Är det ngn här på forumet som byggt egen CNC maskin eller känner ngn som gjort? Skulle vara kul att få höra era erfarenheter i så fall... Jag är i gång med att konstruera och rita en egen maskin och håller som bäst på att få in lite priser från olika leverantörer.
Vill man förkovra sig lite så finns det läsning på följande sidor:
http://www.cnczone.com
http://elektronikforumet.com/forum/viewforum.php?f=5

Ha det!
/M

En kollega har byggt en CNC-fräs. Själv har jag bara kommit så långt att jag insett att man kan bygga en vettig maskin för en vettig penning men att tiden inte finns :(

Nej det där med tiden är knas... Har kollegan byggt en stor eller liten pjäs?

Liten, kan väl fräsa typ stycken upp i A3-storlek.

Har inte kommit sålångt, Har stommen någorlunda färdig. Yttermått blir i runda slängar 1.2x1m
Väntar på lite priser så jag vet vilken väg jag ska välja :)

• CAD1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag vill åxså

Pär

Det låter som ett kul projekt, men vad ska du ha den till?

Den ska användas till framtagning av jiggar, skyltar, RC-specialdelar, mm mm. Det finns otaliga användningsområden.

Pär, klart du oxå ska ha en :-)

Är det jag som ser fel eller är den 3-axlig?

Den är 3axlig. Det är kanske otydligt på bilden men bordet kommer att vara stilla med arbetsstycket fastspänt, och med fräsen rörlig i XYZ led

Jag har läst en del på elektronikforumet för ett år sedan och det finns väldigt mycket kunskap där.
Och jag väntade på att en forummedlem skulle rita färdigt sin stora fräs med en del förändringar som skulle passa mig och tanken var att jag skulle köpa den som byggsats men i augusti så gick han tyvärr bort.
Och den vart aldrig färdig men det finns andra idéer. Så jag vill verkligen ha en CNC

Pär H

Jag gissar att det är jojje du referar till. Jo jag har varit i kontakt med POS som i samarbete med Jojje började bygga en likadan, men det blev ingen fortsättning från hans sida heller, tyvärr.
Vad är tanken att du ska använda din till, pär? Är det enbart träberabetning? Jag ämnar kunna fräsa mjukare metaller såsom aluminium. Metaller hårdare än så blir nog svårt att få till med liten budget...

Det stämmer Masses.

Har du sett hur jojje hade tänkt att den skulle se ut. Jag tror att större sidor till portalen skulle vara bra för stabiliteten i stället för en profil som du ritat och två motorer i stället för en i mitten.

Vart tänker du köpa aluprofilerna ifrån och div andra prylar som kan vara bra vid cnc bygge

Endast trä som det ser ut nu men lättare bearbetning i aluminium brukar väl också gå tex skyltar.

Mvh Pär H

En liten update... Är uppe i revision K nu och vågar inte räkna på hur många timmar jag lagt på detta men jag hoppas det lönar sig i slutändan. Funderingarna går nu i om jag ska utöka fräsens arbetsyta till en full MDF skiva (2440x1220) istället för nuvarande 1200x600. :wow:

• CAD2.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Snyggt. Det ar klart att du ska bygga sa stort du bara kan nar du anda haller pa. Hur roligt vore det att angra sig i efterhand? Men jag har sett manga byggsatser, ritningar etc. online pa engelska, jag antar att du har hittat dig fram till dem ocksa?

Sjalv ar jag intresserad forst nar man kan gora 3D modeller i hardare material! Jag var och tittade pa olika 3D skarare pa massa har i Tokyo haromveckan och dom borjar komma ner i pris sa att man nastan kan kopa en bara pa kul, dock inte i nagon storlek som gor dom riktigt anvandbara.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.