Hej!

Spontanhandlade ovan nämnda hyvel igår begagnat från blocket. Art. Nr 404140. undrar om det är fler som har positiva erfarenheter från äldre Clas Olssons maskiner. Var de faktiskt bättre förr?

Maskinen i fråga är från -93 har gjutjärnsbord och är kraftig och okomplicerad i sin konstruktion.

Längd på bordet 940mm
Planhyvling 440
Tar 254mm brett
Matningshastighet 6m/min
Vikt 102 kg
3-Fas

Vad tror ni?

/M

Hmm, låter som en maskin jag skulle velat ha :) Har du någon bild på den, låter spännande med en dedikerad planhyvel i gjutjärn som är stöddigare (och med bättre motor) än en lunchbox planer men ändå inte stor som en Felder!

Här kommer bilden. Snodd från annonsen på blocket. Har inte hunnit testa något under helgen och de slitna skären lämnade jag till en bekant för slipning i fredags så testen får anstå. Den stora positiva överaskningen var att Clas Olsson fortfarande, nästan 20 år efter tillvekningen, fortfarande lagerhåller reservdelar. Mycket bättre än jag trodde om dem.

• 1736826180.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ah, det är en RIKT- och planhyvel... Trodde det var en ren planhyvel och någon dito med gjutjärnsbord i mindre dimension har jag aldrig sett på svenska marknaden.

Trevligt med gjutjärnsbord i det formatet, inte helt vanligt.

Köpte motsvarande modell på blocket igår! hoppas du är nöjd med din och att min funkar lika bra! (har inte provat den än)

Jodå, klart nöjd för mina behov såhär på instegsnivå. Lite mecking att ställa in och få riktigt plan och bra, men har man inte för bråttom så reder man ut det. Rent hyvlingsmässigt så blir det bra, speciellt med slipade skär såklart.

/M

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.