20 862 läst ·
53 svar
21k läst
53 svar
Cirkelsåg, med eller utan batteri?
Precis och därför tänkte jag skaffa en GKS 55 som man kan ha med skena om man villE epw skrev:
Jämfört med avkapade sladdar på cirkelsågar tänkte du?T topmount skrev:
Verktyg är förbrukningsmaterial. Ska man väl investera i ett verktyg så ska man köpa av god kvalité. Gör man det så håller batteriet vi hemmabruk i 5-10 år. Det är väl försumbart. Används det väldigt sällan är helt klart sladdverktyg att föredra.
Jag köpte en gks med skena i våras (det här paketet https://www.duabhuset.se/index.php?...prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisjakt ). Har inte kapat jättemånga meter än så länge men har hunnit med att klyva brädor med paralellanslaget och dela skivor med skenan.
Hittills är jag jättenöjd om man bortser från att jag fick börja med att skicka tillbaks den för att klingan saknades.
Jag gav efter lite prutning 2600 hos min lokala xl handlare.
Hittills är jag jättenöjd om man bortser från att jag fick börja med att skicka tillbaks den för att klingan saknades.
E epw skrev:Jämfört med avkapade sladdar på cirkelsågar tänkte du?
Verktyg är förbrukningsmaterial. Ska man väl investera i ett verktyg så ska man köpa av god kvalité. Gör man det så håller batteriet vi hemmabruk i 5-10 år. Det är väl försumbart. Används det väldigt sällan är helt klart sladdverktyg att föredra.
Haha.C Christoffer85 skrev:Jag köpte en gks med skena i våras (det här paketet [länk] ). Har inte kapat jättemånga meter än så länge men har hunnit med att klyva brädor med paralellanslaget och dela skivor med skenan.
Det blir 9 kr biligare att köpa såg plus skena än att köpa paketet på Bauhaus nu när de har kampanj på sågen!
Rent generellt är det väl inte så bra att bygga upp en stor batteridriven verktygsarsenal om man är en vanlig hemmapulare? Jobbar man professionellt så sliter man säkert ut maskinerna och batterierna ungefär lika fort, men annars riskerar man ju att stå där om tio år med nästan oanvända maskiner som inte går att använda eftersom batterierna är kass och inte går att köpa nya.
Det enda jag har lyckats nöta ut relativt fort, trots att jag har renoverat/byggt 3-4 hus de senaste 15-20 åren, är skruvdragare.
Men, det är såklart coolt med en stor Makitasamling i tillhörande hockeytrunk...
Det enda jag har lyckats nöta ut relativt fort, trots att jag har renoverat/byggt 3-4 hus de senaste 15-20 åren, är skruvdragare.
Men, det är såklart coolt med en stor Makitasamling i tillhörande hockeytrunk...
Min poäng är väll att köper man en kvalitets maskiner vill inte jag byta ut alla elverktyg var femte år. Kan fortfarande låna svärfars kvalitets maskiner med sladd som är över trettio år.E epw skrev:Jämfört med avkapade sladdar på cirkelsågar tänkte du?
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Fast är inte risken att det ska komma en ny batteriteknik som ersätter Li-Ion batterierna de närmaste tio åren ganska minimal? Dom gamla NiCd batterierna kan man fortfarande beställa trots att inga såna verktyg funnits i affärerna de senaste tio åren.useless skrev:
Rent generellt är det väl inte så bra att bygga upp en stor batteridriven verktygsarsenal om man är en vanlig hemmapulare? Jobbar man professionellt så sliter man säkert ut maskinerna och batterierna ungefär lika fort, men annars riskerar man ju att stå där om tio år med nästan oanvända maskiner som inte går att använda eftersom batterierna är kass och inte går att köpa nya.
P
pleqtiz
Verktygstokig
· Västernorrland
· 1 776 inlägg
pleqtiz
Verktygstokig
- Västernorrland
- 1 776 inlägg
De nya solid statebatterierna kommer tidigare än man kan ana.. tekniken går så fort framåt nu..F Finndjävel skrev:
Samtidigt kan man oftast lita på att tillverkare är rövhattar som kan lägga till en liten plastbit för att nya batterier inte ska funka i gamla maskinerF Finndjävel skrev: