Tomture61
Nysotad skorsten , uraskad i eldstad , uteluftsansluten , Premodul rökrör .
Upplever att startbrasan är tjurig att brinna bra , nästföljande inlägg funkar ypperligt .
Får ställa upp luckan i tändläge längre tid än förra året för att elden inte ska självdö .
Plus i slutet brinner det saaaakta .
 
Redigerat:
Hur ser gallret till uteluftventilen ut på utsidan?
( har varit med om att fåglar pickat sönder gallret och byggt bo -> ger mindre luft in )
På en annan contura modell jag haft hade det blitt så mycket sot mellan stenplattorna på insidan att det inte kom in tillräckligt med luft. Plockade man ut dem och tog bort sotet och satte tillbaka dem blev det bra.
Vet inte om det är samma på din modell
 
Tomture61
M MrDizzy skrev:
Hur ser gallret till uteluftventilen ut på utsidan?
( har varit med om att fåglar pickat sönder gallret och byggt bo -> ger mindre luft in )
På en annan contura modell jag haft hade det blitt så mycket sot mellan stenplattorna på insidan att det inte kom in tillräckligt med luft. Plockade man ut dem och tog bort sotet och satte tillbaka dem blev det bra.
Vet inte om det är samma på din modell
Har ett galler på utsidan , skulle behöva sätta fast det (en vacker dag) 😁 Ingen enkel historia att undersöka röret dock , står ett stativ till LLVP ivägen . Min har vermiculit plattor på insidan , har ej kollat bakom dessa detta år 🤔
 
Tomture61
Har lyckats finta den dåliga förbränningen i första inlägget av ved .
Lägger 2 st pinnar i botten ca 3 cm diameter så vedträna får mer luft under sig .
Misstänker också att veden kan vara för fuktig , bor under bar himmel och få torka i garaget ngr veckor .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Har lyckats finta den dåliga förbränningen i första inlägget av ved .
Lägger 2 st pinnar i botten ca 3 cm diameter så vedträna får mer luft under sig .
Misstänker också att veden kan vara för fuktig , bor under bar himmel och få torka i garaget ngr veckor .
Köp torr ved, den du har torkar nog till nästa år om du täcker den på ovansidan med korrugerad plåt.
 
Nu hade du ju hittat en lösning, men jag brukar lägga en vända tidningspapper överst och tända där för att få igång draget när veden inte är i superskick, det brukar funka.
 
Tomture61
B Bassrunner skrev:
Nu hade du ju hittat en lösning, men jag brukar lägga en vända tidningspapper överst och tända där för att få igång draget när veden inte är i superskick, det brukar funka.
Aldrig papper här , kör däremot en bit bark + en tändkub .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Aldrig papper här , kör däremot en bit bark + en tändkub .
Samma här när veden är bra. Men jag har vid något tillfälle köpt ved som varit kass och inte orkat vänta på att den ska torka. Då är det lättare att få fyr med lite papper överst. Men, annars tändkub och bark eller småstickor. Eller utan tändkub!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.