Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Tja,
Har denna braskamin hemma och tycker den värmer lite dåligt.
Kan jag klä in den med täljsten på in eller utsidan?
Eller finns det nån insats man kan sätta in för att behålla mer värme efter att elden slocknat?
Jag tror inte att det är värt besväret även om det förstås skulle vara möjligt, skaffa en kakelugn om du vill accumulera värmen eller möjligtvis en kamin med katalysator om du inte kan montera en tung eldstad.E E4gle skrev:
Utan att veta något om kaminen misstänker jag att den mest är tänkt som designelement än som värmekälla. Glas på tre sidor av den handlar ju bara om att elden ska synas så bra som möjligt. Eldar man för värmen så tröttnar man rätt fort på att titta på elden.
Ser ut som en äldre contura, bör redan vara stenklädd invändigt, bör även ha en fläkt installerad för att få ut hyggligt med värme från den.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Hittade ett test som påvisade strax över 50% effektivitet i denna pjäs. Väldigt dåligt.
Spånar vidare lite här, har en likadan kamin och har problem med röklukt vid eldning. I huset alltså, inte bara i kaminen 
Huset har mekanisk till och frånluft som konkurrerar lite, men kaminen bör väl klara av att ventilera ut genom skorstenen tänker jag?
Någon som stött på liknande och löst det?
Huset har mekanisk till och frånluft som konkurrerar lite, men kaminen bör väl klara av att ventilera ut genom skorstenen tänker jag?
Någon som stött på liknande och löst det?
Har FLVP + braskamin , kaminen tar förbränningsluften genom ett rör från utsidan av huset + glasluckan har garn som tätning .B bjorn skrev:
Har du FTX borde möjligheten finnas att justera undertrycket i huset .
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hur demontera Contura braskamin från 80-talet?
Metall - stålkonstruktioner, svets och smide -
Nöjd med Er braskamin? Aduro/Contura?
Värme allmänt -
"Spackla" igen tegelstenar rund braskamin
Färg, Måla & Tapetsera -
Contura braskamin luktar rök
Värme allmänt -
Hur fixar till spjäll på contura braskamin går inte att sjustera
Värme allmänt