Vi har en likadan cirkulationspump.
Som den står nu, så står den i högsta läget (III) på konstantvarvtal.
Såvida den inte är väldigt underdimensionerad, så ska den klara jobbet på lägre.
Vår står på AUTO-läge i normalfall. Behöver bara förändra vid sträng vinterkyla (då vi har ett enrörssystem) och då ändrar jag till en konstanttryckskurva (de två nedersta på höger sida).

Kalle91
GoForIt GoForIt skrev:
Vi har en likadan cirkulationspump.
Som den står nu, så står den i högsta läget (III) på konstantvarvtal.
Såvida den inte är väldigt underdimensionerad, så ska den klara jobbet på lägre.
Vår står på AUTO-läge i normalfall. Behöver bara förändra vid sträng vinterkyla (då vi har ett enrörssystem) och då ändrar jag till en konstanttryckskurva (de två nedersta på höger sida).
Vad står det för värde/siffra på eran? Min har 8W men låg tidigare högre

Kalle91 Kalle91 skrev:
Vad står det för värde/siffra på eran? Min har 8W men låg tidigare högre
Det varierar mellan 8-12W när den ligger i AUTO.

Kalle91 Kalle91 skrev:
Hej!
Har en CureAqua Cirkulationspump som sitter i huset jag köpte. När vi först flyttade in så var det iskallt och det visade sig vara cirkulationspumpen som inte pumpade på korrekt. Ökade på trycket via inställningarna på pumpen och ett starkt ljud kom ifrån pumpen. Fick höra att det skulle avluftas, vilket vi gjorde och direkt efter höjdes trycket på pumpen (värdet). Värmen kom igång i huset. Vi hade då vid tillfället ökat värmen på pannan ordentligt med.

Idag märkte vi att det var kallt i huset och såg då att värdet på indikatorn låg på 8w igen. Avluftade som innan men den här gången funkade det inte. Den går inte över 8w.

Kan den behövas bytas ut? Enligt förra ägaren köptes den i Februari. Vad kan vara problemet?

Mvh
Kalle
Rost/ärg vid kopplingarna till pumpen, där kan det läcka.

Anslutningskablar till cirkulationspumpar bör/ska vara mjukledare.

Kalle91 Kalle91 skrev:
Kan den här ha något med det att göra?
Det där systemet innehåller glykolblandat vatten, handpumpen suger glykolvatten från blandningskärlet (plasttunnan). Glykolen bör aldrig stå i öppet kärl utan man bör bara blanda till så mycket som går åt till att fylla systemet, resten (av det tillblandade) bör lämnas till återvinning eller förvaras i slutet kärl.

Edit: läste fel på manometern, så jag raderade det felaktiga.

Redigerat:
Demmpa Demmpa skrev:
Trycket i glykolsystemet motsvarar en vattenpelare på ca 2m, så ca max 2m över manometern är vätskenivån.
Manometern visar 2 bar, dvs ca 20 meter vattenpelare.

• Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Kalle91
useless useless skrev:
Vad är det för tryck i systemet då? Någonstans måste det finnas ett expansionskärl, antingen ett öppet någonstans högt placerat eller ett tryckkärl.
Självreglerande tror jag inte på om det inte är en större kommersiell fastighet...
Har fått reda på mer :

Man ska fylla vatten med slang (bild 1) som sedan går upp till något öppet kärl som ska ligga någonstans på vinden/taket Kommer inte åt den delen.

När den är fylld så ska meetallbehållaren på bild 2 börja droppa vatten som indikerar att kärlet är fullt.

Ska testa strax behöver bara en slang

• Röd vattenkran ansluten till en slang på ett smutsigt betonggolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Metallbehållare ansluten till ett rör för att indikera fullt vattenkärl.
    Skapa konto
  • Väggmonterade rör och kran som ska anslutas med slang för att fylla ett kärl.
    Skapa konto
Normalt har man en ventil mellan kall-/varmvattenledning och värmekretsen för att fylla värmesystemet.
Kranen som sitter vid botten av pannan tömmer man systemet genom.

Ett tips är att börja rita upp hela systemet på flera papper.

Kalle91
Demmpa Demmpa skrev:
Normalt har man en ventil mellan kall-/varmvattenledning och värmekretsen för att fylla värmesystemet.
Kranen som sitter vid botten av pannan tömmer man systemet genom.

