Hej,
Har ett projekt där jag planerar o sinka/laxning i grova bjälkar/timmer. Vill göra detta på smidigast sätt men även med ett visst mått av precision och försöka minimera manuellt jobb med stämjärn.
Tänkte försöka såga sidorna på urtaget med en cirkelsåg så långt det går. Men problemet är ju att en cirkelsåg bara går att luta åt ena hållet så jag kan ju bara såga ena sidan av urtaget med den vinkel jag vill ha. Att köpa ytterligare en cirkelsåg som kan lutas åt andra hållet känns lite onödigt.
Är det nån som har testat o vända på klingan o köra sågen baklänges? Omöjligt? Farligt?
Är ju inga djupa snitt (i förhållande till tjockleken på balken) som ska göras så risken för att det nyper måste väl vara minimal ändå.
Planerar å fixa till en mall som styr sågen så att snitten hamnar på rätt ställe och som ser till att jag inte kan köra för långt.
Har ett projekt där jag planerar o sinka/laxning i grova bjälkar/timmer. Vill göra detta på smidigast sätt men även med ett visst mått av precision och försöka minimera manuellt jobb med stämjärn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tänkte försöka såga sidorna på urtaget med en cirkelsåg så långt det går. Men problemet är ju att en cirkelsåg bara går att luta åt ena hållet så jag kan ju bara såga ena sidan av urtaget med den vinkel jag vill ha. Att köpa ytterligare en cirkelsåg som kan lutas åt andra hållet känns lite onödigt.
Är det nån som har testat o vända på klingan o köra sågen baklänges? Omöjligt? Farligt?
Är ju inga djupa snitt (i förhållande till tjockleken på balken) som ska göras så risken för att det nyper måste väl vara minimal ändå.
Planerar å fixa till en mall som styr sågen så att snitten hamnar på rätt ställe och som ser till att jag inte kan köra för långt.
Du håller på och stället till en större amputation efter vad det verkar. Att ta bort klyvkniven och mata en handcirkelsåg baklänges kan bara sluta illa.
Sånt där gör man traditionellt med yxa. Är man någorlunda skicklig med yxan blir det nästan inget stämjärnsarbete.
Det moderna sättet som jag har använt några gånger är att såga med spetsen på motorsågen. Om man står stadigt och har stocken på bekväm arbetshöjd kan man stötta bakändan på motorsågen mot kroppen. Då är det bara att lägga ned svärdet längs linjen ovanpå stocken så att ändan är jäms med djupmärket. Sedan är det bara att gasa och låta den skära rakt ned. Eftersom man har ögonen rakt ovanför svärdet och skäret är det enkelt att hålla riktningen hela vägen ned. Sedan hugger man loss klossen och finputsar med en vass yxa.
Längst inne i hörnet eller om delarna inte passar perfekt kan det bli några minuters stämjärnsarbete för oss som inte är så skickliga med yxan.
Det skall vara en stor kraftig bensindriven motorsåg. Jag har en Husqvarna 353 och den är perfekt. Man kör på låga varv lugnt och försiktigt med nyfilad kedja.
Sånt där gör man traditionellt med yxa. Är man någorlunda skicklig med yxan blir det nästan inget stämjärnsarbete.
Det moderna sättet som jag har använt några gånger är att såga med spetsen på motorsågen. Om man står stadigt och har stocken på bekväm arbetshöjd kan man stötta bakändan på motorsågen mot kroppen. Då är det bara att lägga ned svärdet längs linjen ovanpå stocken så att ändan är jäms med djupmärket. Sedan är det bara att gasa och låta den skära rakt ned. Eftersom man har ögonen rakt ovanför svärdet och skäret är det enkelt att hålla riktningen hela vägen ned. Sedan hugger man loss klossen och finputsar med en vass yxa.
Längst inne i hörnet eller om delarna inte passar perfekt kan det bli några minuters stämjärnsarbete för oss som inte är så skickliga med yxan.
Det skall vara en stor kraftig bensindriven motorsåg. Jag har en Husqvarna 353 och den är perfekt. Man kör på låga varv lugnt och försiktigt med nyfilad kedja.
En kap o gersåg med lutning åt båda hållen kanske kan vara en bra lösning innan man yxar ut det sista.
edit. Oj, balken ser ut att vara jättetjock...då går den inte in i en kapger. Sorry för dåligt tips.
edit. Oj, balken ser ut att vara jättetjock...då går den inte in i en kapger. Sorry för dåligt tips.
Redigerat:
mattiasp skrev:Om du vänder på klingan och sågar baklänges måste du också få klingan att snura åt fel håll. Det är inte så lätt att få till.[/QUOTE
Haha, det har du ju rätt i. Tänkte visst inte hela vägen där.
Men va bra då kanske jag slipper nån ofrivillig amputation då.
Tack för alla snabba svar.
