1 949 läst ·
11 svar
2k läst
11 svar
Cirkulationspump till fontän/vattenfall
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 876 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 876 inlägg
Har planer på att göra en minidamm, som ett fågelbad ungefär, och vill ha en cirkulationspump som fixar en liten fontän, eller eventuellt ett vattenfall.
Vill helst slippa dra el, men de solcellsdrivna pumpar jag hittar verkar vara klena, och ingen av dem har backup för molniga dagar.
Någon som har några tankar om hur jag löser det?
Vill helst slippa dra el, men de solcellsdrivna pumpar jag hittar verkar vara klena, och ingen av dem har backup för molniga dagar.
Någon som har några tankar om hur jag löser det?
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 876 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 876 inlägg
Jo, det är ju ofta 12 eller 24 V och inga större strömmar, så det behövs ju ingen större kabel att skarva i med från utgången av transformatorn.
Har köpt några 24 V pumpar från Hozelock. Pumparna har funkat bra under många år även under kalla vintrar.
Solcellsdrivna grejor blir ofta en kompromiss. man slipper kabeln med kapacitet och funktion blir begränsad.
Solcellsdrivna grejor blir ofta en kompromiss. man slipper kabeln med kapacitet och funktion blir begränsad.
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 876 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 876 inlägg
Jag har 24 V utdraget redan som inte är i bruk, men till annan del av tomten.
Antar att det är en nobrainer att gräva några timmar då för att leda om den strömmen, istället för att skaffa soldrivet som fungerar lite sådär.
Antar att det är en nobrainer att gräva några timmar då för att leda om den strömmen, istället för att skaffa soldrivet som fungerar lite sådär.
Jag använder Pondteams vattenstenspump i trädgården. Den har funkat bra i många år. Den kan nog räcka även för ditt ändamål. Finns bla här:
https://www.bauhaus.se/vattenstenspump-pondteam-aq-350
Ansluts till 230V och pumpen drivs med 12V. Transformator ingår.
https://www.bauhaus.se/vattenstenspump-pondteam-aq-350
Ansluts till 230V och pumpen drivs med 12V. Transformator ingår.
Tänk bara på att de flesta ( och de bästa) pumparna drivs med växelström för det fallet att du har 24V likström redan draget. Är ju dock enkelt att byta trafo i så fall.UlrikaSpg skrev:
Min 24V växelströmspump har gått varje sommar sedan c:a år 1980 !
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 876 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 876 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 876 inlägg