2 584 läst ·
12 svar
3k läst
12 svar
container garage
hejsan vi är i planer på att bygga ett garage intill vårt hus, samt att ovanpå garaget ha en altan som ansluter sig till vår balkong.
bifogar bilder sen på hur det ser ut nu och var tanken är att garaget ska vara.
dock kom jag att tänka på ifall man inte skulle kunna ta 2st frakt containers öppna upp varsin sida sedan svetsa ihop dem. kommer ju aldrig köra in en bil där utan det kommer ju enbart användas till förråd.
men tänkte att det borde kanske bli billigare att köpa två containers och svetsa ihop dessa än att bygga ett garage av typ leca.
jag vet som sagt inte om detta ens funkar och går bara något jag kom på nu precis, och kände att jag måste höra vad ni tycker.
bifogar bilder sen på hur det ser ut nu och var tanken är att garaget ska vara.
dock kom jag att tänka på ifall man inte skulle kunna ta 2st frakt containers öppna upp varsin sida sedan svetsa ihop dem. kommer ju aldrig köra in en bil där utan det kommer ju enbart användas till förråd.
men tänkte att det borde kanske bli billigare att köpa två containers och svetsa ihop dessa än att bygga ett garage av typ leca.
jag vet som sagt inte om detta ens funkar och går bara något jag kom på nu precis, och kände att jag måste höra vad ni tycker.
Jag funderade på att bygga av containers för några år sedan. Jag kom fram till att för mig var det ingen idé att använda containrar.
Det blev inte billigare. Man får ganska mycket byggmaterial för samma pris som 2 fräscha containrar. Jag jämförde mot ett bygge i trä kanske det blir annorlunda om man jämför med leca.
Jag skulle ändå velat klä in dom med träpanel för dom är inte så snygga enligt mig. Men om utseendet inte har någon betydelse så kan du ju bortse från det.
Svåra att isolera. Jag skulle visserligen haft det kallt men någon form av isolering kan vara trevligt.
Kapar du bort en vägg så tappar den sin stabilitet och du måste förstärka den ganska mycket för att den ska hålla.
Du behöver ändå något stadigt att ställa dom på.
En bra gjord slät grusplan borde fungera.
Det blev inte billigare. Man får ganska mycket byggmaterial för samma pris som 2 fräscha containrar. Jag jämförde mot ett bygge i trä kanske det blir annorlunda om man jämför med leca.
Jag skulle ändå velat klä in dom med träpanel för dom är inte så snygga enligt mig. Men om utseendet inte har någon betydelse så kan du ju bortse från det.
Svåra att isolera. Jag skulle visserligen haft det kallt men någon form av isolering kan vara trevligt.
Kapar du bort en vägg så tappar den sin stabilitet och du måste förstärka den ganska mycket för att den ska hålla.
nja trä kan jag inte ha då det kommer ligga mot jordtryck på två sidor samt mot huset.N Niq skrev:Jag funderade på att bygga av containers för några år sedan. Jag kom fram till att för mig var det ingen idé att använda containrar.
så det är bara framsidan av containerns som kommer vara fria om vi säger så.
jag tänkte att man kan måla dem svarta så blir dem snygga.
ovansidan kommer vi ha en altan på är tanken.
jag har läst att det skulle kosta 8000-10 000kr/m2 att bygga ett garage med hantverkare men det stämmer kanske inte.
Allt jag skrev var utgående från mina förutsättningar du får förstås fundera på hur det passar för dina förutsättningar.gustavholm skrev:
nja trä kan jag inte ha då det kommer ligga mot jordtryck på två sidor samt mot huset.
så det är bara framsidan av containerns som kommer vara fria om vi säger så.
jag tänkte att man kan måla dem svarta så blir dem snygga.
ovansidan kommer vi ha en altan på är tanken.
jag har läst att det skulle kosta 8000-10 000kr/m2 att bygga ett garage med hantverkare men det stämmer kanske inte.
Containerbygge kan fungera bra.
Om du ska jordtryck emot sidorna så tror jag du behöver du behöver förstärka sidoväggarna då dom enligt vad jag förstått inte är byggda för att ta emot någon last. Som jag förstått det så är dom byggda för att kunna staplas ovanpå varandra men inte för någon större belastning från sidan.
Jag gissar att du kommer att behöva riktigt bra dränering under dom också för dom flyter.
Din idé är inte ovanlig, finns som någon skrev innan många byggen att ta inspiration ifrån om du söker lite på datorn.
Jag arbetar i hamn och hanterar dessa container på daglig basis.
