En modern öppen spis med levande eld och synliga lågor bakom en glasruta, placerad i ett vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen spis med brinnande ved, omgiven av eldtillbehör och spishink mot en vit vägg.
Skapa konto
Tänd braskamin med tre glasade sidor och levande eld synlig inuti.
Skapa konto

Tja,

Har denna braskamin hemma och tycker den värmer lite dåligt.
Kan jag klä in den med täljsten på in eller utsidan?
Eller finns det nån insats man kan sätta in för att behålla mer värme efter att elden slocknat?

Har den separat tilluft? Om inte hjälper nog andra åtgärder ganska dåligt, den kommer ändå att suga redan uppvärmd rumsluft ut genom skorstenen.

E E4gle skrev:
[bild] [bild] [bild]

Tja,

Har denna braskamin hemma och tycker den värmer lite dåligt.
Kan jag klä in den med täljsten på in eller utsidan?
Eller finns det nån insats man kan sätta in för att behålla mer värme efter att elden slocknat?
Jag tror inte att det är värt besväret även om det förstås skulle vara möjligt, skaffa en kakelugn om du vill accumulera värmen eller möjligtvis en kamin med katalysator om du inte kan montera en tung eldstad.

”Värmer dåligt”?
Jag tror inte den kommer värma bättre genom att klä in den med värmetrög massa.
Möjligen värmer den senare liksom??

Byta ut kaninen är nog enda alternativet.
Och frågan är om det värt det.

Tomture61
Rätt dålig verkningsgrad på denna konstruktion .
Om strålningsvärmen har svårt att sätta sig i byggnaden så tror jag inte täljsten eller annan sten kan göra ngn skillnad :thinking:

Det man göra är att förbättra luftströmmen runt kamin med någon fläktanordning, då kan kaminen avge mera värme när det brinner.

Utan att veta något om kaminen misstänker jag att den mest är tänkt som designelement än som värmekälla. Glas på tre sidor av den handlar ju bara om att elden ska synas så bra som möjligt. Eldar man för värmen så tröttnar man rätt fort på att titta på elden.

Ser ut som en äldre contura, bör redan vara stenklädd invändigt, bör även ha en fläkt installerad för att få ut hyggligt med värme från den.

Hittade ett test som påvisade strax över 50% effektivitet i denna pjäs. Väldigt dåligt.

Spånar vidare lite här, har en likadan kamin och har problem med röklukt vid eldning. I huset alltså, inte bara i kaminen :-)

Huset har mekanisk till och frånluft som konkurrerar lite, men kaminen bör väl klara av att ventilera ut genom skorstenen tänker jag?

Någon som stött på liknande och löst det?

Tomture61
B bjorn skrev:
Spånar vidare lite här, har en likadan kamin och har problem med röklukt vid eldning. I huset alltså, inte bara i kaminen :)

Huset har mekanisk till och frånluft som konkurrerar lite, men kaminen bör väl klara av att ventilera ut genom skorstenen tänker jag?

Någon som stött på liknande och löst det?
Har FLVP + braskamin , kaminen tar förbränningsluften genom ett rör från utsidan av huset + glasluckan har garn som tätning .
Har du FTX borde möjligheten finnas att justera undertrycket i huset .

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.