Vi har sen 5 år en cirkulationspump som vi installerade på övervåningen för att driva golvvärmen i en utbyggnad (2 våningar, golvvärme på båda).

Igår gick plötsligt säkringen i den grupp där pumpen är ansluten. Jag ställde tillbaka den i proppskåpet, men pumpen gick inte igång igen. Kallt på golvet i nya hallen nu...

Dottern hade märkt hur det knäppte till vid pumpen när säkringen gick.

Kan jag se om det gått nån säkring inne i pumpen? Har givetvis provat att starta om genom att dra ur o sätta i kontakten.

Bifogar bild på pumpen.

Cirkulationspump av märket Uponor installerad på en vägg med synliga ledningar och rördelar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kan vara mycket smuts och partiklar från bygget kvar i värmesystemet och rören. Då kanske cirkulationspumpen ger upp efter bara några år. Värmesystemet ska helst renspolas i samband med bygget. Vissa cirkulationspumpar går att ta isär och rengöra, vilket kan fungera. På vissa andra kan man byta själva drivmotorsidan av cirkulationspumpen och behålla pumphuset. Annars får man byta hela pumpen.

• Gilla
Alko
  • Laddar…
Går det inte att prova att lufta systemet då, som med radiatorerna? Var görs det isåfall?

Systemet tappades ur (i källaren alltså) några dagar innan då vi behövde flytta ett element på övre våningen, knappast slump, eller?

De pumparna brukar ibland kärva fast av magnetit och annat smuts, Det går att lossa hela drivsidan och göra rent.
Dock brukar inte säkringen lösa ut, så det kan ju vara något annat fel på den.

• Gilla
Alko
  • Laddar…
Ok, du menar att pumpen gått torrt och skurit p.g.a. av det? Lufta borde gå bra genom att lossa någon nippel men är själv inte insatt i detaljerna på just den typen av cirkulationspumpar.

Ok, tack för svar. Drivsidan antar jag är delen med svart plasthölje. Jag får plats med en skål under, men är lite rädd att det sprutar ut vatten om jag lyckas öppna? Helt nollställd på hur dessa pumpar fungerar som ni märker. Verkar inte vara glapp i elanslutningen, men som sagt, om det bara var stopp i flödet borde väl pumpen försöka, borde låta lite om den?

Edit: Hittade instruktioner om avluftning här. Men som sagt, hos mig la ju pumpen bara av, måste ju vara nåt elfel.

Redigerat:
A Alko skrev:
Går det inte att prova att lufta systemet då, som med radiatorerna? Var görs det isåfall?

Systemet tappades ur (i källaren alltså) några dagar innan då vi behövde flytta ett element på övre våningen, knappast slump, eller?
du har luftningsnippeln till vänster om din höga del med rött avslut. Normalt trär man på en slang där som man böjer ner i en behållare och luftar genom att släppa på nippeln med lämplig nyckel. Innan du försöker med det rekomenderar jag att du kollar att inte pumpen skurit ihop, tyvärr vanligt på denna modellen, speciellt om den går torrt eller med luft i systemet.

du lossar pumpverken genom att gänga av den stora kransen vid pumpfästet, då for du bort pumpen och ett löst pumphjul som du kan rengöra vid behov

• Gilla
Alko
  • Laddar…
M myrstack skrev:
du har luftningsnippeln till vänster om din höga del med rött avslut. Normalt trär man på en slang där som man böjer ner i en behållare och luftar genom att släppa på nippeln med lämplig nyckel. Innan du försöker med det rekomenderar jag att du kollar att inte pumpen skurit ihop, tyvärr vanligt på denna modellen, speciellt om den går torrt eller med luft i systemet.

du lossar pumpverken genom att gänga av den stora kransen vid pumpfästet, då for du bort pumpen och ett löst pumphjul som du kan rengöra vid behov
Ok, den inringade delen alltså. Drar ur kontakten innan, men finns det risk att vatten kommer ur den vägen då? Ursäkta mina amatörfrågor!

• Inringat område på en Uponor golvvärmefördelare med stängd kontakt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om man sätter en pump på den högsta höjdnivån i ett rörledningssystem och samtidigt har mycket luft i rörledningssystemet, då riskerar en pump att gå torr. Vanligtvis monterar man istället en pump på en låg nivå i ett rörledningesystem för att den ska få ett visst tryck på sugsidan på grund av vattenpelaren över den som därmed garanterar att den inte går torr. Att ni har valt att montera cirkulationspumpen hög nivå kanske beror på platsbrist på nedervåningen/källaren?

Om det är en stickproppsansluten pump, kan du med multimeter möjligen mäta på stickproppen om elmotort/drivdelen är kortsluten eller har avbrott. En sådan cirkulationspump drar inte många watt, kanske högst 100 W, och därför endast ca 0,4 A och löser inte vid normal drift ut en automatsäkring på 10 A.

Redigerat:
Nejdå, det finns mer plats på nedervåningen eller källaren snarare, men jag fick förklaringen att det var bättre att ha den uppe. Minns inte varför, men det var en väldigt erfaren rörmokare, svårt att se att han skulle dragit till med nåt bara. Det finns sedan ytterligare en tredje våning ovanför.

A Alko skrev:
Ok, den inringade delen alltså. Drar ur kontakten innan, men finns det risk att vatten kommer ur den vägen då? Ursäkta mina amatörfrågor!
jupp, du roterar ringen för att skruva av pumpen. Överkanten på ringen ska in mot väggen. Du har givetvis lite vatten där som kommer läcka ut men det viktigare att tänka på är att du inte har ett övertryck i systemet som ska ut den vägen. Du kan minska vattenmängden som kommer ut genom att skruva ner termostaten i botten samt även med en spårskuvmejsel vrida ventilen in till shunten 90 grader. Ventilen sitter mot tilloppet och har ett spår genom yttre delen och den vridbara delen är idag helt öppen då spåret löper i samma riktning, den inre delen där kan roteras för att stänga tillloppet

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.