Hej!
Jag har en fläkt avsedd att öka luftcirkulationen. Den fanns när jag flyttade in men strömförsörjning saknas. Hade velat få tag i en nätkabel men vet inte riktigt vad jag letar efter och vart jag skall leta. Skall den matas med 220 direkt eller förväntas det vara en transformator innan? Är också nyfiken vad det är för komponenter i bilderna.
Nån som har några tips?
Fläkt under kakelugn samt en resistor??
Styr-/reglerdosa?
Strömmatning gissar jag skall in här, men den delen saknas. Vet inte vad jag skall få tag på denna?
Inuti styrdosan
Tacksam för hjälp!
Jag har en fläkt avsedd att öka luftcirkulationen. Den fanns när jag flyttade in men strömförsörjning saknas. Hade velat få tag i en nätkabel men vet inte riktigt vad jag letar efter och vart jag skall leta. Skall den matas med 220 direkt eller förväntas det vara en transformator innan? Är också nyfiken vad det är för komponenter i bilderna.
Nån som har några tips?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fläkt under kakelugn samt en resistor??
Logga in
Skapa konto
Styr-/reglerdosa?
Logga in
Skapa konto
Strömmatning gissar jag skall in här, men den delen saknas. Vet inte vad jag skall få tag på denna?
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Inuti styrdosan
Tacksam för hjälp!
Absolut INGEN nätspänning (230V) där inte.
Skulle tippa på 12VDC.
På första bilden, den lilla saken med två trådar till sig, det är ingen resistor utan det är en bimetaltermostat,
https://www.elfa.se/sv/bimetalltermostat/pf/DC-1269
Den startar fläkten är plåten blir tillräckligt varm, stänger av fläkten när plåten kallnar.
Brytaren växlar troligen mellan halvfart och helfart.
Skulle tippa på 12VDC.
På första bilden, den lilla saken med två trådar till sig, det är ingen resistor utan det är en bimetaltermostat,
https://www.elfa.se/sv/bimetalltermostat/pf/DC-1269
Den startar fläkten är plåten blir tillräckligt varm, stänger av fläkten när plåten kallnar.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Tack för snabbt svar. 12VDC låter ju rimligare! Vet du vad den svarta komponenten där det står 10A 250V AC gör?Demmpa skrev:
Absolut INGEN nätspänning (230V) där inte.
Skulle tippa på 12VDC.
[länk]
Den svarta "saken" är en strömbrytare, troligen en växlande, troligen för att köra fläkten på halvfart eller helfart.
Ena tråden (mitten) går till inkommande spänning, de andra två trådarna går till den blåa enheten.
Den enheten som sitter på plåten (första bilden) med två röda trådar kan vara någon typ av termistor som styr hur fort fläkten ska gå. Då kan den svarta strömbrytaren vara till-från-auto.
Ena tråden (mitten) går till inkommande spänning, de andra två trådarna går till den blåa enheten.
Den enheten som sitter på plåten (första bilden) med två röda trådar kan vara någon typ av termistor som styr hur fort fläkten ska gå. Då kan den svarta strömbrytaren vara till-från-auto.
Efter att nästan gett upp hittade jag en sliten etikett på fläkten Mycket riktigt 12V DC! Om jag tolkar det rätt så har den en maxeffekt på 7W? Vad innebär ”overload protected”?
Jag hittade en nätadapter i garaget som passade (rent fysiskt). Den ger 12V och 830mA, vilket då skulle kunna ge ~10W. Fläkten gick igång fint, men innebär den något överdimensionerade adaptern en ökad risk att fläkten pajar? Bör jag skaffa en annan adapter?
Fläkt
Nätadapter
Mittenläget på strömbrytaren verkar vara avstängt. Ett ändläge startar fläkten omedelbart, då lyser två dioder. Det andra ändläget lyser en diod men fläkten startar inte. Antar att den i det läget kan startas av ”termostaten” som nämndes.
Återstår att prova
Jag hittade en nätadapter i garaget som passade (rent fysiskt). Den ger 12V och 830mA, vilket då skulle kunna ge ~10W. Fläkten gick igång fint, men innebär den något överdimensionerade adaptern en ökad risk att fläkten pajar? Bör jag skaffa en annan adapter?
Logga in
Skapa konto
Fläkt
Logga in
Skapa konto
Nätadapter
Mittenläget på strömbrytaren verkar vara avstängt. Ett ändläge startar fläkten omedelbart, då lyser två dioder. Det andra ändläget lyser en diod men fläkten startar inte. Antar att den i det läget kan startas av ”termostaten” som nämndes.
Återstår att prova
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Den transformatorn kan du inte använda ihop med fläkten.
Transformatorn ger 12VAC (växelspänning) ut, fläkten och dess styrning ska ha 12VDC (Likspänning).
Du måste skaffa en transformator som ger 12VDC ut och minst 600mA. En transformator på 12VDC och 1A / 12W är ganska lagom.
Transformatorn ger 12VAC (växelspänning) ut, fläkten och dess styrning ska ha 12VDC (Likspänning).
Du måste skaffa en transformator som ger 12VDC ut och minst 600mA. En transformator på 12VDC och 1A / 12W är ganska lagom.
ja, den gick igång fint. Blev osäker när jag läste AC/AC. Läste följande när jag googlade:D Dilato skrev:
”It doesn't really matter. AC adapters use a diode rectifier circuit to ensure the electricity coming out is only DC. So if you were to connect it to DC, it will also still work and also doesn't matter what polarity.”
Men dumt å chansa kanske. Är ju ingen stor kostnad för en adapter med AC/DC.
Fläkten (DC) kan inte snurra om den matas med AC.
Det där kan du glömma, det har inget med dina grejer att göra, det där gäller AC till DC adaptrar (nätaggregat) inte transformatorer (som du har där).R Ronny68 skrev:
Jag har något väldigt likt till min "kakelugn"
Ingen aning om nätdelen är bytt men har funkat utan problem i 10 år.
Kanske i klenaste laget men har kanske en fläkt med lägre effekt.
Har dock funderat på att bygga om/byta fläkt för min låter riktigt högt.
Ingen aning om nätdelen är bytt men har funkat utan problem i 10 år.
Kanske i klenaste laget men har kanske en fläkt med lägre effekt.
Har dock funderat på att bygga om/byta fläkt för min låter riktigt högt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden