Som hobbyfixare utan plats står jag nu med en ny cirkelsåg i vardagsrummet och sågar aluminium. Inte så poppis och det tar lång tid att sanera det silverfärgade glittret som lägger sig överallt.

Hur mycket bättre blir det om man kopplar en dammsugare till cirkelsågen? Den är ju ganska öppen och luftig, så spån flyger ut lite överallt. Det ingår ett fäste, men den passar inte vår dammsugare. Kanske är den för grovdammsugare?

Jag har testat att täcka över ytor runtom med tejp för att minska stöket, men det blev tyvärr ingen större skillnad, även om det visserligen fastnade en del metallspån.

Blir mycket bättre, men använd inte en vanlig dammsugare. Du kommer bränn motorn på den. Införskaffa en grovdammsugare. De har filter anpassade för just byggdamm.

Det blir bättre men inte hundra, det finns adaptrar att köpa på Classe. Spånen flyger ju hejvilt oavsett om man vill det eller ej. Men pröva att ställa djupet precis så att du skär igenom och lägg ämnena på en bit MDF, för att minska flygsträckan, en dammsugare på det så har du närmat dig att göra allt du kan.

Det gör ofta en ganska stor skillnad med tillkopplad dammsugare. Men ta inte din vanliga hushållsdammsugare utan köp en riktig grovdammsugare med bra effekt.

Finns det ingen möjlighet att såga utomhus?

Cirkelsågen sprutar ju ut spånen mest frpn munstycket bakåt så jag ställer mig i samma kör och säger att med påkopplad grovdammsugare gör en hel del.

Stort tack!

Det låter lovande, jag får försöka lokalisera och låna föreningens grovdammsugare och se om den passar. Annars får jag väl 3d-printa en adapter. (Printern får inte heller plats hemma tyvärr, utan står på kontoret.)

H Huzzbutt skrev:
Men pröva att ställa djupet precis så att du skär igenom och lägg ämnena på en bit MDF, för att minska flygsträckan.
Just nu har jag gjort en provisorisk kapjigg som har en genomgående springa nedåt. Det hjälpte nog lite att tejpa undersidan, om man tänker att det skulle motsvara MDF.

L lordi skrev:
Finns det ingen möjlighet att såga utomhus?
Nej tyvärr, inte som jag har kommit på i alla fall. Innergården används av barfotabarn och ljudet skulle verkligen inte uppskattas när det studsar mellan husen. Skulle vara vår balkong åt andra hållet, men den är svårstädad med springor och växter överallt.

• Gilla
Bo arnold och 1 till
  • Laddar…
Blir ändå väldigt bra precision för att vara en cirkelsåg :)

• Två jämnt skurna metallrör med släta ytor på ett träbord som visar precisionen av ett cirkelsågsarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
Den här vikväggen (för kojor och lek) ihop med ett par gamla lakan borde minimera spridningen av metallspån. Konceptbild. Plus en grovdammsugare, när den har lokaliserats.

• En hemmagjord vikvägg av trä och upphängda gamla lakan, avsedd för att minimera spridningen av metallspån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Min subjektiva bedömning är att dammsugaren gjorde ganska stor skillnad när jag sågade i spånskiva/trä, men hade mindre effekt när jag sågade i aluminium.

För den vikbara väggen var det lite tvärtom. Den skyddade bra för aluminium, men mindre för spånskiva/trä.

Logiskt eftersom spånskiva/trä är lättare och virvlar omkring mer, men kan därmed också dammsugas upp enklare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.