Hej! Funderar kring cikulationspumpen som sitter vid elementet här. Om jag stryper elementet på rör 2 vilket jag gissar är inloppet på elementet, kan jag då stänga av cirkulationspumpen som sitter på rör 1. Kan cirkulationspumpen vara på fast jag stryper elementet? Eller kan det bilda övertryck på något sätt.

På bild nummer 2 ser man att rör 1 går in i ett T-rör där den nedre är del av den större ledningen som går till pannan. Och den vänstra delen av T-röret går vidare till ett annat element. Skulle detta andra elementet bli påverkad om jag stänger av cirkulationspumpen?

Det finns en annan cirkulationspump vid pannan så jag gissar på att den hära pumpen är bara en extra så att alla element har nog med vattentryck.

• Cirkulationspumpen är kopplad till ett element med två rör. Ett blått rör går in i pumpen, som är monterad på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två blå rör anslutna till ett T-rör. Det övre röret (1) går in i T-röret, och det undre röret (2) ansluts till en större ledning täckt av isolering.
    Skapa konto
  • Bilden visar två rör anslutna till ett T-kopplingsrör, där rör 1 är blått och rör 2 är mörkare, med märken och spindelväv runt.
    Skapa konto
Ta och rita upp hur det är kopplat samt flödesriktningarna.

På pumphuset brukar det finnas en pil som visar flödesritningen.

Tilloppet på en radiator bör/brukar vara i toppen och returen i botten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.