10 902 läst ·
30 svar
11k läst
30 svar
Cirkelsåg vinge funktion. [klyvkniv /mod]
Jag har också svårt att se att det skulle vara smidigare att börja med sticksåg. Speciellt som sticksåg verkligen inte är det enklaste att börja mitt i en skiva med., och dessutom har fel bredd. Nej, cirkelsåg är enligt min mening mycket enklare att börja "sänka" med. Jag brukar har maxdjup för snittet inställt och en regel fastspänd så att jag har något att stöda sidan mot sågen på. Och som sagt, för sågen sakta framåt så att klyvkniven får plats.
Återigen vill jag varna för att detta är en farlig manöver, risken för att sågen flyger ur händerna te på grund av att hålet blir lite snett och klingan hamnar i kläm, är stor. Generellt sett finns det säkrare sätt att lösa problemet. Ta gärna en bild och lägg upp så kan du få bättre och säkrare tips.
Återigen vill jag varna för att detta är en farlig manöver, risken för att sågen flyger ur händerna te på grund av att hålet blir lite snett och klingan hamnar i kläm, är stor. Generellt sett finns det säkrare sätt att lösa problemet. Ta gärna en bild och lägg upp så kan du få bättre och säkrare tips.
Därav mitt inlägg att använda stickisen för att göra "sänkningen", inte lättare men säkrare.Daniel_N skrev:Jag har också svårt att se att det skulle vara smidigare att börja med sticksåg.
Nej, cirkelsåg är enligt min mening mycket enklare att börja "sänka" med.
Återigen vill jag varna för att detta är en farlig manöver, risken för att sågen flyger ur händerna te på grund av att hålet blir lite snett och klingan hamnar i kläm, är stor.
Troligtvis så ska ju till med stickisen under arbetet så den ligger ju där o tittar på ig iaf
Tekniken med att sänka med sticksåg är ju liksom att vrida den ner i skivan genom att göra en 90graders nedvridning och att man tar stöd mot framkanten av sågplattan. (Finns säkert på YouTube)
Har man inte gjort det förr bör man träna på en provbit samt även tänka på att ha finsidan nedåt.
En arbetskompis till en bekant skulle klyva en bräda utan klyvkniv...
Det slutade med att han fick kast och sågade rakt över handen, fick sluta som snickare innan han hade blivit färdigutbildad.
Så ta inte bort kniven om du inte måste
Det slutade med att han fick kast och sågade rakt över handen, fick sluta som snickare innan han hade blivit färdigutbildad.
Så ta inte bort kniven om du inte måste
Min såg har två handtag. Tycker det verkar konstigt att kunna såga sig i handen då. Det var inte så att det var något handhavandefel inblandat? Personen var ju inte färdigutbildad.nino skrev:
Min lilla Skil går att föra med en hand. Men jag skulle inte klara av att sänka den utan 2 händer. Testade. Enklaste var att lössa på djupskruven, starta sågen med plattan mot linjalen/MED HELA ANHÅLLET MOT SKIVAN/ och köra den ner o fram. Inga problem. Körde utan vinge. Men backa rekomenderar jag inte. Sågen vill upp.raveper skrev:
När jag ringde verkstaden efter att min Bosch GTS10 hade bränt motorn så frågade de om jag hade kört utan klyvkniv. Det ökar risken för att ödelägga motorn eftersom sågklingan kan belastas i sidled under drift. Bara ännu ett skäl för att använda den.
Sen är det ju en annan femma att Bosch inte säljer en hajfensformad klyvkniv till den sågen så att man är tvungen att ta bort klyvkniven om man inte önskar att kapa utan bara spåra...
Sen är det ju en annan femma att Bosch inte säljer en hajfensformad klyvkniv till den sågen så att man är tvungen att ta bort klyvkniven om man inte önskar att kapa utan bara spåra...
Kniper gör det inte, men det kan hugga ändå om man råkar vrida på arbetsstycket (vilket också sker om kanten mot anhållet inte är helt rak). Som vanligt gäller det att ha koll på vad man sysslar med, vilket förmodligen är anledningen till att du inte har haft några problem med dettaphl skrev:
Jag skulle inte våga ge min yngsta son en motorsåg i handen. Då skulle han vara utan armar och ben idag!bygga_bo skrev:
Tolkar jag rätt? Det finns olika typer av sågskivor till cirkelsågar. Kapar jag bara kan jag använda skivan som följer med? Ska jag klyva brädor, skivor etc bör jag byta skiva?
Hur många känner till att det finns olika typer av skivor? Finns det nån tumregel när man bör ha kapskivaresp. klyvskiva? En planka på 0,5m som man klyver kanske inte kräver en klyvskiva?
Går det eftermontera klyvkniv? Fick iaf inga träffar på den sökningen på Clas i insjön o Jula
Hur många känner till att det finns olika typer av skivor? Finns det nån tumregel när man bör ha kapskivaresp. klyvskiva? En planka på 0,5m som man klyver kanske inte kräver en klyvskiva?
Går det eftermontera klyvkniv? Fick iaf inga träffar på den sökningen på Clas i insjön o Jula
uhhhhh:SHawkai skrev:Tolkar jag rätt? Det finns olika typer av sågskivor till cirkelsågar. Kapar jag bara kan jag använda skivan som följer med? Ska jag klyva brädor, skivor etc bör jag byta skiva?
skiva..>??? menar du klinga för att såga en skiva eller en bräda?
ska du kapa ska du ha en kapklinga
ska du klyva ska du ha en klyvklinga inkl hajfena som inte går att eftermontera.
Ja, klinga menade jag naturligtvis. Kl var 23 o jag var trött. Kändes inte bra då jag använde ordet skiva istället för klinga, menmen...Nimajneb skrev:
Jag tolkar ditt svar som att om cirkelsågen saknar klyvkniv ska man inte klyva en bräda/skiva el.dyl. Det hade ju varit bra att info veta då man köpte cirkelsågen...