Är denna en normal rondell dvs man ska endast blinka vid filbyte och när man lämnar rondellen. Då är ju linjerna mer förvirrande för trafikanterna än hjälpmedel.

T trollkarlen skrev:
Med den tolkningen ska man då blinka höger eller vänster när man ska ligger i fältet till vänster och inte ska ut ur rondellen men byta fil 🤯
Du får nog blinka lite åt båda hållen för säkerhets skull. 😂
För att följa regeln att blinka innan du byter fil måste du blinka typ 17 gånger medan du tar dig genom cirkulationsplatsen. Undrar hur man tänkte när man målade alla linjer?

P
Jag håller med att den cirulationsplatsen är helt galen när det gäller linjer.
Och när den är så stor så håll det rätt hög hastighet genom den. Och folk som är lite osäkra kan först börja köra men stannar sen även efter "lämna företrädes trianglarna" så det körs ihop.

Om ni ser på mapps, nerifrån är det från/till nöbbelöv och till/från E6 och ska man tiil E 22 som är det den 3:e avfarten till höger, med högersväng. Och håller då i vänstra filen, 2 filer ut mot Norra ringen. Så kommer 3 st infarter i den högra med mycket trafik. Det innebär då att jag kan ligga kvar i vänsterfilen och vika av mot Norra ringen mot E22:an, I bland är det så fullt med bilar som ska rakt fram mot E6:an i högerfilen, så det går inte att vika av. Har hänt att det blev ett varv till runt, då alla ska fram till varje pris och släpper ingen över bron som det kallas.

C Chokladmonster skrev:
Här är den.

[länk]

De stängde en avfart för några år sedan som gjorde det hela ännu värre. Det smäller en del i den rondellen men det är konstigt att det inte sker ännu oftare.
Om folk följer påbudspilarna så blir det ju lite mer förstålig linjedragning även om den är udda.
Vägskylt med pilar mot E6, E20, Kalmar, Bjärred, Dalby och centrum, ovanför en rondell omgiven av träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

C
P PappasHammare skrev:
Och folk som är lite osäkra kan först börja köra men stannar sen även efter "lämna företrädes trianglarna" så det körs ihop.
Skall inte påstå att jag vet vad som formellt gäller i dessa cirkulationsplatser (har inte hittat någon beskrivning av trafikregler i cirkulationsplats som har med ett sånt exempel).

Men många kör som att yttre körfält har väjningsplikt mot den som lämnar cirkulationsplatsen från inre körfält med stöd av denna körfältsmarkering som s.a.s. leder ut från det inre körfältet. Huruvida det är korrekt har jag ingen aning om, men man gör då bäst i att stanna och släppa ut dem om man vill undvika kollision.

Redigerat:
Här är en liknande cirkulationspla
C cpalm skrev:
Skall inte påstå att jag vet vad som formellt gäller i dessa cirkulationsplatser (har inte hittat någon beskrivning av trafikregler i cirkulationsplats som har med ett sånt exempel).

Men många kör som att yttre körfält har väjningsplikt mot den som lämnar cirkulationsplatsen från inre körfält med stöd av denna körfältsmarkering som s.a.s. leder ut från det inre körfältet. Huruvida det är korrekt har jag ingen aning om, men man gör då bäst i att stanna och släppa ut dem om man vill undvika kollision.
De är säkert så linjerna är till för att hjälpa till med dvs vem som har företräde vid ev filbyte men de rör verkligen till det i detta fallet.

P
C cpalm skrev:

Nja... Dessa osäkra är mer att om det är en bil på "andra sidan" så måste man stanna. Och att tvärbromsa mitt i en cirkulationsplats utan att titta om man har något bakom är inte lämpligt.

C
P PappasHammare skrev:
Dessa osäkra är mer att om det är en bil på "andra sidan" så måste man stanna.
Är inte riktigt med på vad du menar med "andra sidan"?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.