Som hobbyfixare utan plats står jag nu med en ny cirkelsåg i vardagsrummet och sågar aluminium. Inte så poppis och det tar lång tid att sanera det silverfärgade glittret som lägger sig överallt.
Hur mycket bättre blir det om man kopplar en dammsugare till cirkelsågen? Den är ju ganska öppen och luftig, så spån flyger ut lite överallt. Det ingår ett fäste, men den passar inte vår dammsugare. Kanske är den för grovdammsugare?
Jag har testat att täcka över ytor runtom med tejp för att minska stöket, men det blev tyvärr ingen större skillnad, även om det visserligen fastnade en del metallspån.
Hur mycket bättre blir det om man kopplar en dammsugare till cirkelsågen? Den är ju ganska öppen och luftig, så spån flyger ut lite överallt. Det ingår ett fäste, men den passar inte vår dammsugare. Kanske är den för grovdammsugare?
Jag har testat att täcka över ytor runtom med tejp för att minska stöket, men det blev tyvärr ingen större skillnad, även om det visserligen fastnade en del metallspån.
Det blir bättre men inte hundra, det finns adaptrar att köpa på Classe. Spånen flyger ju hejvilt oavsett om man vill det eller ej. Men pröva att ställa djupet precis så att du skär igenom och lägg ämnena på en bit MDF, för att minska flygsträckan, en dammsugare på det så har du närmat dig att göra allt du kan.
Stort tack!
Det låter lovande, jag får försöka lokalisera och låna föreningens grovdammsugare och se om den passar. Annars får jag väl 3d-printa en adapter. (Printern får inte heller plats hemma tyvärr, utan står på kontoret.)
Det låter lovande, jag får försöka lokalisera och låna föreningens grovdammsugare och se om den passar. Annars får jag väl 3d-printa en adapter. (Printern får inte heller plats hemma tyvärr, utan står på kontoret.)
Just nu har jag gjort en provisorisk kapjigg som har en genomgående springa nedåt. Det hjälpte nog lite att tejpa undersidan, om man tänker att det skulle motsvara MDF.H Huzzbutt skrev:
Nej tyvärr, inte som jag har kommit på i alla fall. Innergården används av barfotabarn och ljudet skulle verkligen inte uppskattas när det studsar mellan husen. Skulle vara vår balkong åt andra hållet, men den är svårstädad med springor och växter överallt.L lordi skrev:
Min subjektiva bedömning är att dammsugaren gjorde ganska stor skillnad när jag sågade i spånskiva/trä, men hade mindre effekt när jag sågade i aluminium.
För den vikbara väggen var det lite tvärtom. Den skyddade bra för aluminium, men mindre för spånskiva/trä.
Logiskt eftersom spånskiva/trä är lättare och virvlar omkring mer, men kan därmed också dammsugas upp enklare.
För den vikbara väggen var det lite tvärtom. Den skyddade bra för aluminium, men mindre för spånskiva/trä.
Logiskt eftersom spånskiva/trä är lättare och virvlar omkring mer, men kan därmed också dammsugas upp enklare.
Klicka här för att svara