Det många inte riktigt förstår är att de är otroligt bra på att göra just det som de är byggda för att utföra, men när man försöker använda dem till annat så visar sig svagheterna i konstruktionen ganska direkt.
Det är enbart "hörnstolparna" som är otroligt kraftiga, men då enbart till att ta upp tryck rakt uppifrån. De är även konstruerade för att strukturellt fungera som en helhet, du kan t.ex inte plocka bort en vägg utan att drastiskt försvaga konstruktionen.
Efter att ha sett ett flertal vara med om olyckor eller blåsa ner från 10m höjd så inser man att de kollapsar som korthus när de belastas på ett sätt som de inte är konstruerade för.
Bästa sättet att nyttja dessa till att bygga garage är i min mening att skaffa 2st och ställa dem en bit ifrån varandra och sen bygga takstolar som bryggar utrymmet emellan som då blir "garaget".
Det många inte riktigt förstår är att de är otroligt bra på att göra just det som de är byggda för att utföra, men när man försöker använda dem till annat så visar sig svagheterna i konstruktionen ganska direkt.
Det är enbart "hörnstolparna" som är otroligt kraftiga, men då enbart till att ta upp tryck rakt uppifrån. De är även konstruerade för att strukturellt fungera som en helhet, du kan t.ex inte plocka bort en vägg utan att drastiskt försvaga konstruktionen.
Efter att ha sett ett flertal vara med om olyckor eller blåsa ner från 10m höjd så inser man att de kollapsar som korthus när de belastas på ett sätt som de inte är konstruerade för.
Bästa sättet att nyttja dessa till att bygga garage är i min mening att skaffa 2st och ställa dem en bit ifrån varandra och sen bygga takstolar som bryggar utrymmet emellan som då blir "garaget".
Aha ja då kanske slutsumman blir lika mycket som att bygga det av leca. Om man måste förstärka väggarnaK Kasken skrev:Din idé är inte ovanlig, finns som någon skrev innan många byggen att ta inspiration ifrån om du söker lite på datorn.
Alltså, vägarna klarar absolut en hel del tryck i sidled, bara det är jämnt fördelat.gustavholm skrev:
Vissa typer av "bulk-gods" lastas löst i container, då får väggarna ta en hel del tryck utåt under transport o det klarar de. Men jordfyller du hela vägen upp så blir min kill-gissning att långsidorna absolut kommer bågna inåt, kanske inte direkt, men med tiden.
Jag skulle gissa att en container klarar sidotrycket från att grävas ner utan problem, men jag skulle inte göra det utan att räkna.
Och ska den grävas ner får man se upp med att väggarna har är oskadda, containern jag köpte är en hel del veck från maskiner och läst som har slagit i, ett veck på fel ställe kan försvaga väldigt mycket.
Taket behöver förstärkas om sidorna ska kapas bort, typ några 5m balkar som bär upp.
I övrigt klarar dom mer eller mindre vad som helst som ställs ovanpå, min är specad för 227 ton ovanpå, men som någon/några påpekat är hörnen som tar mesta av lasten, så att ställa saker mitt på taket är inte samma sak.
Och ska den grävas ner får man se upp med att väggarna har är oskadda, containern jag köpte är en hel del veck från maskiner och läst som har slagit i, ett veck på fel ställe kan försvaga väldigt mycket.
Taket behöver förstärkas om sidorna ska kapas bort, typ några 5m balkar som bär upp.
I övrigt klarar dom mer eller mindre vad som helst som ställs ovanpå, min är specad för 227 ton ovanpå, men som någon/några påpekat är hörnen som tar mesta av lasten, så att ställa saker mitt på taket är inte samma sak.
Hörnen tar inte "det mesta av vikten" när container används för det den är konstruerad för, hörnen tar precis all vikt av de containrar som placeras ovanpå. När cont placeras på varandra så är det endast "hörnlådorna" som har kontakt.Gimp skrev:
Taket i sig klarar inte många 100kg belastning neråt innan det ger vika. Den längsgående balken i ytterkanterna på taket klarar dock betydligt mer rakt ner, där leder de korrugerade väggarna ner vikten till golvbalkarna samtidigt som väggen då även hjälper till att sprida ev punktbelastning.
Hm...K Kasken skrev:
Antog att dom var plana under och över, var tvungen att gå ut och titta.
Och ja, hörnklossarna ligger någon cm under/över så det är verkligen bara hörnen som bär.
56,5 ton per hörn...
Mmmm, precis. När folk ställer dem på marken så sjunker ofta hörnlådorna ner en bit i marken och då ligger även de längs- och tvärgående golvbalkarna mot marken. Så det är lätt att tro att de är hela plana.Gimp skrev:
Klicka här för att svara