I denna situation om man ska av vid denna avfart, dvs köra efter framförvarande bil.
Behöver man blinka iom att man följer filen ?
Jag förstår att man kanske bör blinka men behöver man.
En till fråga om de varit heldraget ist i denna "fil" då hade jag inte fått blinka vänster och fortsätt i rondellen. Men med nuvarande markering är de ok men inte lämpligt ?
Utveckla gärna om ni känner till reglerna speciellt med hänseende till de olika linjetyperna i rondeller. Tyckter de finns väldigt lite information angående detta. Dvs t.ex när de räknas som en egen fil för högersväng heldraget eller refug eller båda delarna.
//T
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Behöver man blinka iom att man följer filen ?
Jag förstår att man kanske bör blinka men behöver man.
En till fråga om de varit heldraget ist i denna "fil" då hade jag inte fått blinka vänster och fortsätt i rondellen. Men med nuvarande markering är de ok men inte lämpligt ?
Utveckla gärna om ni känner till reglerna speciellt med hänseende till de olika linjetyperna i rondeller. Tyckter de finns väldigt lite information angående detta. Dvs t.ex när de räknas som en egen fil för högersväng heldraget eller refug eller båda delarna.
//T
Det med att inte eller blinka i en rondell, finns det många åsikter om. Det är ett otyg och ger signaler till att smälla i en rondell. Ni har säkert varit med om att komma fram till en rondell, sänker lite på farten. Det kommer bilar från andra hållet ( ingen blinkers ) helt plötsligt ska en runt i rondellen och kommer med fart i princip framför nosen på dig. Inget bra. Nu är lagen skriven så att blinkers inte behövs i det med att runda en rondell. Bara vid utgång från den. På bilskolorna lärs det så och olyksrisken är uppenbar.
Att använda blinkers, vid sväng i rondell, är en upplysning i god tid för mötande att jag tänker svänga här. Så jag använder alltid blinkers om jag ska runda i en rondell, då hinner mötande få info och sakta ner lite.
Din bild är lite klippt, är det 2 filer till vänster, då kan båda svänga vänster, vad kommer det från höger, ser nästan ut som en tillfart som kan köra in i rondellen. Risken med att vara som bilen framför och svänga. är att filen strax till vänster även går rakt fram och då kan det vara kris om någon kommer med fart och ska rakt fram. Så bäst är nog att flytta ett steg till vänster i god tid om sväng ska göras.
Att använda blinkers, vid sväng i rondell, är en upplysning i god tid för mötande att jag tänker svänga här. Så jag använder alltid blinkers om jag ska runda i en rondell, då hinner mötande få info och sakta ner lite.
Din bild är lite klippt, är det 2 filer till vänster, då kan båda svänga vänster, vad kommer det från höger, ser nästan ut som en tillfart som kan köra in i rondellen. Risken med att vara som bilen framför och svänga. är att filen strax till vänster även går rakt fram och då kan det vara kris om någon kommer med fart och ska rakt fram. Så bäst är nog att flytta ett steg till vänster i god tid om sväng ska göras.
De är två filer i rondellen och två filer in och ut vid samtliga in/utfarter.
Det jag ville få reda på är om man måste(dvs lagen kräver) blinka ut här(rakt fram i bilden). Strecken tycker ja säger att jag inte gör ett filbyte som i en "vanlig" rondell som bilden nedan.
Här är ju rondellen målad som två egna filer runt runt dvs du gör ett filbyte/sväng när du kör ut ur rondellen.
I de "nya" reglerna finns de ingen som säger att man inte får blinka vänster för att vara extra tydlig med att man inte ska ut ur rondellen. Med undantag för om de är två filigt och man ligger i högerfilen, detta kan då tolkas som att man vill göra ett filbyte.
Det jag ville få reda på är om man måste(dvs lagen kräver) blinka ut här(rakt fram i bilden). Strecken tycker ja säger att jag inte gör ett filbyte som i en "vanlig" rondell som bilden nedan.
Logga in
Skapa konto
Här är ju rondellen målad som två egna filer runt runt dvs du gör ett filbyte/sväng när du kör ut ur rondellen.
I de "nya" reglerna finns de ingen som säger att man inte får blinka vänster för att vara extra tydlig med att man inte ska ut ur rondellen. Med undantag för om de är två filigt och man ligger i högerfilen, detta kan då tolkas som att man vill göra ett filbyte.
Grundregeln är att blinka innan du byter fil, dvs innan du korsar linjen.
Problemet med bilden i första inlägget är att filen tar slut och du tvingas byta fil antingen åt höger för att ta dig ur cirkulationsplatsen eller åt vänster för att stanna kvar i den. Det känns som att den som har målat upp alla linjer inte har förstått att det blir en hel hoper med korta filer som tar slut i tomma intet.