Ett tips är att börja rita upp hela systemet på flera papper.
Tack! Hittade en spak som jag vred på efter ca 5min började det droppa vatten i behållaren. Ska vänta ett tag nu och se om det blir varmt. Styrkan på cirkulationspumpen är dock fortfarande på 7-8w men kanske ska ligga där?

• Spak på en VVS-installation som justerats för att få vattencirkulation, droppande vatten syns.
    Skapa konto
  • Vattendroppar från en rostig spak på en cirkulationspump i ett mörkt utrymme.
    Skapa konto
Kalle91
Klurigt det här:thinking::D

1) Värme går från värmepannan går upp i rör upp mot skåpet där cirkulationspumpen finns. Allt fungerar som det ska.
2) Cirkulationspumpen låg på 8w tidigare. Hittade en ventil längre in bland rören som jag luftade. Funkar nu perfekt.
3) Hittade var man vrider på vatten så det öppna kärlet som ska ligga på vinden/taket någonstans fylls. Ej hittat mätaren för tryck än.
4) Värmen kom igång i huset och det kändes väldigt skönt!

5) Gick runt och luftade alla element med elementnyckel och plötsligt en stund senare försvann värmen från alla element.??
Vet inte om det har något med luftningen att göra. Jag öppnade väldigt kort tills det kom ut vatten i ett jämnt flöde.

Om...
...det finns värme i pannan
... cirkulationspumpen arbetar på
... rören på bilderna ovan vid cirkulationspumpen är rykande heta

om allt detta funkar men ALLA elementen är iskalla, vad kan det vara för orsak? Var i systemet finns det "block". Kan det fortfarande vara luft? iåsfall var? Kan det vara smuts? eller kanske tar det bara lite tid?

Mera vatten efter luftningen

Kalle91
J jonaserik skrev:
Mera vatten efter luftningen
Har gjort (y) Ska försöka hitta kärlet och mätaren. Fortfarande inte lyckats.

Om pumpen är tryckstyrd så sänker den effekten när mottrycket ökar
I så fall kan det finnas en strypning någonstans i systemet

Kalle91 Kalle91 skrev:
Ska försöka hitta kärlet och mätaren. Fortfarande inte lyckats
Inte säkert att det finns en mätare då det kanske är ett öppet system ( behövs inte ) rinner över när det är fullt.Inte fel att ändra så det blir ett slutet system med exp-kärl och normaltryck i Bar, då mår pumpar mycket bättre och cirkulationen .blir konstant systemet

Kalle91
B Byggarn44 skrev:
Om pumpen är tryckstyrd så sänker den effekten när mottrycket ökar
I så fall kan det finnas en strypning någonstans i systemet
Hänger inte med riktigt. Tryckstyrd som i "trycka på knappen som startar den" eller tryck som i att den mäter av trycket?
Vad menas med strypning? Är det när mottrycket är såpass starkt att det inte kommer fram värme i rören? Hur löser man det isåfall?

Kalle91
J jonaserik skrev:
Inte säkert att det finns en mätare då det kanske är ett öppet system ( behövs inte ) rinner över när det är fullt.Inte fel att ändra så det blir ett slutet system med exp-kärl och normaltryck i Bar, då mår pumpar mycket bättre och cirkulationen .blir konstant systemet
Tjena Jonas! Ja isåfall är det nog ett "öppet system" som det heter. Du är inte den första som nämner att det kan vara det. Efter ett tips från en bekant som sa att kärlet bör vara någonstans på taket/vinden och att metalbehållaren (se bild ovan) är det som indikerar om kärlet är överfyllt så testate jag vrida på handtaget där i det skåpet vid cirkulationspumpen. Hörde ett ljud av att vatten sattes igång, efter ca 5min så började det droppa ner vatten i metallbehållaren från röret.

Om öppna system inte alltid brukar ha mätare så förklarar det saken. Då slipper jag leta i onödan! gör framsteg sakta men säkert.

Grejen med värmen i huset är att det bara för några dagar sen bokstavligt talat var som en bastu. När vi flyttade in så var det luft vid cirkulationspumpen som jag avluftade. Efter det var det värme överallt. Försvann sen efter att vi sänkte värmen på pannan under dagen. Är ett äldre hus så kanske måste vara igång ett tag innan det ordnar sig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.