Hej,

jag försöker förstå om det är någon skillnad på citronsyra E330, som man kan köpa bland kryddor och citronsyra som man köper i större kvantiteter på en järnhandel. På den större står det ju en varningstext, men jag blir inte klok på om det är olika koncentrat i det olika salterna.

Någon som vet?

// Cecilia

Magnus E K
Jag skulle undvika att äta något som jag köpt på en järnhandel.

• Haha
  • Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
Låter rätt, så tänkte jag med.:geek: Nu ska jag rengöra med det, men jag ville ändå veta.

Om jag kommer ihåg rätt finns det syntetisk citronsyra som utvinns ur någon form av mögel, det ska väl (tyvärr) vara denna som är tillsatt i livsmedel och som många på senare år försöker utesluta p.g.a diverse allergier.

Sen finns det ju såklart vanlig "äkta" citronsyra. Hur den benämns och hur man skiljer dom åt är jag dock osäker på, möjligtvis att den syntetiska är E330.

• Gilla
CeciliasHus
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Jag skulle undvika att äta något som jag köpt på en järnhandel.
Nej då, det är precis samma citronsyra. Endast priset skiljer dem åt.
(ÖB är billigare än färghandeln med burkar på 1200 gram, på deras kryddhylla.)
Jag lägger lite citronsyra i min kalkavhärdare emellanåt. Till mat och dryck tycker jag att äkta citroner är godare.
Wikipedia har en rätt bra beskrivning: https://sv.wikipedia.org/wiki/Citronsyra

Redigerat:
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Tack!

Claes Sörmland
J JonasJN skrev:
Om jag kommer ihåg rätt finns det syntetisk citronsyra som utvinns ur någon form av mögel, det ska väl (tyvärr) vara denna som är tillsatt i livsmedel och som många på senare år försöker utesluta p.g.a diverse allergier.

Sen finns det ju såklart vanlig "äkta" citronsyra. Hur den benämns och hur man skiljer dom åt är jag dock osäker på, möjligtvis att den syntetiska är E330.
Nästan all citronsyra produceras med hjälp av en svartmögelsvamp (Aspergillus niger).

• Gilla
CeciliasHus
  • Laddar…
C CeciliasHus skrev:
Hej,

jag försöker förstå om det är någon skillnad på citronsyra E330, som man kan köpa bland kryddor och citronsyra som man köper i större kvantiteter på en järnhandel. På den större står det ju en varningstext, men jag blir inte klok på om det är olika koncentrat i det olika salterna.

Någon som vet?

// Cecilia
Citronsyra är inte ett salt utan en syra, precis som det låter.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.