrsystem med parametrar som p-band, Xp, Tn, neutralzon, ställdonshastighet och ventilslaglängd, mätt i olika enheter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
FJV-central är normalt inte känslig att man använder termostater/ställdon på värmesystemet.

Ändra först å främst slaglängd och ställdonshastighet. Som det är nu så tror reglercentralen att det tar 24 sekunder för 1 mm slaglängd istället för 14 sekunder, det är nästan dubbla tiden. Då blir det självsvängningar i reglersignalen pga att det blir förvarmt respektive förkallt i framledningstemperatur.


Jag har aldrig "pillat" på ECL120, utan vi har ECL110.


Vi har följande inställningar i menyn i ECL110:
2175 Tilloppstemp kurva 0,8
2176 Tilloppstemp förskjutning 0
2177 Tilloppstemp Temp. Min 10°C
2178 Tilloppstemp Temp. Max 70°C
3015 Rumstemp. Begr I-tid Off
3182 Rumstemp. Begr Först max -4.0
3183 Rumstemp. Begr Först. min 0.0
4030 Returtemp. Begr. Begränsning 40°C
4035 Returtemp. Begr. Först. Max -2.0
4036 Returtemp. Begr. Först. Min 0.0
4037 Returtemp. Begr. I-tid 25s
4085 Returtemp. Begr. Prioritet Off
5011 Optimering Sänk.gräns -15°C
5012 Optimering Forcering Off
5013 Optimering Ramp Off
5014 Optimering Optimering Off
5020 Optimering Baserad på UTE
5021 Optimering Totalstopp Off
5081 Optimering Ack. Faktor 100
5179 Optimering Urkoppling 18°C
6174 Reglerparametrar Motorskydd Off
6184 Reglerparametrar P-band 100K
6185 Reglerparametrar I-tid 60s
6186 Reglerparametrar Tid motor 70s
6187 Reglerparametrar Neutralzon 3K
7010 Applikation ECA adress Off
7022 Applikation Pumpmotion on
7023 Applikation Ventilmotion Off
7024 Applikation Motortyp GEAR
7052 Applikation Tappvv prio Off
7077 Applikation Frysskydd 2°C
7078 Applikation Pumpstopp 20°C
7093 Applikation Temp. Standby 10°C
7141 Applikation överst. Off
7162 Applikation Knäckpunkt 40°C
7189 Applikation Min. gångtid 10
7198 Applikation Somm./vint. on
7199 Applikation ECL adress 0
7600 Applikation Typ 130
 
Demmpa Demmpa skrev:
FJV-central är normalt inte känslig att man använder termostater/ställdon på värmesystemet.

Ändra först å främst slaglängd och ställdonshastighet. Som det är nu så tror reglercentralen att det tar 24 sekunder för 1 mm slaglängd istället för 14 sekunder, det är nästan dubbla tiden. Då blir det självsvängningar i reglersignalen pga att det blir förvarmt respektive förkallt i framledningstemperatur.


Jag har aldrig "pillat" på ECL120, utan vi har ECL110.


