20 862 läst ·
53 svar
21k läst
53 svar
Cirkelsåg, med eller utan batteri?
FreQa skrev:
Mycket diskussion om cirkelsåg, sänksåg, sladd eller batteri men ska jag kapa/gera "breda" 45 mm reglar är det nog en kap-/gersåg jag använder.FreQa skrev:
Nu är den i varje fall provad! Med gott resultat. Lite enklare än den gamla.
Härligt att kunna använda alla kunskaper från detta forumet! Skruva dit en mall så man bara kunde smacka ihop sidorna till sandlådan.
Om sågen ryker lite, utan att ha pressat den, det är inget bra va?
Tyckte dessutom att kåpan blev m ovanför klingan. Är det spånet som ger värmen där?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Härligt att kunna använda alla kunskaper från detta forumet! Skruva dit en mall så man bara kunde smacka ihop sidorna till sandlådan.
Tyckte dessutom att kåpan blev m ovanför klingan. Är det spånet som ger värmen där?
Jag köpte en 18T klinga till min ts 55 också. Enkelt att byta ju. Åker på till "fulsågning" när man är för rädd om 48T-diton.slacker skrev:
Kör själv med sänksåg till det mesta, Festool TS-55, funkar till allt och har alltid en 48T klinga i.
På senare så skaffade jag en batteridriven makita virkelsåg - primärt för lite grövre jobb som OSB, K-Plywood eller som senast då sponten på taket skulle kapas. Även enklare klyvning där precision inte är ett problem.
Skulle jag ersätta sänken med en cirkelsåg - aldrig i livet!
Vilken är bättre i mitt tycke - sänksågen helt klart.
Köp du en sänksåg och när det skär i hjärtat att använda fin sågen på bygget köper du en slit maskin i form av en batteridriven cirkel.
Jag förstår inte om du har klyvt eller kapat? Om du klyver är det bra med en klinga för ändamålet. Annars kommer det bli väldigt tungt för sågen och varmt i snittet.FreQa skrev:
Nu är den i varje fall provad! Med gott resultat. Lite enklare än den gamla.
[bild]
Ny elektronik kan ju lukta lite, men inte ska det ryka.
Ok då har jag redan bränt denT Tosse skrev:
Jag kapade med den än så länge så den splittrade rätt stora flisor.
Tycker du gjorde rätt i att skaffa dig en sladdare!
Har förvisso inte använt bosch batteridrivna cirkelsåg men har däremot använt Hiltis motsvarighet och den funkar skitbra i rätt material. Så som OSB, plyfa etc. så är den grymt behändig och det är riktigt skönt utan sladd men när man som hemmasnickare oftast vill ha en cirkelsåg för lite bredare spektra så är sladd att föredra. Har testat köra i 45x95 med batteri och det går men en batterimaskin har inte alls samma kräm som en sladdare har.
Så rätt beslut tycker jag

Har förvisso inte använt bosch batteridrivna cirkelsåg men har däremot använt Hiltis motsvarighet och den funkar skitbra i rätt material. Så som OSB, plyfa etc. så är den grymt behändig och det är riktigt skönt utan sladd men när man som hemmasnickare oftast vill ha en cirkelsåg för lite bredare spektra så är sladd att föredra. Har testat köra i 45x95 med batteri och det går men en batterimaskin har inte alls samma kräm som en sladdare har.
Så rätt beslut tycker jag