6 223 läst · 7 svar
6k läst
7 svar
Citronsyra och citronsyra?
Hej,
jag försöker förstå om det är någon skillnad på citronsyra E330, som man kan köpa bland kryddor och citronsyra som man köper i större kvantiteter på en järnhandel. På den större står det ju en varningstext, men jag blir inte klok på om det är olika koncentrat i det olika salterna.
Någon som vet?
// Cecilia
jag försöker förstå om det är någon skillnad på citronsyra E330, som man kan köpa bland kryddor och citronsyra som man köper i större kvantiteter på en järnhandel. På den större står det ju en varningstext, men jag blir inte klok på om det är olika koncentrat i det olika salterna.
Någon som vet?
// Cecilia
Låter rätt, så tänkte jag med. Nu ska jag rengöra med det, men jag ville ändå veta.
Om jag kommer ihåg rätt finns det syntetisk citronsyra som utvinns ur någon form av mögel, det ska väl (tyvärr) vara denna som är tillsatt i livsmedel och som många på senare år försöker utesluta p.g.a diverse allergier.
Sen finns det ju såklart vanlig "äkta" citronsyra. Hur den benämns och hur man skiljer dom åt är jag dock osäker på, möjligtvis att den syntetiska är E330.
Sen finns det ju såklart vanlig "äkta" citronsyra. Hur den benämns och hur man skiljer dom åt är jag dock osäker på, möjligtvis att den syntetiska är E330.
Nej då, det är precis samma citronsyra. Endast priset skiljer dem åt.Magnus E K skrev:
(ÖB är billigare än färghandeln med burkar på 1200 gram, på deras kryddhylla.)
Jag lägger lite citronsyra i min kalkavhärdare emellanåt. Till mat och dryck tycker jag att äkta citroner är godare.
Wikipedia har en rätt bra beskrivning: https://sv.wikipedia.org/wiki/Citronsyra
Redigerat:
Tack!
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 512 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 512 inlägg
Nästan all citronsyra produceras med hjälp av en svartmögelsvamp (Aspergillus niger).J JonasJN skrev:Om jag kommer ihåg rätt finns det syntetisk citronsyra som utvinns ur någon form av mögel, det ska väl (tyvärr) vara denna som är tillsatt i livsmedel och som många på senare år försöker utesluta p.g.a diverse allergier.
Citronsyra är inte ett salt utan en syra, precis som det låter.C CeciliasHus skrev:Hej,
Någon som vet?
// Cecilia