CLIX

3k läst  2 svar

1. B
    Medlem Nivå 6
    Hej,
    är dte någon som har erfarenhet av att själv lägga ett bandplåttak typ clix? Jag hade tänkt ge mig på detta om ett par veckor. vad ska man tänka på?

2. P
    Medlem Nivå 5

Re: CLIX

Ett tips är att på takpappen märka upp längs taknocken och takfoten var varje skarv ska hamna. Då vet du precis var varje plåt ska ligga och slipper överraskningar på slutet.

Ett annat är att fundera på är att kanske klyva första plåten också om det inte passar precis med hela plåtar. Istället för att få en väldigt smal plåt sist.

Breda svetstänger för att hålla fast plåtarna när du skruvar är bra att ha.

Det vanliga. Mät upp taket noga, (Båda sidor om det är ett sadeltak) så att du får en uppfattning om hur det kommer att passa.

Lättast att få upp plåten på taket är att ta den i ena handen och knalla upp med den.

Be någon sätta på kaffet i tid, för det tar inte många minuter per plåt. ;D

Lycka till!

3. B
    Medlem Nivå 6

Re: CLIX

Tackar.

Jag tänkte ge mig upp på taket i helgen och mäta på alla håll och kanter. (Snickarna lägger råspont och papp as we speak). Det är ju skitbra om dom levererar plåtarna i exakt längder så slipper man åtminstone ett bekymmer. Vad gäller bredden så säger ju lagen om alltings jävlighet att det inte kommer passa så att dela en plåt i varje ände kankse är att föredra som sagt.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: