Hej!
Jag har en fläkt avsedd att öka luftcirkulationen. Den fanns när jag flyttade in men strömförsörjning saknas. Hade velat få tag i en nätkabel men vet inte riktigt vad jag letar efter och vart jag skall leta. Skall den matas med 220 direkt eller förväntas det vara en transformator innan? Är också nyfiken vad det är för komponenter i bilderna.

Nån som har några tips?

Ett dammigt hörn med fläkt, kablar och flexibel metallrör - möjligen dator eller elektronisk apparat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fläkt under kakelugn samt en resistor??

Svart elektronisk enhet med röda lampor och kablar, monterad på mönstrad vägg.
Skapa konto

Styr-/reglerdosa?

En hand håller en svart bältespänne med brunt bälte på ett trätak. Närbild, suddig, inomhus.
Skapa konto

Strömmatning gissar jag skall in här, men den delen saknas. Vet inte vad jag skall få tag på denna?

Inre komponenter i elektronisk apparat med trådar, metallanslutningar och svart plasthölje mot träbakgrund.
Skapa konto

Internt av en elektronisk enhet, kablar, lödningar och komponenter synliga, delvis suddig bild.
Skapa konto
Närbild på teknisk etikett och komponenter med spindelnät; potentiellt inuti en elektronisk enhet.
Skapa konto

Inuti styrdosan

Tacksam för hjälp!

Absolut INGEN nätspänning (230V) där inte.

Skulle tippa på 12VDC.

På första bilden, den lilla saken med två trådar till sig, det är ingen resistor utan det är en bimetaltermostat,
https://www.elfa.se/sv/bimetalltermostat/pf/DC-1269
Den startar fläkten är plåten blir tillräckligt varm, stänger av fläkten när plåten kallnar.

Brytaren växlar troligen mellan halvfart och helfart.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Absolut INGEN nätspänning (230V) där inte.

Skulle tippa på 12VDC.

På första bilden, den lilla saken med två trådar till sig, det är ingen resistor utan det är en bimetaltermostat,
[länk]
Den startar fläkten är plåten blir tillräckligt varm, stänger av fläkten när plåten kallnar.

Brytaren växlar troligen mellan halvfart och helfart.
Tack för snabbt svar. 12VDC låter ju rimligare! Vet du vad den svarta komponenten där det står 10A 250V AC gör?

Den svarta "saken" är en strömbrytare, troligen en växlande, troligen för att köra fläkten på halvfart eller helfart.
Ena tråden (mitten) går till inkommande spänning, de andra två trådarna går till den blåa enheten.

Den enheten som sitter på plåten (första bilden) med två röda trådar kan vara någon typ av termistor som styr hur fort fläkten ska gå. Då kan den svarta strömbrytaren vara till-från-auto.

• Gilla
Ronny68
  • Laddar…
Efter att nästan gett upp hittade jag en sliten etikett på fläkten Mycket riktigt 12V DC! Om jag tolkar det rätt så har den en maxeffekt på 7W? Vad innebär ”overload protected”?
Jag hittade en nätadapter i garaget som passade (rent fysiskt). Den ger 12V och 830mA, vilket då skulle kunna ge ~10W. Fläkten gick igång fint, men innebär den något överdimensionerade adaptern en ökad risk att fläkten pajar? Bör jag skaffa en annan adapter?

Etikett på en borstlös DC-motor från TORIN företag, delvis dold av reflekterande yta och metallgaller.
Skapa konto

Fläkt

Svart AC/AC-adapter, tekniska specifikationer, golv, vägg, del av apparat.
Skapa konto

Nätadapter

Mittenläget på strömbrytaren verkar vara avstängt. Ett ändläge startar fläkten omedelbart, då lyser två dioder. Det andra ändläget lyser en diod men fläkten startar inte. Antar att den i det läget kan startas av ”termostaten” som nämndes.