Siktar på att gera ena sidan bara då och sen köra ett gäng snitt med klingan rakt och sen ta bort resterande med stämjärnet
Redigerat:
Jag tror att ett multiverktyg plus en fixtur som guidar sågen skulle kunna fungera bra för att få till det där urtaget. För laxstjärten skulle jag nog bygga något bord som man kan tvinga fast på änden, bordet skall då ha ett anhåll för cirkelsågen så att snittet hamnar rätt varje gång. Man kan då använda samma uppställning för båda sidor.
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Skulle inte en handöverfräs (överhandsfräs?) kunna göra nytta där?
Jag tycker ni gör det fruktansvärt svårt och omständigt för er.
Om du inte vågar använda motorsåg är det bara att såga in med en handsåg längs strecken. Om man sågar till bottenstrecket på båda sidorna är i allas fall hälften kapat. Sedan kan man ta ur resten med yxa och putsa litet med stämjärn om man inte får det bra med yxan. Såhär:
Titta 9.50 minuter in i filmen.
https://www.youtube.com/watch?v=_3J5wkJFJzE
Om du inte vågar använda motorsåg är det bara att såga in med en handsåg längs strecken. Om man sågar till bottenstrecket på båda sidorna är i allas fall hälften kapat. Sedan kan man ta ur resten med yxa och putsa litet med stämjärn om man inte får det bra med yxan. Såhär:
Titta 9.50 minuter in i filmen.
https://www.youtube.com/watch?v=_3J5wkJFJzE
Kilsåga en regelbit i samma vinkel du vill ha tappen, fäst kilen längsmed regeln och såga många djupställda parallella spår tvärs över med sågen löpandes på kilen, stäm bort och rensa rent. ta det innersta med en fogsvans...
Jag håller med Heimlaga. Med motorsåg går det ju att göra ett sådant där urtag i princip helt färdigt. Lite puts i innerhörnen är allt som återstår. Men jag föredrar nog min lätta el-qvarna före en bensinare när jag jobbar med timmer.
Är man inte bekväm med motorsågen så går det nästan lika fort med rejäla handverktyg. En bra fogsvans gör som sagt halva kanterna. Avsluta med snickaryxa och stämjärn på det som blev kvar.
Rätt handverktyg är dock viktigt för att jobba fort med timmer.
Snickaryxa:
https://www.gransforsbruk.com/product/gransfors-snickaryxa/
Ett timmerstämjärn och en rejäl träklubba. Det största stämjärnet på bilden i länken är ett timmerstämjärn:
http://www.djarv.se/slagstamjarn.asp
Men givetvis går det största vanliga stämjärn man kan hitta också bra.
Ska man göra en massa sådana uttag så är en skarvyxa inte heller fel:
https://www.gransforsbruk.com/product/gransfors-liten-skarvyxa/
Är man inte bekväm med motorsågen så går det nästan lika fort med rejäla handverktyg. En bra fogsvans gör som sagt halva kanterna. Avsluta med snickaryxa och stämjärn på det som blev kvar.
Rätt handverktyg är dock viktigt för att jobba fort med timmer.
Snickaryxa:
https://www.gransforsbruk.com/product/gransfors-snickaryxa/
Ett timmerstämjärn och en rejäl träklubba. Det största stämjärnet på bilden i länken är ett timmerstämjärn:
http://www.djarv.se/slagstamjarn.asp
Men givetvis går det största vanliga stämjärn man kan hitta också bra.
Ska man göra en massa sådana uttag så är en skarvyxa inte heller fel:
https://www.gransforsbruk.com/product/gransfors-liten-skarvyxa/
Produkter som diskuteras: "snickaryxa"
Snickaryxa svängt skaft Hultafors
För hantverkaren
694 kr inkl moms
Läs mer
Jag förstår inte problemet riktigt.bjoli skrev:
Om du kan använda handcirkeln för det ena lutande spåret, kan du inte bara vända dig om och köra det andra spåret från andra hållet?
edit:
Kikar lite noggrannare på bilden nu ...
Sinkspåret ska kanske inte gå rakt över, ser jag nu. Men i så fall blir väl cirkelsågen ändå ett ganska dåligt verktyg, med massor kvar att såga som klingan inte nått.
Redigerat:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 905 inlägg
Nu har ju flera redan konstaterat att en cirkelsåg är ett olämpligt verktyg, men om vi struntar i det och tänker på hur det skulle gå att göra.
Timret är väl vändbart!? Du sågar ena snittet från ena hållet, vänder stocken 180 grader och sen sågar du andra snittet. Är stocken fixerad vänder du istället sågen så att du sågar ena snittet uppifrån och ner och andra nerifrån och upp.
På det viset kan du även använda samma skruvmejslar på båda sidor om en vägg även om de ligger åt samma håll i verktygslådan.
Timret är väl vändbart!? Du sågar ena snittet från ena hållet, vänder stocken 180 grader och sen sågar du andra snittet. Är stocken fixerad vänder du istället sågen så att du sågar ena snittet uppifrån och ner och andra nerifrån och upp.
På det viset kan du även använda samma skruvmejslar på båda sidor om en vägg även om de ligger åt samma håll i verktygslådan.