Vi har följande inställningar i menyn i ECL110:
2175 Tilloppstemp kurva 0,8
2176 Tilloppstemp förskjutning 0
2177 Tilloppstemp Temp. Min 10°C
2178 Tilloppstemp Temp. Max 70°C
3015 Rumstemp. Begr I-tid Off
3182 Rumstemp. Begr Först max -4.0
3183 Rumstemp. Begr Först. min 0.0
4030 Returtemp. Begr. Begränsning 40°C
4035 Returtemp. Begr. Först. Max -2.0
4036 Returtemp. Begr. Först. Min 0.0
4037 Returtemp. Begr. I-tid 25s
4085 Returtemp. Begr. Prioritet Off
5011 Optimering Sänk.gräns -15°C
5012 Optimering Forcering Off
5013 Optimering Ramp Off
5014 Optimering Optimering Off
5020 Optimering Baserad på UTE
5021 Optimering Totalstopp Off
5081 Optimering Ack. Faktor 100
5179 Optimering Urkoppling 18°C
6174 Reglerparametrar Motorskydd Off
6184 Reglerparametrar P-band 100K
6185 Reglerparametrar I-tid 60s
6186 Reglerparametrar Tid motor 70s
6187 Reglerparametrar Neutralzon 3K
7010 Applikation ECA adress Off
7022 Applikation Pumpmotion on
7023 Applikation Ventilmotion Off
7024 Applikation Motortyp GEAR
7052 Applikation Tappvv prio Off
7077 Applikation Frysskydd 2°C
7078 Applikation Pumpstopp 20°C
7093 Applikation Temp. Standby 10°C
7141 Applikation överst. Off
7162 Applikation Knäckpunkt 40°C
7189 Applikation Min. gångtid 10
7198 Applikation Somm./vint. on
7199 Applikation ECL adress 0
7600 Applikation Typ 130
Ja jag ska ändra de inställningarna först, återkopplar efter jag kollar exakt vilken modell av ställdon vi har.
 
Demmpa Demmpa skrev:
FJV-central är normalt inte känslig att man använder termostater/ställdon på värmesystemet.

Ändra först å främst slaglängd och ställdonshastighet. Som det är nu så tror reglercentralen att det tar 24 sekunder för 1 mm slaglängd istället för 14 sekunder, det är nästan dubbla tiden. Då blir det självsvängningar i reglersignalen pga att det blir förvarmt respektive förkallt i framledningstemperatur.


Jag har aldrig "pillat" på ECL120, utan vi har ECL110.


Vi har följande inställningar i menyn i ECL110:
2175 Tilloppstemp kurva 0,8
2176 Tilloppstemp förskjutning 0
2177 Tilloppstemp Temp. Min 10°C
2178 Tilloppstemp Temp. Max 70°C
3015 Rumstemp. Begr I-tid Off
3182 Rumstemp. Begr Först max -4.0
3183 Rumstemp. Begr Först. min 0.0
4030 Returtemp. Begr. Begränsning 40°C
4035 Returtemp. Begr. Först. Max -2.0
4036 Returtemp. Begr. Först. Min 0.0
4037 Returtemp. Begr. I-tid 25s
4085 Returtemp. Begr. Prioritet Off
5011 Optimering Sänk.gräns -15°C
5012 Optimering Forcering Off
5013 Optimering Ramp Off
5014 Optimering Optimering Off
5020 Optimering Baserad på UTE
5021 Optimering Totalstopp Off
5081 Optimering Ack. Faktor 100
5179 Optimering Urkoppling 18°C
6174 Reglerparametrar Motorskydd Off
6184 Reglerparametrar P-band 100K
6185 Reglerparametrar I-tid 60s
6186 Reglerparametrar Tid motor 70s
6187 Reglerparametrar Neutralzon 3K
7010 Applikation ECA adress Off
7022 Applikation Pumpmotion on
7023 Applikation Ventilmotion Off
7024 Applikation Motortyp GEAR
7052 Applikation Tappvv prio Off
7077 Applikation Frysskydd 2°C
7078 Applikation Pumpstopp 20°C
7093 Applikation Temp. Standby 10°C
7141 Applikation överst. Off
7162 Applikation Knäckpunkt 40°C
7189 Applikation Min. gångtid 10
7198 Applikation Somm./vint. on
7199 Applikation ECL adress 0
7600 Applikation Typ 130
Man skulle väl också kunna öka nautralzonen från 1,5K till säg 3K så tillåter man lite mer diff mellan önskad och aktuell framledningstemperatur.
 
Tiden va rätt, men ska ändra längden från 4 till 5 mm
 
  • Närbild av en justeringsventil och kopplingar i ett rörsystem, med en etikett påknuten komponent i fokus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Att ändra neutralzonen från 1,5K till 3,0K löste jojandet.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.