Återstår att prova

Svart fläkt och kontrollpanel med tre röda lysande indikatorlampor på ett träbord.
Skapa konto
Elektronisk apparat med fläkt, röda indikatorlampor och kontrollknappar, på ett träbord. Kablar synliga.
Skapa konto

Den transformatorn kan du inte använda ihop med fläkten.
Transformatorn ger 12VAC (växelspänning) ut, fläkten och dess styrning ska ha 12VDC (Likspänning).

Du måste skaffa en transformator som ger 12VDC ut och minst 600mA. En transformator på 12VDC och 1A / 12W är ganska lagom.

Demmpa Demmpa skrev:
Den transformatorn kan du inte använda ihop med fläkten.
TS sa ju att fläkten startade fint i ena läget och lysdioder lyser?
Det KAN ju vara så att det sitter en likriktarbrygga i den kapslade elektroniken..

D Dilato skrev:
TS sa ju att fläkten startade fint i ena läget och lysdioder lyser?
Det KAN ju vara så att det sitter en likriktarbrygga i den kapslade elektroniken..
ja, den gick igång fint. Blev osäker när jag läste AC/AC. Läste följande när jag googlade:

”It doesn't really matter. AC adapters use a diode rectifier circuit to ensure the electricity coming out is only DC. So if you were to connect it to DC, it will also still work and also doesn't matter what polarity.”

Men dumt å chansa kanske. Är ju ingen stor kostnad för en adapter med AC/DC.

• Gilla
Warleod
  • Laddar…
Fläkten (DC) kan inte snurra om den matas med AC.

R Ronny68 skrev:
”It doesn't really matter. AC adapters use a diode rectifier circuit to ensure the electricity coming out is only DC.
Det där kan du glömma, det har inget med dina grejer att göra, det där gäller AC till DC adaptrar (nätaggregat) inte transformatorer (som du har där).

D Dilato skrev:
Fläkten (DC) kan inte snurra om den matas med AC.

Det där kan du glömma, det har inget med dina grejer att göra, det där gäller AC till DC adaptrar (nätaggregat) inte transformatorer (som du har där).
ok tack för svar!

här är bildbevis på att den snurrar

På mitt första inlägg, bild 6, så finns ju en komponent som säger ”10A 250V AC”. Kan det vara en likriktarbrygga? Här kommer bilden igen:

Elektronisk komponent med tekniska specifikationer, täckt i damm och spindelnät, indikerande oanvändning eller försummelse.
Skapa konto

• Gilla
Martin Mårdstedt och 1 till
  • Laddar…
Jag har något väldigt likt till min "kakelugn"
Ingen aning om nätdelen är bytt men har funkat utan problem i 10 år.
Kanske i klenaste laget men har kanske en fläkt med lägre effekt.
Har dock funderat på att bygga om/byta fläkt för min låter riktigt högt.

• AC/DC-adapter och timer med inställningsknappar på träunderlag. Kablar anslutna, teknisk utrustning.
    Skapa konto
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
R Ronny68 skrev:
På mitt första inlägg, bild 6, så finns ju en komponent som säger ”10A 250V AC”. Kan det vara en likriktarbrygga?
Det är ju strömbrytaren, den kan bryta 10A vid 250V AC. Den kan ju självklart också bryta DC.
Fläkten låter inte frisk, den borde vara bara susa lite..

• Gilla
Ronny68
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det är ju strömbrytaren, den kan bryta 10A vid 250V AC. Den kan ju självklart också bryta DC.
Fläkten låter inte frisk, den borde vara bara susa lite..
Aha. Får bli en DC adapter helt enkelt. Får se om fläkten låter bättre av en sån.

Det ser ut som att det är ombyggda fläktar från nätaggregat i PC (AT/ATX-låda) som återanvänts.

Om fläkten är till för att öka luftströmningen kring kakelugnen så är fläkten tämligen meningslös. Någon verkan om det är fråga om en kamin som liknar en kakelugn.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.