Cirkulationspumpen till värmesystemet pajade och jag fick köpa en ny. Snackade med Wilo som rekommenderade sin Yonos Pico 25/1-6-180 som ersatt den jag har. Yonos var hur enkel som helst att montera trots lite pyssel med det elektriska.

På den gamla har installatören satt den i högsta läget (läge III) som den alltid har gått på sedan installationen 2013. Detta läge finns även på den nya, men här finns det ju fler lägen att välja på. Jag kan inte mycket om sånt här, och tänker att man borde kanske ha den inställd på ett av de nya lägena som nu visar hussymboler. De verkar vara tänkta för tre olika stora hus där minsta huset har minst antal radiatorer och det största har flest.

Enligt instruktionen är minsta huset upp till 12 radiatorer, mellanhuset 15 och största huset 20. I detta huset finns 10 st (varav ett egentligen är ett luftvärmebatteri som värmer ovanvåningen).

Vilket läge ska man välja? Fakta som kanske hjälper:
* 9 radiatorer som värmer nedervåningens ca 140 kvm
* 1 luftvärmebatteri som värmer övervåningens ca 60 kvm
* Bergvärmepump IVT Greenline HA C6 (6 kw)

• Närbild av en Wilo cirkulationspump med tekniska specifikationer och inställningsmöjligheter synliga på etiketten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyinstallerad Wilo Yonos Pico cirkulationspump kopplad till kopparledningar i ett värmesystem.
    Skapa konto
  • Närbild av en nyinstallerad Wilo Yonos Pico cirkulationspump i ett värmesystem.
    Skapa konto
  • Nyinstallerad Wilo Yonos Pico cirkulationspump med inställningsratt och digital display som visar läge och flöde.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.