Problemet med bilden i första inlägget är att filen tar slut och du tvingas byta fil antingen åt höger för att ta dig ur cirkulationsplatsen eller åt vänster för att stanna kvar i den. Det känns som att den som har målat upp alla linjer inte har förstått att det blir en hel hoper med korta filer som tar slut i tomma intet.
Märklig cirkulationsplats. Var är den belägen? Det var inga påbudspilar innan cirkulationsplatsen?
Vid 1 så blir det plötsligt 2 st filer åt vänster då den kurvade streckade linjen börjar vid kantstenen. Skall man inte rakt fram utan vänster behöver man blinka vänster i cirkulationsplatsen, vilket man normalt inte behöver i ytterfilen.
Vid 1 så blir det plötsligt 2 st filer åt vänster då den kurvade streckade linjen börjar vid kantstenen. Skall man inte rakt fram utan vänster behöver man blinka vänster i cirkulationsplatsen, vilket man normalt inte behöver i ytterfilen.
Logga in
Skapa konto
Hur får du de till att linjerna rakt fram(dvs ur rondellen) tar slut?K Karin Svensson5 skrev:Grundregeln är att blinka innan du byter fil, dvs innan du korsar linjen.
Jag tycker att enligt linjerna fortsätter ju filen rakt fram dvs kör man ur här så följer man filen, dvs inget filbyte eller sväng görs så ingen blinkers behövs(för att inte bryta mot lagen). Man bör såklart blinka oavsett för att göra de extra tydlig för sina medtrafikanter.
Här är den.K Kane skrev:Märklig cirkulationsplats. Var är den belägen? Det var inga påbudspilar innan cirkulationsplatsen?
[bild]
https://maps.app.goo.gl/f8onnyxMZSETxfVD7
De stängde en avfart för några år sedan som gjorde det hela ännu värre. Det smäller en del i den rondellen men det är konstigt att det inte sker ännu oftare.
Nova rondellen utanför Lund.K Kane skrev:Märklig cirkulationsplats. Var är den belägen? Det var inga påbudspilar innan cirkulationsplatsen?
[bild]
Instruktionerna innan är höger fil(rakt fram och höger) vänster fil enbart vänster sväng. De fanns innan två stycken vänster svängar dvs 5 utfarter.
Men dessa skyltar innan är ju mer anvisningar/information för smidigt användande av cirkulationsplats än måsten. Dvs om de inte är heldraget i rondellen.
Japps, de strecken vid 1 nog för att underlätta när man i vänsterfilen ska göra filbyten iom flera utfarter åt vänster.
För att hålla dig inom din fil så får du inte korsa någon linje. I den här cirkulationsplatsen korsar du linjer hela tiden. Med andra ord tar filerna slut.T trollkarlen skrev:Hur får du de till att linjerna rakt fram(dvs ur rondellen) tar slut?
Jag tycker att enligt linjerna fortsätter ju filen rakt fram dvs kör man ur här så följer man filen, dvs inget filbyte eller sväng görs så ingen blinkers behövs(för att inte bryta mot lagen). Man bör såklart blinka oavsett för att göra de extra tydlig för sina medtrafikanter.
Logga in
Skapa konto
Problemet med tolkningen att filen fortsätter rakt fram är att man lika gärna kan tolka det som att filen fortsätter åt vänster och risken för olyckor ökar dramatiskt när det finns olika tolkningar.
Detta kan ju omöjligt stämma i alla fall av rondeller men nog i normalfallet. Finns ju rondeller med heldraget med en fil endast för höger sväng då kan ju rimligtvis inte blinkers behövas iom att de bara finns en laglig väg att ta.N ninjaharry skrev:
Redigerat:
Med den tolkningen ska man då blinka höger eller vänster när man ska ligger i fältet till vänster och inte ska ut ur rondellen men byta fil 🤯K Karin Svensson5 skrev:För att hålla dig inom din fil så får du inte korsa någon linje. I den här cirkulationsplatsen korsar du linjer hela tiden. Med andra ord tar filerna slut.
[bild]
Problemet med tolkningen att filen fortsätter rakt fram är att man lika gärna kan tolka det som att filen fortsätter åt vänster och risken för olyckor ökar dramatiskt när det finns olika tolkningar.
Har själv åkt i den rondellen flera gånger och det gäller att se upp, det kommer bilar från alla håll som ska rakt fram och höger-vänster. Har varit nära när dom andra anser sig kunna åka åt vilket håll som helst. Vid högtrafik är det en mardröm i den rondellen.